Hallå,
Efter att ha byggt hus i egen regi och därmed spenderat massor av timmar på forumet har jag en fundering. Varför inte presentera inlägg och ämnen för användare i ett personligt flöde?

Många på forumet är duktiga på att skriva svar, inklusive mig själv. Vidare bör det ju vara så att de flesta har olika områden de har särskilt mycket kunskaper/erfarenheter inom, vilket rimlitvis återspeglas i typen av trådar de svarar i.

Så åter till frågan. Varför inte göra mer för att rätt personer ska hitta rätt trådar? Min känsla är att det bara är slumpen som styr vilka trådar man råkar snubbla över. Känns som att tekniken finns för att matcha innehåll mot användare på ett bättre sätt.
 
  • Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Skulle nog bli för komplicerat och att risken blir stor att man missar något. Du kan ju gå in på din "Profil" och markera "följa" på enskilda medlemmar, som du tycker verkar ha vettiga kunskaper.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Skulle nog bli för komplicerat och att risken blir stor att man missar något. Du kan ju gå in på din "Profil" och markera "följa" på enskilda medlemmar, som du tycker verkar ha vettiga kunskaper.
Hej,
Håller inte med. Tänk en del av startsidan som är rekommenderat för dig. Ungefär som rutan med senaste inlägg. Borde ju gå att.få till en algoritm som hittar bra ämnen baserat på vad man brukar läsa och svara på.
 
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Håller inte med. Tänk en del av startsidan som är rekommenderat för dig. Ungefär som rutan med senaste inlägg. Borde ju gå att.få till en algoritm som hittar bra ämnen baserat på vad man brukar läsa och svara på.
Så att det blir som på Youtube?

Jag råkade klicka på en film med någon som klippte bort en fiskelina som en sälunge fått om halsen, så nu får jag till 80% förslag på filmer med folk som befriar djur som fastnat i saker. Jag vet också att om jag skulle välja att titta på någon av dessa som kommer utbudet att uppgå till 99%.

(Dessutom får jag hela tiden ett förslag på en film med en engelsk kvinna som enligt titeln har en rolig dialekt. Jag har inte en aning om varför. Jag har aldrig tittat på filmen och har aldrig intresserat mig för engelska dialekter. Men den ligger alltid med i mitt "flöde".)
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Det jag uppskattar med byggahus är att det har formen av ett klassiskt forum, dvs ingen fejsbåkkkopia, inga "flöden" och annat. Logiskt uppbyggt med olika avdelningar, ämnen och underämnen osv. Artiklar för sig, bilder för sig.
Nej Tack, inga flöden!
 
  • Gilla
Maria T och 11 till
  • Laddar…
Tror det finns nästan lika många sätt att använda sidan som användare. Aktiva användare då, finns ju tusentals användare som inte varit inloggade på flera år.

För att ta mig själv som exempel - jag läser inte nånting alls på första sidan. Helt ointresserad av "heta trådar" och annat som står där. Jag läser inga artiklar eller reportage, det enda jag använder är "senaste" och "bevakningar". Kollar senaste först, ser om jag hittar något intressant, scrollar en bit men sen införandet av infinity scroll så läser jag inte lika långt längre. Kollar inte heller lika många nya trådar sen möjligheten att se vad det stod i första inlägget togs bort. Hittar jag inget så kollar jag under bevakningar. Har det inte hänt något roligt där heller så får jag fortsätta att göra vad det nu var jag skulle göra som jag sköt upp genom att slösurfa lite.
Har inga aviseringar på inlägg, (Har inte aviseringar på någonting alls, inte ens min privata mail. Varit ytterst nära att gå in i väggen och har efter det stängt av all sånt skräp.) alla eventuella mail hamnar i en skräpmail. Tråkig inställning? Kanske det men JAG vill bestämma själv vad jag vill läsa/se och är helt ointresserad av alla dessa funktioner som försöker få mig att göra saker jag inte valt själv.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jag läser på liknande sätt som @Dalbotös
Men så länge jag kan opt-out på ett eget flöde så har jag inget emot att andra får det :D
 
Så att det blir som på facebook? Där facebook på något obegripligt sätt bestämmer sig för vad som är intressant, och det dessutom ändrar sig konstant så att det är hopplöst att hitta tillbaka till ett inlägg som nyss låg högt upp? Nej tack. Möjligen om det går att själv välja den möjligheten.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nu kanske det här inte var någon typ av omröstning, men skulle det sluta i att det blev enda vägen att använda forumet så skulle jag vara borta illa kvickt.

Det finns bevakningar, senaste, senaste per subforum. Varför skulle något mer behövas?
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Stora skillnaden mellan forum och tex facebook är att det förstnämnda fokuserar på ämnen och frågor som behandlas, det senare på att fästa uppmärksamhet på vad specifika individer gör, vad de postar, käkar till middag eller var de åkte för att fira nyår.

Det finns en anledning till att jag inte figurerar mer än absolut nödvändigt på tex FB... avskyr fixering vid personer, det ger mig absolut ingenting alls att ”följa” någon individ. Ämnen och intressanta frågor kan jag vilja följa.
__
Till TS: starta en blogg om du vill sätta fokus på dina förehavanden.
 
N nybyggarn3 skrev:
Varför inte göra mer för att rätt personer ska hitta rätt trådar? Min känsla är att det bara är slumpen som styr vilka trådar man råkar snubbla över. Känns som att tekniken finns för att matcha innehåll mot användare på ett bättre sätt.
Tekniken finns, som sagt.. Främst genom att använda sökfunktionen men också genom att scrolla genom "Senaste" eller skapa en bevakning av de sökord och skribenter man är intresserad av.

Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att dela upp "Senaste" i två kategorier, "Nya ämnen" och "Nya inlägg".

Någon efterapning av Facebook vill jag absolut inte ha, där olika algoritmer som inte vet ett smack om vad jag är intresserad av styr vad jag ska se i "Flödet".
 
En flik likt flashbacks "aktuella ämnen" hade kanske varit något.
 
Det var många bra synpunkter. Jag måste erkänna att jag inte använder Facebook eller liknande alls, så jag har ingen egen erfarenhet av hur det fungerar.

Min tanke var inte att forumet skulle handla mer om att följa personer, utan att bättre matcha de som kan och vill svara på frågor mot trådarna som söker svar. Jag följer forumet mest genom senaste inlägg och lite slumpmässigt i de ämnen som råkar följa i samma kategori. Det publiceras dock väldigt många inlägg på forumet vilket innebär att jag bara ser en väldigt liten del av trådarna.

Det är förstås inget problem i sig att jag är dålig på att snappa upp intressanta trådar men om alla användare skulle bli lite bättre på det skulle kanske antalet relevanta svar öka och där med nyttan med hela forumet.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Till TS: starta en blogg om du vill sätta fokus på dina förehavanden.
Handlar inte om det. Jag har förvisso skapat en del trådar på forumet som jag vill att så många som möjligt, med relevant kunskap, ska se. Dessa trådar har dock handlat om specifika frågor som jag behövt hjälp med.

Inget ont om de som skapar trådar med syftet att visa och dokumentera det det gör. Jag följer flera sådana trådar och önskar att det gjordes fler, speciellt om husbyggen. Hade tyvärr inte energin att skapa en egen sådan tråd när jag byggde själv.
 
Någon typ av anpassat flöde finns redan idag med dom förslag på trådar man får upp (iallafall när man läser via datorn). Men man verkar allt som oftast få förslag på trådar som har varit inaktiva i 15 år så det borde definitivt gå att förbättra algoritmerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.