Violina Violina skrev:
Jag hittar inte ens det tredje sovrummet? :rofl:
Mitt emot badrummet, vid tvättstugan (y)
 
J Jarlsgård skrev:
Mitt emot badrummet, vid tvättstugan (y)
DÄR var det ja.. trodde det var ett badrum till :crysmile:

Edit: så skulle man väl inte vilja bo? :thinking:
 
T
Tack för återkoppling. Soffgrupp och matsal kan vi definitivt växla om så där känns det som vi har alla möjligheter. ☺️ Åter igen, den oinredda övervåningen ger flera sovrum så det är inget problem. Det som nu är det lilla sovrummet blir kontor, så det känns inte som ett problem för att vara ärlig.
 
BirgitS
T JAlkberg skrev:
Åter igen, den oinredda övervåningen ger flera sovrum så det är inget problem.
3 bra sovrum varav ett föräldrasovrum samt bad- och allrum?
 
T
Nej allt det får såklart inte plats på övervåningen. Kan inte riktigt se att vi skall behöva det heller. Bättre att försöka få till att utöka det på nedre plan isf så det blir aningen större. ☺️ Vi labbar vidare
 
Symmetri är fint, men det är djävulens påfund när det gäller planlösning, möblering. ALLT blir superkrångligt när man kör supersymmetri. Du måste ha symmetriska planteringar, infart etc.

Vad är viktigast för er? Att huset ser symmetriskt ut från framsidan eller att ni skall leva med en krånglig och obekväm planlösning.

Det måste inte vara symmetriskt för att få ett hus att se bra ut. I många fall är det tvärtom att det kan bli lite för tråkigt med symmetri.
Jag har själv vart inne i symmetrifällan så vet hur det kan gå ;)
Och öppen planlösning är trevligt, men tänk lite utanför visningshus/instagram. Det är svårare att möblera, blir lätt stökigt etc. Så ha gärna några avskilda ytor där man t.ex. kan stänga in sig och spela TV spel etc.
 
  • Gilla
TheresiaA
  • Laddar…
T
Drömmen är såklart att hitta en lösning som både är tillräckligt symmetrisk och en bra planlösning. Men lätt är det bevisligen inte så därför vi ber om andras perspektiv och det har vi verkligen fått Det yttre kan inte vara allt för ”utanför boxen” då det är på landsbygden med många medelstora/stora klassiska hus/gårdar (Norrland). luftigheten gillar vi verkligen och det är delvis därför vi valde detta huset med 45 grader åstak i två skepp, sen att det råkar vara instagramvänligt är verkligen sekundärt. ☺️ Vi labbar vidare med planlösningen som sagt. Det som är måste för oss är luftighet, stort kök med närhet till vardagsrum och matsal, stor groventre/tvätt mot garage och stall (hästar hockey osv), två badrum, min tre sovrum. Så känns inte som om vi är galet långt ifrån vad vi önskar i vårt drömhus faktiskt ☺️
 
Vår variant av samma husmodell har ni ju sett på Instagram, men tänker att den planlösningen kan hjälpa andra här inne.

Vi har nu bott i vårt hus i över ett år och vi är supernöjda att vi valde ett h-hus och för oss var symmetrin på framsidan ett måste. Tycker att vi fick till det utan att göra avkall på planlösningen.

Vi uppskattar det faktum att när man kommer in genom ytterdörren ser rakt genom det stora vikpartiet och ut i trädgården. Vi tog alltså bort den lilla väggdelen som annars är standard på ett Viggen.

Planlösning:
Ritning av enplanshus med symmetrisk fasad och H-formad planlösning, inklusive vardagsrum, kök, matplats och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilder utifrån:

Symmetriskt vit H-hus med mörkt tak, vikpartier, garage och grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Symmetriskt vitputsat H-hus med stora fönsterpartier och svart tak, beläget på en grönskande gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik9005 och 2 till
  • Laddar…
Absolut ska ni ju bygga ett hus efter era egna preferenser.

Men, bara för att man bygger till sig själv så behöver man ju inte vara slösaktig med utrymme och få snedfördelade skrymslen, för döytor kostar ju trots allt pengar och kräver underhåll :)

Problemet som jag ser är att högra skeppet låses av köket, annars hade man kunnat ha sovrumsdörren ut mot köket istället och på så vis kunnat nyttjat ytan vid korridor/wc bättre.

