nikasp
Jag förmodar att alla suttit som på nålar sedan oktober men nu är den tyngsta på flaket. Tog ett jäkla tag pga kort vajer osv. Var rätt smutt med tipp på släpet men hade gått bra utan. Tack för hurrarop.

Tyvärr måste jag vinscha av skiten i torpet och baxa upp igen nästa gång vi är där och det inte är helger. Vill inte störa sågägaren direkt efter nyår eller så gör jag det.
 
  • En stor stock fastsäkrad på ett släp kopplat till en bil, i skymningstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stort trädstamsegment på ett släpvagnsflak bredvid ett hus i skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oscarwww och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Kan du inte surra fast stocken i något och köra framåt med bilen?

Jag baxade själv på den övre trappavsatsen av vår gamla betongtrapp på vår vagn när vi skulle avlägsna den gamla trappan.
Den var ca 2200x1200x70, som tur låg den ju dock högre än vagnen, så efter att ha parkerat vagnen framför trappen placerade jag reglar som den kunde glida över på.

Hade förberett släpet med två lager lastpallar för att komma jäms med sidorna på vagnen.
Sen satt jag en ögla i avsatsen och kopplade in i vinschen på fyrhjulingen och spelade den från ursprungsläget till vagnen.

Kändes väldigt bra när jag var klar ;)
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Ett tips kan vara att ringa en trädfällarfirma i närheten och kolla med dom.

Jag har flyttat endel stockar åt kunder vi fällt träd hos. Jag använder då min minilastare som kommer in nästan överallt och lyfter ca 500 kg, sen har jag eget rejält släp att köra på.

Sist tog jag ca 1500:- för att transportera 3 stockar ca 1 mil till sågverket.
Har man tyngre grejer hyr in en kranbil, de tar väl runt 1000:-/h och kan ju lyfta nästan vad som helst i trädväg.

Minilastare nattetid transporterar en stor stock längs en mörk väg, belyst av lastarens strålkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Har en till stock jag ska vinscha upp nu. 17 mil till torpet och hade varit skönt om jag kunnat lämna dem till sågen direkt men får nog bli liggande ett tag i torpet, bara en km till sågen sen. Är ju klart tjorvigare när man inte har grejer :) Har klurat på Hillbillylösning att fästa vid träd och låta dem glida av själva. Är lite försiktig om släpet bara.
 
A
Lägg i backen och ta fart,tvärnita sen så stocken flyger av,klart! går det åt helvete vill vi ha bilder såklart! :crysmile:
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Puh, han jobbar på måndag så slipper lasta om.
Trailer lastad med timmerstockar säkrade med orange spännband, parkerad bakom en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.