Har du har hittat någon lösning ännu? Kommer själv att få samma problem när jag har tänkt att isolera & lägga golv på vår vind i ett 1 1/2 plans radhust från -77.
 
Jag håller på att lägga golv på en tidigare vind i ett 1800-tals hus.
Mitt tips är att bygga så starkt som möjligt.
Ett sviktande golv kommer man att irritera sig på.

Av någon outgrundlig anledning var mitt vindsgolv i flera olika nivåer.
På tre fjärdedelar av golvet fanns det gott om utrymme att förstärka och lägga in extra bjälkar (195-220mm) mellan de befintliga stockarna som var på cc 120.

På en del av golvet fanns det dock bara plats för 145mm. Trots att jag spikade reglar vid sidan av stockarna plus en i mitten mellan varje stock sviktar golvet.

Mycket irriterande att jag inte slängde i lite fler reglar, typ cc30 eller nåt.
Nåväl, nu är golvet redan på och jag tänker inte bryta upp det.
Som vi har planerat kommer det ändå att stå en soffgrupp på denna del så det blir inte så mycket spring där.
När man går normalt över golvet känns det inte, men om man hoppar lite känns skillnaden.
Troligtvis kommer det att skramla i kaffekopparna när man går förbi bordet.

Jag kan tillägga att det var ganska långa balkar, ca 5m.
Kortare balkar = mindre problem

Jag tror inte på idén med att lägga kortlingar på tvären mellan de befintliga balkarna. Då får de gamla balkarna ta hela tyngden vilket de kanske klarar, men inte utan att svikta.
 
Tror nog att jag får lägga kortlingar. Eftersom det är ett 1 1/2 plans hus så är konstruktionen så att takbjälkarna stödjer på väggen våningen under och övervåningen har snedtag. Har då inget att stödja nya bjälkar på. De som finns på cc 120 sitter med spikplåt i de takstolen.

Nu är befintliga bjälkar på 45 x 220, tänkte då ha kortlingar på 45 x 170. Det blir ju dubbelt så mycket mer virke nu än med kortlingar än med nya bjälkar och mer tyngd på de befintliga bjälkarna. Tror dock att det blir tillräkligt stabilt ändå, det är ju ändå 60 m kortlingar jämfört med knappt 30 m om det var hela bjälkar.

 
Oj oj. Är inte så kunnig på detta. Men om man lägger korta reglar på tvären mellan befintliga golv bjälkarna på vinden som nu har 120 mellan.,tror ni det skulle kunna vilja sig så illa att man kan rasa igenom golvet? Menar då inte att jag ska ha piano eller andra jätte tunga saker där uppe. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.