När man låser upp och drar ner handtaget så åker låsregeln in men sedan ut igen varpå man inte kan öppna dörren.
Någon som vart med om liknande eller vet vad det kan bero på?
Har försökt justerat och testat diverse olika lösningar. Det enda som är kvar är att justera blecket i höjdled men är osäker på om det är lösningen verkligen.
 
  • Gilla
Cossie1980
  • Laddar…
Börja med att kontrollera avståndet mellan låshus och slutbleck så det inte är för stort (problem orakade av felaktigt avstånd är vanligare vid kyla).
Om du med dörren på vid gavel håller inne förreglingskolven (den lilla kolven/regeln) med ett finger för att simulera att dörren är stängd fungerar låset rätt då?
Ta bort fingret från föreglingskolven när du simulerar att dörren öppnas.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Börja med att kontrollera avståndet mellan låshus och slutbleck så det inte är för stort (problem orakade av felaktigt avstånd är vanligare vid kyla).
Om du med dörren på vid gavel håller inne förreglingskolven (den lilla kolven/regeln) med ett finger för att simulera att dörren är stängd fungerar låset rätt då?

Ta bort fingret från föreglingskolven när du simulerar att dörren öppnas.
Avståndet mellan blecket och lås är kontrollerat och är ungefär 1,5-2 mm. Jag har även testat med mindre och större avstånd.
Om dörren är öppen och jag trycker in den övre regeln (fallet?) så åker hakregeln ut. Om jag fortsätter hålla regeln intryckt som om dörren vore stängd åker låsregeln med in för att sedan snäppa tillbaka ut igen efter en sekund Max.

Om jag släpper fallregeln med låskolven ute och drar ner handtaget åker hakregeln in och stannar på plats.

Men någon skrev någonstans att man inte kan testa på det sätter för att låset behöver metall som mothåll. Någon form av sensor skrevs det om som känner av slutblecket?

Den övre lilla regeln som jag ju kallar fallregel är ju intryckt när dörren är stängd. Och med den intryckt stannar inte vår hakregel inne när man tryckt ner handtaget utan den snäpper ut igen som sagt.
 
Du kan testa så som beskrivet och om låshuset inte fungerar korrekt så bör du byta låshuset mot ett nytt, meningen med testet är att avgöra om problemet ligger i dörrmiljön eller i låshuset.
Det förekommer att låshus inte fungerar rätt efter ett tag och måste bytas ut mot nytt.

Om jag förstått din beskrivning rätt så är ditt problem liknande detta och då ska du byta ut låskistan.
 
Redigerat:
Angående spekulationerna om en sensor som känner av metall så kan en sådan inte fungera bakom en låsstolpe av metall.
Det som är vanligt för att kontrollera att dörren även är stängd är att man använder en magnet i slutblecken som påverkar en givare i låshuset och någon sådan funktion finns inte i doorman v2 däremot spekuleras det om att nya doorman 3 får en uppdaterad dörravkänning för att avgöra om dörren är stängd.
Den metoden för att kontrollera om det är låshuset eller dörrmiljön som problemet ligger i följer Yale doormans officiella rekommendationer för felsökning.
 
Redigerat:
Så, köpte ett Yale Doorman V2 i oktober 2019. Hakregeln slutade fungera. Fick ett nytt låshus i juli 2020. Även detta låshus beter sig lika efter en tid (februari 2021). Vilket jävla skitlås. När jag fick ett nytt låshus så stod det något om goodwill. Undrar hur villiga de är att byta det ännu en gång...
 
F Fluxor skrev:
Så, köpte ett Yale Doorman V2 i oktober 2019. Hakregeln slutade fungera. Fick ett nytt låshus i juli 2020. Även detta låshus beter sig lika efter en tid (februari 2021). Vilket jävla skitlås. När jag fick ett nytt låshus så stod det något om goodwill. Undrar hur villiga de är att byta det ännu en gång...
Kallade dom det goodwill när det var inom garantiperioden?
Det enda sättet att få svar på hur dom ställer sig är att upprätta ett reklamationsärende.
Hur ter sig problemet?
Är det exakt samma problem som du haft tidigare?
 
1 123abc skrev:
Kallade dom det goodwill när det var inom garantiperioden?
Det enda sättet att få svar på hur dom ställer sig är att upprätta ett reklamationsärende.
Hur ter sig problemet?
Är det exakt samma problem som du haft tidigare?
Köpt på Bauhaus. Låshuset (utbytet) kom direkt från Assa. På följesedeln stod det 'goodwill' i någon ruta fast jag åberopade garanti vid kontakt med Bauhaus.

Lustigt var att de skickade med en adresslapp för retur, men inte ett ord om att någonting skulle skickas tillbaka, vilket jag ej heller gjorde.

Felet är detsamma vilket visar sig som så att hakregeln ej fälls in när trycket trycks ned. Kanske på en av tjugo försök så fälls den in, och oftast då det händer så far den ut igen, även fast trycket är nedtryckt. Det kan alltså krävas väldigt många rörelser för att öppna dörren...
 
Har du endast haft problemet vid kyla?
Har du underhållit låset på något sett?
 
1 123abc skrev:
Har du endast haft problemet vid kyla?
Har du underhållit låset på något sett?
Nä, det första gav upp i juli.

Något speciellt underhåll har jag inte gjort, behöver jag det?
 
F Fluxor skrev:
Nä, det första gav upp i juli.

Något speciellt underhåll har jag inte gjort, behöver jag det?
Nej du behöver inte underhålla frågar mest för om någon hade smort med t.ex olja så kan det orsaka denna typen av problem.
Just tryckes till/från kopplingen i låshusen är inte den bästa konstruktionen men trots det är det inte extremt många reklamationer utan för de flesta fungera det bra.

I klippen jag länkat i en annan tråd så kan du konstruktionen även om problemet i klippen är det omvända.
https://www.byggahus.se/forum/threads/yale-doorman-problem-i-kyla.358980/#post-4069479
 
Jahapp, fått nytt låshus igen. Även denna gång finns en bubbelpåse i kartongen, men ingen förbetald frakthandling, ingen adress, inget. Vill de ha tillbaka det trasiga låshuset så kan de väl åtminstone nämna det... Lägger det på lager tillsammans med det andra trasiga.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Jahapp, fått nytt låshus igen. Även denna gång finns en bubbelpåse i kartongen, men ingen förbetald frakthandling, ingen adress, inget. Vill de ha tillbaka det trasiga låshuset så kan de väl åtminstone nämna det... Lägger det på lager tillsammans med det andra trasiga.
Det är ju bra om de får in de gamla så de kan se vad som är fel för att förbättra sin konstruktion. Kan ju hoppas att de jobbar så i alla fall. Däremot bör de ju visa lite mer intresse för att få in det i så fall kan man tycka.
 
  • Gilla
Halibuhank
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.