Har en kåk byggd 1984 på ca 150 kvm i mellansverige där vi har en äldre Nibe bergvärmepump, allt funkar bra och borrhålet är gjort för ca 15 år sedan.

Har planer på att bygga ett fristående garage på c:a 70-80 kvm med gjuten platta, som bör bli c:a 10 meter från huset med någon form av boende ovan garaget, typ studentbostad, eftersom jag önskar att ha någon form av golvvärme i garaget, funderar jag naturligtvis på att gräva ned en kulvert med värme från husets värmepump, men det blir naturligtvis en del värmeförluster genom kulverten, då jag även tänkt ha kall och varmvatten i garaget.

Tanken slår mig nu att man kanske istället borde dra ut kollektorslangar i garaget, flytta ut den gamla vp från huset till garaget, och skaffa en ny i huset, frågan blir ju då om borrhålet klarar 2 värmepumpar?

Inget problem att få ut kollektorslangar från boningshuset då det är torpargrund där.
Fördelen vore ju att man troligen ändå kommer att byta vp i huset till en ny inom några år, men göra detta i samband med bygget, då kan man ju utnyttja den gamla i garaget så länge den funkar.

Jag vet att när hålet borrades sa borraren att de stötte på en vattenåder c:a 110 meter ned, och då fylldes hela gården med vatten, så jag är tämligen säker på att det var som han sa.
Jag har nu kb-in på c:a 6 grader när temperaturen är runt nollan, lär väl sjunka lite om det blir kallare under längre tid.

Har tyvärr inte under tidigare vintrar fört någon logg på temperaturen från hålet, men har en känsla av att den är ganska konstant runt 4-6 grader under vintrar, frågan är om man på något sätt kan göra en mätning eller på något sätt få en fingervisning om att det skulle gå vägen att använda 2 vp i hålet, någon med kunnande som vet?

Man kan ju alltid ta en rövare och göra som tänkt, men vore lite surt om det inte funkade, man kan förvisso alltid spetsa med elpatron, men är ju mindre bra om det behövs på båda värmepumpar. Garaget kommer ju knappast vara uppvärmt mer än till 10-15 grader, men studentbostaden ovanpå ska ju vara uppvärmd om och när den används. Garaget är planerat bli hyfsat isolerat också så det bör inte gå åt mängder av energi där.
 
Åsa Lund
En värmepump som är 15 år håller inte så många år till att det är lönt att flytta den.
Antingen skaffar du en större, ny, eller två mindre. Och så får du ha nån som ger dig information om hur mycket energi du kan ta ut ur ditt nuvarande borrhål.
 
  • Gilla
Kent A
  • Laddar…
Sätt in en ny inverterstyrd vp tex nibe 1255 4/16 kw och dra en kulvert. Då har du övervakning på borrhålstempratur och ev om det behövs borra mer så kan du göra det senare. Fler grejer ( värmepumpar ) mer som kan gå sönder... mer underhåll...
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
V Vector skrev:
Sätt in en ny inverterstyrd vp tex nibe 1255 4/16 kw och dra en kulvert. Då har du övervakning på borrhålstempratur och ev om det behövs borra mer så kan du göra det senare. Fler grejer ( värmepumpar ) mer som kan gå sönder... mer underhåll...
Tack för tips, ja det är ju sant att det är bra att minimera antalet källor till fel. Ska ta det som en tänkbar utväg, antar att de nya pumparna har mycket bättre verkningsgrad än den gamla?
 
V Vector skrev:
Sätt in en ny inverterstyrd vp tex nibe 1255 4/16 kw och dra en kulvert. Då har du övervakning på borrhålstempratur och ev om det behövs borra mer så kan du göra det senare. Fler grejer ( värmepumpar ) mer som kan gå sönder... mer underhåll...
Så gjorde jag. Jag köpte en CTC GSI för jag visste inte djupet på mitt borrhål. Jag kan nu se att vi inte får ut så mycket effekt som önskat ur hålet så nu blir det att borra ett nytt .
 
K Kent A skrev:
antar att de nya pumparna har mycket bättre verkningsgrad än den gamla?
Nej, det är samma kylprocess med samma fysikaliska begränsningar. Visst har nya pumpar lite bättre verkningsgrad, men det beror framförallt på bättre dimensionering, reglering och energisnålare cirkulationspumpar. Så om inte din nuvarande pump går helt fel så kommer det inte att bli någon dramatiskt ökad belastning på borrhålet med en ny pump.
 
  • Gilla
Kent A
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det är samma kylprocess med samma fysikaliska begränsningar. Visst har nya pumpar lite bättre verkningsgrad, men det beror framförallt på bättre dimensionering, reglering och energisnålare cirkulationspumpar. Så om inte din nuvarande pump går helt fel så kommer det inte att bli någon dramatiskt ökad belastning på borrhålet med en ny pump.
Ok, nej jag tror inte hålet kommer att påverkas av en ny pump, även om man väljer aningen större pump för att möta ett större värmebehov ( garaget ), men som sagt, kanske lite overkill att ha en egen vp i garaget, som har en begränsad livslängd eftersom den är gammal, blir sannolikt dyrare i slutänden
 
Ja, du får nog kanske 1kw till för varje kw du stoppar in
 
  • Gilla
Kent A
  • Laddar…
O
Om du inte bor i norra Sverige så är ditt mest rimliga alternativ att installera luftvärmepump i garaget.
Installations kostnaden hålls till ett minimum, driftkostnader ok och förstör inte nått i befintlig byggnad.
Ett garage på 80kvm är ett rejält garage men om du har det ordentligt isolerat och håller temp kring 18grader så blir kostnaden inte så mycket att du nånsin tjänar in en BV pump
 
O Ovation skrev:
Om du inte bor i norra Sverige så är ditt mest rimliga alternativ att installera luftvärmepump i garaget.
Installations kostnaden hålls till ett minimum, driftkostnader ok och förstör inte nått i befintlig byggnad.
Ett garage på 80kvm är ett rejält garage men om du har det ordentligt isolerat och håller temp kring 18grader så blir kostnaden inte så mycket att du nånsin tjänar in en BV pump
Tack för input! En luft/luft vp skulle kostnadsmässigt vara ok i garaget, men eftersom man även behöver nån form av uppvärmning ovanför garaget (studentbostad) så skulle ju i princip 2 st krävas? ( visst kan man ev ha några elelement där istället )
En luft/vatten vore nog mer användbar i så fall?

Får fundera och undersöka lite priser på vad som verkar mest ekonomiskt både gällande drifts och anskaffningskostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.