På andra hållet tar nu tvätten väldigt mkt utrymme. Inget negativt iofs men det lilla sovrummet blir lidande.

Därför tror jag att ett rakt hus med vinkel rent planlösning mässigt lämpat sig bättre utifrån önskemålen/kraven ni har. Däremot så blir det ju inte symmetriskt.. Men det är ju inte samma sak att det inte går att rita så det passar in i miljön :)
 
Redigerat:
  • Gilla
TheresiaA
  • Laddar…
Och ett ordentligt tak över entrén är underskattat, vårt är 2x2m och på tok för litet ;)
 
  • Gilla
TheresiaA
  • Laddar…
T JAlkberg skrev:
Försök 2. ☺️ Vi ville inte röra groventren som ligger närmast stall/garage och högra delen känns bra. Nu är entrén ljusare, mer utrymme för matbord, avhängning finns naturligt och ytåtgång för trapp blir minimal. Vi provade även med gången längst fram men fick inte till de andra ytorna då. Tankar, ytterligare idéer?
Okej, nu har jag en tanke.

Köket. Strunta i de sista 120cm längst till höger. Ha dörr till sovrummet istället.

Ta bort korridoren och wcn, denna ytan blir istället klk och sovrummet master.

Ett kapprum uppförs till höger om entrédörren i mitt skeppet.

Vänsterskeppet spegelvänds så att tvättstugan ligger på baksidan och det lilla sovrummet istället blir badrummet.

Där master/klk/den del av badrummet som ligger i vänstra skeppet görs istället om till 2 identiska sovrum. Dessa blir då i bra storlek båda 2.
Det utrymmet som blir kvar av det "kapade badrummet" i mitt skeppet görs istället till wc/dusch.

Då har ni era utrymmen. Den enda "uppoffringen" är ca 120cm av köksinredningen. Samtidigt så gör det inredningen i köket symmetrisk.

Master hamnar förvisso mot framsidan, men ytorna utnyttjas bättre och samtliga rum blir mer proportioneliga. Dessutom så blir walk in closeten större.

Trappa, badrum och tvättstugans form lämnas orörda.

Det är det bästa jag kan komma fram till (y)
 
  • Gilla
TheresiaA
  • Laddar…
T
Tack alla för all input, vi har lärt oss många läxor nu (tror vi) Nytt år nya tag, här kommer försök no 3, nu ritat i roomsketcher ☺️
 
  • Digital skiss av ett bottenvåningsplan ritat i RoomSketcher med beteckningar för olika rum som sovrum, kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tycker detta ser avsevärt mycket bättre ut! Vilken skillnad det gjorde att flytta stora badrummet!

Nu blev ni förvisso av med klk där, men i ärlighetens namn så tycker jag ändå det blev bättre såhär!

Om jag ska ha någon invändning så skulle det vara att inget badrum är tillgänglighetsanpassat.

En annan tanke.
Om ni flyttat den öppna kaminen en kamin bredd åt vänster så hade ni kunnat ha dörren in till sovrummet där kaminen är idag istället.

Varför göra på detta viset undrar du kanske?
Jo, för då kan du göra en stängd klk alt kapprum där så man slipper se ytterkläderna från matplatsen. En annan sak är att kaminen med den placeringen synts bättre ifrån vardagsrummet. Som det är nu måste ni ha den högt placerad (inget fel med det iofs) för annars lär köksön skymma det mesta av den. Men genom att då flytta den i sidled så får du en bättre siktlinje :cool:
 
  • Gilla
TheresiaA
  • Laddar…
Badrummet... Märks att jag fått syrebrist av allt krypande på kattvinden idag. Master bedroom menade jag ju såklart :crysmile:

Och öppna kaminen? Ja... Ska nog ta det lugnt resten av kvällen :crysmile::sweat:
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
T
Haha men vi fattar vad du menar Vi klurar lite till på just den delen, fördelen med den öppna varianten som vi ser är att man snabbt/snabbare kommer direkt till köket med ex matkassar och vi är osäkra om vi har behov av mer avhängning i stora entrén då vi själva 8/10 gånger kommer gå in groventren. ☺️


Vi håller iaf med, nu är det 100 gånger bättre och vi är så tacksamma för input! Kan konstatera att vi tidigare varit omgivna av lite för många ja-sägare.
God fortsättning alla!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.