Hej alla smarta Byggahusare

Jag har i mellandagarna suttit och finurlart lite på planlösningen på min blivande lägenhet. Har en ide om att få till en köksö i gränsen mellan kök och vardagsrum. Det kändes som en lätt uppgift från början. Men jag får inte riktigt till en kombination som jag är nöjd med. Det som ställer till det är att fönsterna mot balkongen är fullhöjdsfönster.

Passar det ens med en ö eller försöker jag få till något som inte kommer bli bra? Anledningen till att jag vill ha det är den i övrigt begränsade bänkytan.

Nedan följer tre alternativ som jag funderat på.

Alternativ 1:
2st 600 stommar
Överhäng mot vardagsrum och fönster (för ljusinsläpp)
+ Bra storlek på ön
- Ytan mellan fönster och ö.
Planlösning av lägenhet med köksö, bänkytor och möblering runt fönster mot balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 2:
2st 600 stommar
Överhäng mot vardagsrum
- Kanske lite liten storlek på ön
- Ytan mellan häll och ö är tight
Planritning av en lägenhet som visar köksöns placering mellan kök och vardagsrum med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 3:
2st 600 stommar mot köket
2st 400 stommar mot vardagsrum
Överhäng mot vardagsrum och fönster (för ljusinsläpp)
- Denna känns enorm om man jämför med de andra.

Planritning av en lägenhet som visar alternativ för en köksö mellan kök och vardagsrum med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som har tankar och ideér? Själv gillar jag nog alternativ 1 bäst.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Totte_S
Från min egen erfarenhet så tycker jag att funktion går först. Vi har en ö på hjul som till 99% står ca 60 cm från hällen, på andra sidan en passage på ca 50 cm. Ön är byggd av 2 st 60 skåp, med en skiva + uppfällbar hylla på 30 cm. Hyllan är alltid uppe.
Vår arbetsyta som motsvarar din vinkel är 140-150, men då har vi diskmaskin som tar plats när man öppnar, så 120 kunde nog funkat.
Bjuder på ett normalt kök med kaos utan styling...
Oanordnat kök med synliga skåp, diskbänk fylld med disk, öppen diskmaskin och köksö med matvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
KjellTimell och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
Kan ju kommentera lite mer... 2*60cm räcker ganska långt särskilt om du gör en djupare skiva. (Bifogar bild på vår lösning för gångjärn och, konsoler.)
Den extra bredden kan du säkert klara dig utan. Vi gjorde vår ö på hjul så den kan rullas in under en bänkskiva utanför bilden - där har den aldrig stått... Hjul är bra som f@n. Flexibelt när man har gäster, flytta runt så det passar bra, variera mellan när man lagar mat och när folk ska ta mat från ön - buffé.
En passage mot fönstret på 30 cm blir ju tight att passera men det går. Med hjul löser du det...
Vårt kök som du ser det är suveränt arbetskök för en person, jag når allting utan att knappt flytta fötterna, till vänster om spisen är en vedspis som används oms förvaring för kryddor oljor mm. Kastruller och redskap i lådorna under hällen. Ugnen är till höger i bilden där även frysen står. Det jag hade velat ha är 80 cm mellan diskho och häll, men det är en kompromiss för att kunna behålla vedspisen (som vi ändå inte använder... så den ryker snart)

Gångjärn och konsoler monterade under en träskiva i ett kök, visande en hörndetalj och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Flixon
  • Laddar…
Helt klart Alternativ 1.

Du kommer inte att sakna möjligheten att gå runt . Och med det överhänget och avståndet till fönstret kommer det iaf. Att kännas luftigt. Hjul är smidigt!
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
BirgitS
F Flixon skrev:
Det som ställer till det är att fönsterna mot balkongen är fullhöjdsfönster.
Går fönstren inåt eller utåt?
Om de går inåt så måste du kunna öppna dem tillräckligt för att kunna putsa mellan rutorna. Det avgör minsta avståndet till köksön.

Som arbetsyta räcker 120 cm gott och väl.

I alternativ 1 ser jag inte riktigt nyttan med att ha ett överhäng mot fönstret, det är ju alldeles för trångt för att någon ska kunna sitta där. Bättre att utnyttja hela längden till förvaring i så fall. Har du ett L-format överhäng skulle jag tro att det behövs ett stödben i nedre högra hörnet.

Alternativ 3: Alldeles för långt med 140 cm, det gör att man inte utnyttjar köksön eftersom det blir jobbigt att flytta ingredienserna dit.

Jag tycker det är för litet avstånd mellan hon och hällen och skulle ha tagit bort HS, flyttat K, F, diskmaskin och diskho nedåt för att få en bra arbetsyta som rymmer allt man behöver mellan hon och hällen.
 
Ja sätt kyl och frys där ugn och spis är i din ritning. Då får du en lång arbetsyta frigjord. I din ritning har du nu en hörna som inte är till någon nytta öht. En köksö på hjul bygger man lätt med Metod till låg kostnad.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är för litet avstånd mellan hon och hällen och skulle ha tagit bort HS, flyttat K, F, diskmaskin och diskho nedåt för att få en bra arbetsyta som rymmer allt man behöver mellan hon och hällen.
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Ja sätt kyl och frys där ugn och spis är i din ritning. Då får du en lång arbetsyta frigjord. I din ritning har du nu en hörna som inte är till någon nytta öht. En köksö på hjul bygger man lätt med Metod till låg kostnad.
Jag håller med, inte jag som ritat köket. Lägenheten är nyproduktion, ska se om byggaren håller med och ändrar köken innan man kommit för långt långt i processen. :)

BirgitS BirgitS skrev:
Går fönstren inåt eller utåt?
Om de går inåt så måste du kunna öppna dem tillräckligt för att kunna putsa mellan rutorna. Det avgör minsta avståndet till köksön.
Bra input. Jag har fattat det som att det är fasta fönster.

BirgitS BirgitS skrev:
I alternativ 1 ser jag inte riktigt nyttan med att ha ett överhäng mot fönstret, det är ju alldeles för trångt för att någon ska kunna sitta där. Bättre att utnyttja hela längden till förvaring i så fall. Har du ett L-format överhäng skulle jag tro att det behövs ett stödben i nedre högra hörnet.
Tanken var att inte förstöra ljusinsläppet från fönstret mer än "nödvändigt". Men det kanske ser konstigt ut?
3D-ritning av ett köksutrymme i en lägenhet med barstolar och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag skulle välja mellan att ha förvaring fram till fönstren eller ett tomrum framför fönstren, inte ha ett överhäng där. Sen vet ju inte jag hur mycket förvaring du behöver, särskilt om ett högskåp byts ut till ett underskåp.
 
Kanske en "kökshalvö" skulle kunna vara lösningen?
Så byggde vi, när vi gjorde kök i vårt hus vid bygget 2010.
Här är planritningen:
Planritning av ett hus med markerat kök och kökshalvö.
Kommer lite mer detaljerade bilder i morgon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.