Hej!

Håller på och renoverar mitt garage från -72 och har nu kommit till insidan.
I garaget finns en kallvattenkran som används vid ex vattning av gräsmatta. För att slippa ha garagedörren öppen när jag vattnar, skulle jag vilja ha en "enklare" genomföring till utsidan men skulle behöva lite tips hur man kan göra. Tänker mig en kort slang på insidan mellan kranen, nån typ av genomföring och sen en Gardena-koppling och slangvinda på utsidan.

Någon som har nåt bra tips?

Gott Nytt År förresten :)

mvh/ Moribusken
 
  • En upprullad grön trädgårdsslang hängande på väggen ovanför en metallkran, med en röd hållare och några tomma hinkar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En svart slang leder genom en vit vägggenomföring på ett rött garage, intill en svart dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Sätt en riktig vattenutkastare istället för hempatent. Tex,
[länk]
[länk]
Tack för svar!
Det är ju ett alternativ. Behöver ju även tillgång till vatten på insidan, så en vattenutkastare med Gardenakoppling både på insidan och utsidan skulle kunna funka.

mvh/ Moribusken
 
Rickard.
Du behöver ju inte ta bort kranen på insidan för att sätta en utkastade.
 
Eller så kapar du röret och sätter dit ett T och rör därifrån till nya vattnenutkastet
 
  • Gilla
Moribusken
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Du behöver ju inte ta bort kranen på insidan för att sätta en utkastade.
Det var lite så jag tänkte.(y) En kort slang från kranen som passar på utkastare/genomföring och som kan lossas och användas på insidan när jag behöver vatten där.
 
Staffans2000
själv skulle jag satt dit en utkastare också. Men, den enklaste varianten är naturligtvis, att bara borra ett hål för slangen.

Staffan
 
Rickard.
Varför inte bara sätta ett T-rör och göra det rätt?

Din idé skulle säkert kunna funka men glömmer du bort att stänga av inne så riskerar du otrevligheter.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Som sagt, gör det riktigt med ett T-rör på befintliga kopparröret samt nydragning av kopparrör till nya vattenutkastaren.
Tex likt de röda strecken,
Kopparrör med påritade röda streck som visar föreslagen nydragning av rör till vattenutkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Rickard.
Känner du dig inte bekväm med kopparrör är t o m anslutningslang mycket bättre än gardena :)

Men du fixar det med kopparrör inga problem.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Lösningen med T-koppling på befintligt kopparrör och en utkastare låter ju som det snyggaste sättet att lösa det på. Har dock lite dåliga erfarenheter av utkastare. Den som sitter på baksidan av huset(genom källarväggen) brukar käglan fastna på, speciellt efter vintern. Oftast kan man få loss den genom att knacka på utkastaren, men nåt år fick jag plocka isär utkastaren för att få loss den. Och nej, vi drar inte åt hårdare än att det blir tätt. Sen sprutar det en jädra massa vatten "okontrollerat" när man stänger av, men går ju att leva med ;).

Lite OT - kommer troligen även att byta kranen mot en ny. Såg att det sitter nån form av "avluftning" i underkant på den jag har. Varför använder man en sån och är det nödvändigt? Skulle förresten en sån ventil kunna skapa ett "snarkande" ljud i hela rörsystemet när man öppnar en kran på en helt annan plats i huset?

mvh/ Moribusken
 
  • Kopparrör med T-koppling och en utkastare som visar tecken på isbildning, markerad med en röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det är en vacuumventil. Den skall förhindra att det sugs in smutsigt vatten genom slangen ifall ledningstrycket försvinner.

Ja.

Staffan
 
Rickard.
M Moribusken skrev:
Sen sprutar det en jädra massa vatten "okontrollerat" när man stänger av, men går ju att leva med
Handhavarfel :) knepet är att du lämnar vattnet igång lite på halvfart då droppar det bara några enstaka droppar när du vrider av utkastsren. Sen kan du göra vad du vill med slangen.

Stänger du av längst ut på slangen så bygger det nästan 10bar i slangen och då är det inte så konstigt att det sprutar lite när du vrider av.

Käglan kan du testa smörja med armaturfett.
 
Den inringade tappen är en vakuumventil som skyddar så att inte ”smutsigt” vatten ska kunna sugas tillbaka in i vattenledningen om vattentrycket skulle försvinna.

Att det sprutar vatten ”okontrollerat” när ni stänger vattenutkastaren är tack vare frostskyddet i utkastaren, den ska göra så.
Det finns backventil att sätta på utkastarens förskruvning så att inte vattnet i slangen trycks tillbaka till utkastaren.

När utkastaren börjar ”läcka” så är utkastaren stängd, då räcker det att man vrider ett kvarts varv till. Man ska aldrig stänga en utkastare tills det tar stopp för då har man stängt den ”för hårt”.
 
den avluftningen sitter där för att hindra att ev förorenat vatten från slangen skall sugas in i husets vattenrör vid ev bakslag i systemet
så den är nödvändig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.