jonfri skrev:
Låter som om det är en Dell Dimension - kan det stämma?
Nej !
 
Att datorn inte går att starta innan den svalnat tyder på att det moderbordet eller processorn som spökar. Med större sannolikhet moderbordet - eftersom det inte är ovanligt att moderbord böjs för mycket vid montering vilket resulterar i knäckta ledningar som sen påverkas av värme.

Vad du kunde prova är att reseta bios till defaultvärden, är det något som ligger "på gränsen" så kan datorn faktiskt hänga sig och vara mer svårstartad.
 
jonfri skrev:
Låter som om det är en Dell Dimension - kan det stämma?

Troligast kondensatorer på moderkortet som spruckit, kolla om det finns några spruckna/böjda .
hehe, var det en ren gissning eller?
 
Dell, liksom visserligen många andra, har haft mycket problem med kondensatorer på moderkortet som spricker och orsaker de mest underliga fel.

Egen erfarenhet kan vi väl kalla det... ;-)
 
Lite fakta:
<<< Mainboard Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------
Manufacturer: AOpen
MP Support: 1 Processor(s)
MPS Version: 1.40
Model: MX4SGI-4DL2
Version: 918B810402
System BIOS: 12/02/2003-Springdale-G-6A79AABBC-00
Chipset: Intel 865/848 (Springdale)
Front Side Bus Speed: 4x 133MHz (532MHz data rate)
Bank 0: 512MB DDR-SDRAM 2.5-3-3-7 1CMD

Board Temperature: 30.0°C / 86.0°F
CPU Temperature: 45.0°C / 113.0°F
Chassis Fan Speed: 2637rpm

< Performance Tips >
Notice 224: SMBIOS/DMI information may be inaccurate.

<<< CPU & BIOS Information >>>
--------------------------------------------------------------------------------

<< CPU 1 [Processor 0, Core 0, Thread 0] >>
< Processor >
Model: Intel(R) Celeron(R) CPU 2.66GHz
Speed: 2.67GHz
Performance Rating: PR2934 (estimated)

CPU Voltage: 1.26V

Någon med nå tips ?
 
Vad har du för timpenning? ;)

Jag hade satsat på att köpa ett nytt moderbord för en femhundring...
 
Kan ju visa sig att det bara är processorfläkten som dammat igen och då har man lagt ner tid och pengar i onödan om man går och köper ett nytt moderkort.

Att börja med det som är enklast att felsöka är en bra grundregel i dessa sammanhang. :)
 
Tomtebo skrev:
Vad har du för timpenning? ;)

Jag hade satsat på att köpa ett nytt moderbord för en femhundring...
Timpenningen är väl lite dålig. Problemet är detta:
1. Tjurskallig person som vill hitta felet (d.v.s jag)
2 Alltid lär man sig nå nytt ;D ;D

Problemet nu är att jag inte hittar några fel samt att jag aldrig har fått den att stanna ???
Funderar på att ge upp ( >:( )och att ägaren får lämna igen burken till leverantören.

Det finns dock en chans att jag, PC'n och en "Bowmore Darkest" kommer att lösa detta ikväll 8)
 
Buuzzz skrev:
Det finns dock en chans att jag, PC'n och en "Bowmore Darkest" kommer att lösa detta ikväll 8)

Aha... med dom förutsättningarna så kommer du lösa alla problem i världen (kanske med en mindre baksmälla imorgon som följd dock)
 
När hadde du tagit dessa värde. Vid uppstart efter en tids körning med belastning? Temperaturerna är ingenting att reagera över.

jonfri: du råkar inte ha några gx270 i området? :D
 
Mats_o: hehe jo, och ve och fasa, nu börjar gx280 också att ge sig. förb....e dynga ;-)

tror vi ligger på 60 % utbytta moderkort på 270... (om man bara räknar desktopmodellen)
 
Konsulten skrev:
Kan ju visa sig att det bara är processorfläkten som dammat igen och då har man lagt ner tid och pengar i onödan om man går och köper ett nytt moderkort.

Att börja med det som är enklast att felsöka är en bra grundregel i dessa sammanhang. :)
Nu ligger man ju knappast på 45 grader CPU temperatur med trasig processorfläkt....

Det enda man kan göra vid dylika problem är att byta ut bit för bit och se om det blir bättre.

Först av allt måste du koppla ut allt "onödigt" - nätverkskort, ljudkort osv., alla extradiskar (utom bootdisken), CD-spelare osv. och se om det gör någon skillnad.

Se sen till att skaka fram en annan dator där minne, nätagg och CPU passar från den krånglande passar.

Växla sen processor mellan den ena och den andra. Ingen skillnad? Växla minnet? Ingen skillnad? Växla nätagg. Ingen skillnad? Växla grafikkort. Ingen skillnad? Byt moderbord!
 
Tomtebo skrev:
Nu ligger man ju knappast på 45 grader CPU temperatur med trasig processorfläkt....
Man skall inte lita blint på de temperaturer man får från moderkortet.

Jag hade börjat med att gå igenom alla fläktar. Kanske köra med lådan öppen ett tag för att se om det gör någon skillnad. De enklaste åtgärderna först.

Och om det nu är så att det inte går att återskapa problemet på annan plats så kanske det helt enkelt är så att problemet finns i omgivningen där maskinen står normalt sett. Dålig luftcirkulation? Hög omgivningstemperatur? Sådana saker kan också spela in.

Visst kan det vara fel på moderkortet. Säger inget annat. För mig känns det dock inte naturligt att börja leta där.
 
Ganska ovanligt dock med fläktar som är igendammade redan när datorn är ny.
 
Tomtebo skrev:
Ganska ovanligt dock med fläktar som är igendammade redan när datorn är ny.
Det var bara ett exempel, juh. :)

Poängen var. Börja enkelt. Byt inte ut halva datorn utan att ha testat de enkla sakerna först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.