Kommun, socialen, vård osv kommer inte hjälpa till, det kan jag garantera. Samhället hjälper inte äldre missbrukare som vägrar ta ansvar för sig själv så länge de inte bryter mot någon lag. Tro mig. Min svärfar är alkoholist, inte ens när han supit sig så redlös att han trillat och fått hjärnblödning gör dom något. Vi har gjort allt, finns nada hjälp att få sålänge han inte själv vill ha nån hjälp. Så ser det ut.
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med! Det var bara meningen nedan som jag fann rätt obegriplig.
F Frolleee skrev:
Enligt den svenska lagen, får vi inte kasta ut han på grund av att det inte funnits något hyreskontrakt.
Jag tror den ska läsas som:
”Enligt svensk lag får vi inte kasta ut honom på grunden att det inte funnits något hyreskontrakt.”

Det är inte så att avsaknad av hyreskontrakt gör att de inte kan kasta ut honom, utan att avsaknaden av hyreskontrakt inte kan användas som grund för att kasta ut honom.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Står.i
Har jag uppfattat det rätt att TS inte äger fastigheten?

TS borde i så fall köpa fastigheten först.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tänk på besittningsrätten oxå om ni inte gjort det (kronofogden brukar vara rätt väg att gå, men tar tid..). Den är ganska stark i Sverige (på gott och ont).
 
Fast vi kan nog utgå ifrån att det är en privatbostad som hyrts ut. Då gäller ingen besittningsrätt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fast vi kan nog utgå ifrån att det är en privatbostad som hyrts ut. Då gäller ingen besittningsrätt.
Sant. Men det är lite komplicerat ändå.

Men är ganska säker på att det fortfarande är tre månaders uppsägningstid och kronofogden som hjälp vid besvär....
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det låter som om du och din svärmor vill vräka honom, men på ett milt sätt! Dvs. Myndigheterna (vi.) skall betala och göra skitgörat, Medans ni säger till honom: -"det är för din skull"!?

Staffan
Hej Staffan,

Du verkar ha fullt koll på detta. Jag planerar att lura in han i min bil. Köra ut han till skogen och säga "Du är vräkt, hej då". Låter som en bra plan va? Sedan ska jag köra ut hans möbler ut ur huset, eller kanske elda upp dem och byta låset för att hoppas att han aldrig kommer tillbaka.

Men det kanske är för milt sätt? Vi kanske ska slå till han med en spade först och sen köra ut han i skogen?
Vad tycker du?

Du låter som en typisk surgubbe som skriver onödiga kommentarer. Jag har aldrig frågat efter dina synpunkter utan jag hade två frågor i mitt inlägg.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hej och tack för kommentarerna och bra vägledning.

Gubben i huset åkte in till sjukhuset för vatten i lungorna, inte första gången. I efterhands har han fått corona och har mycket svårt med andningen och ligger kvar på sjukan.

Detta inlägg är numera löst då han har fått ett annat boende där han kommer få hjälp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Ibland kommer karma ikapp...
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
F Frolleee skrev:
Men det kanske är för milt sätt? Vi kanske ska slå till han med en spade först och sen köra ut han i skogen?
Vad tycker du?
Det var på sätt och vis tur för er, att han så lämpligt blev sjuk.
Nu är ditt lilla dilemma löst, men om du planerar en insats med spaden på någon annan, är det viktigt att tänka på att livlösa kroppar är tunga. Framförallt om de skall baxas in I en bil. Därför rekommenderar jag att du drämmer till objektet med spaden (annat tillhygge kan också användas) när han/hon redan sitter i bilen. Glöm bara inte att plasta in inredningen för att försvåra eventuell dna:spårning. Avskälpningsplaten bör vara i vatten för att minimera risken för upptäckt. Och framförallt: -agera aldrig i vredesmod.

Hur som helst är det bara att gratulera er till det nya huset.

Vänlig hälsningar:

Staffan
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ibland kommer karma ikapp...
Verkligen:D.

Staffan
 
Snigla Snigla skrev:
Tänk på besittningsrätten oxå om ni inte gjort det (kronofogden brukar vara rätt väg att gå, men tar tid..). Den är ganska stark i Sverige (på gott och ont).
Därav rådet att stå som lagfaren ägare. Besittningsrätten gäller om svärmor står som lagfaren ägare, då kan man inte byta en hyresgäst mot en annan hur som helst, även om det verkar finnas goda skäl i detta fall. Men så fort TS står som lagfaren ägare går det att be kronofogden att avhysa vederbörande eftersom hen då gör olaga intrång och hen fått lång förvarning om att flytta ut.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Varför inte det?
Vad bra isåfall. För då kan jag flytta in hos dig och sedan kan jag inte bli vräkt.. Även om jag varken har kontrakt eller betalar hyra. Kanon!

Cato: "Delenda Cartago est". Vilket fritt översatt till Svenska, betyder; -stäng av vattnet och strömmen, så kommer gubben ut. "Nunc est bibendum"=sedan byter ni lås (och skålar för det).
Redan Romarna hade problem med husockupanter

Biggus Dickus
Det är bara kronofogden som får avhysa folk. Det får man ansöka om och det tar sin tid. Socialtjänsten måste också underrättas.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.