Ok, förstår då, att som skrivs ovan, Tiny Houset är ett efterfordon som har blinkers och bromsar.
 
I det här fallet står det som ett attefallshus. Men det byggdes från början som ett efterfordon utan bromsar, och krävde därför ett rejält dragfordon.
 
S seniorkonsult skrev:
Ok, förstår då, att som skrivs ovan, Tiny Houset är ett efterfordon som har blinkers och bromsar.
Nu vet inte om det är fallet med detta Tiny House, men det är det som är möjligheten för att flytta det med personbil (i praktiken på slät mark)

Men om det var obromsat så kan en lastbil eller stor traktor flytta det så länge det dragfordonet är tyngre än efterfordonet.
 
Jag tror TS ämne har spårat ur.
 
Vem är TS?
 
Vet ej men det brukar vara trådstartaren.
 
Det här är artikelkommentarer.
 
Jag är imponerad av att de klarar sig på denna lilla yta. Var gör man av bordssågen?
Skämt åsido men jag blev inte så imponerad av energiåtgången. 2500 för 16 kvm. Ett normalt hus är 10 gånger större så 25 000 kWh men visst man har inte många kvm att ta av.
 
FreQa FreQa skrev:
Jag är imponerad av att de klarar sig på denna lilla yta. Var gör man av bordssågen?
Skämt åsido men jag blev inte så imponerad av energiåtgången. 2500 för 16 kvm. Ett normalt hus är 10 gånger större så 25 000 kWh men visst man har inte många kvm att ta av.
En nybyggd villa idag har väl en regelstomme på 195 x 45 + installationsvägg 70 x 45.
Ett Tiny House har väl troligtvis en stomme på 95 x 45. för att hålla nere vikten om man vill dra
det efter en bil.
En massiv trävägg med en tjocklek på 10 cm har ett U-värde på 1,0
Fönster ligger väl på ett U-värde runt 1,0 -1,2
Alltså ligger U-värdet på en regelstomme med isolering under 1,0.
Finns ju tabell på det om man vill ha exakt U-värde.
Värmetröghet hos olika isolering är ju en annan sak att tänka på.
Sen vill dom flesta ha en kamin för uppvärmning av sitt Tiny House.
Även en självdrivande fläkt som dom ställer på kaminen för att får cirkulation på luften.
Tiny House kommer nog att komma mer och mer.
 
Jag kan förstå att man vill bo litet för att det blir billigare.
Men nu köpte de en tomt med ett litet hus på.

Hade inte pengarna de valde att lägga på sitt lilla hus räckt till en liknande tomt med en lite större hus?
Hur stort var det ursprungliga huset förresten?
Varför inte bara rusta upp det?
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
THS 2020 THS 2020 skrev:
En nybyggd villa idag har väl en regelstomme på 195 x 45 + installationsvägg 70 x 45.
Ett Tiny House har väl troligtvis en stomme på 95 x 45. för att hålla nere vikten om man vill dra
det efter en bil.
En massiv trävägg med en tjocklek på 10 cm har ett U-värde på 1,0
Fönster ligger väl på ett U-värde runt 1,0 -1,2
Alltså ligger U-värdet på en regelstomme med isolering under 1,0.
Finns ju tabell på det om man vill ha exakt U-värde.
Värmetröghet hos olika isolering är ju en annan sak att tänka på.
Sen vill dom flesta ha en kamin för uppvärmning av sitt Tiny House.
Även en självdrivande fläkt som dom ställer på kaminen för att får cirkulation på luften.
Tiny House kommer nog att komma mer och mer.
Vad var det där för svar på vad då?

Jo ett större hus kan ha tjockare väggar för att man har mer plats. 2500 kWh per år blir ju 2500 kr, rätt bra ändå.
 
FreQa FreQa skrev:
Jag är imponerad av att de klarar sig på denna lilla yta. Var gör man av bordssågen?
Skämt åsido men jag blev inte så imponerad av energiåtgången. 2500 för 16 kvm. Ett normalt hus är 10 gånger större så 25 000 kWh men visst man har inte många kvm att ta av.
Tänk på att all "spillvärme" från vvb, tv, apparater, människor också värmer upp en betydligt mindre byggnad.

Hemma hos mig går det åt mer energi från uppvärmningen om vi tex är bortresta en helg.
 
Det som irriterar mig när det gäller tinyhouses. Så är det argumenten. Du shoppar mindre men det är inget argument.
Jag behöver inte shoppa mer bara gör att man bor stort. Det är dessutom inga större pengar. Man sparar. Tinyhouse argument borde vara lägre boende kostnader. Värme kostnaden borde gå att sänka eftersom ytan är liten .
Men att bo 5 Pers låter galet. Jag har bott 2 Pers i en etta det var inga problem. När det kom in en trasig 16åring då blev det är lite trångt.
 
Är det bara jag som reagerar på att dom framhåller EPS/XPS som den effektivaste isoleringen ? om man ska hålla husväggen så tunn som möjligt (eftersom att bredden var begränsad till 2,6m) hade ju en vägg av PIR varit ett betydligt bättre alternativ, dom hade då kanske kunna få ut 15cm i innermått med bibehållet isolervärde.

Jag hade inte heller begränsat mig till bredden 2,6m när huset ändå blev så pass omobilt som det blev. Även om det hade hjul hade jag nog tagit in en kranbil vid eventuell flytt, ska man inte flytta frekvent så är det småpengar i sammanhanget och då är följebil och dispans inte heller ett jätteproblem.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Vad var det där för svar på vad då?

Jo ett större hus kan ha tjockare väggar för att man har mer plats. 2500 kWh per år blir ju 2500 kr, rätt bra ändå.
2500:- för ett sovrum. Det är ta mig tusan inte billigt. Det må vara lite pengar, men billigt är det inte. Jag värmer +150 kvm för 6500:- om året med exakt samma teknik (llvp). Så bra är det definitivt inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.