Hej
Håller på att bygga förråd. Tänkte ha ett installationsskikt på väggarna med 45mm liggande reglar, sedan OSB och gips. Takhöjden är ca 248, om jag då kör med liggande OSB så kommer jag behöva sätta en 8cm remsa för att täcka hela väggen.

Kan man istället sätta stående OSB på liggande reglarna, kottla dom stående skarvarna med OSB remsor. Sedan sätta även gipsen stående med halv skivas förskjutning av skarvarna och skruva utan hänsyn till reglarna placering?
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
Hur tätt har du mellan reglarna och hur stora är OSB-skivorna? Det är inget problem att ha dem stående på stående reglar så länge det finns regel bakom skarvarna.
 
Sätt en 45x95 högst upp så här du mer matrial att sätta din 8 cm osb-remsa på.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Kommer du behöva skruva upp något på dom 8cm som är längst upp?
annars är det bara att sätta stående gips som täcker glipan...längst upp..
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hur tätt har du mellan reglarna och hur stora är OSB-skivorna? Det är inget problem att ha dem stående på stående reglar så länge det finns regel bakom skarvarna.
det är vanliga typ 120x240 eller 250.
Det är liggande reglar därav funderingen. Dessa kommer sitta cc60
 
M MagicFingers skrev:
Kommer du behöva skruva upp något på dom 8cm som är längst upp?
annars är det bara att sätta stående gips som täcker glipan...längst upp..
njae. Kanske inte men känns dumt att chansa. Samt att då får jag inget att fästa taklisterna i.
 
O OSTRUNE skrev:
Hej
Håller på att bygga förråd. Tänkte ha ett installationsskikt på väggarna med 45mm liggande reglar, sedan OSB och gips. Takhöjden är ca 248, om jag då kör med liggande OSB så kommer jag behöva sätta en 8cm remsa för att täcka hela väggen.

Kan man istället sätta stående OSB på liggande reglarna, kottla dom stående skarvarna med OSB remsor. Sedan sätta även gipsen stående med halv skivas förskjutning av skarvarna och skruva utan hänsyn till reglarna placering?
Ett förråd, såsom en friggebod? I så fall är ett alternativ att skippa installationsskikt och låta dosorna gå in i isoleringen en liten bit. Vp-slang borrat i reglarna eller upp till tak. Då sparar du även 9 cm Per sida.
 
Ja du kan sätta stående osb på liggande reglar. Ett alternativ är att sätta plåtande i skarvarna eller t-profil.
 
Gör det inte mer avancerat än vad du behöver. Stående osb/spånskiva på liggande 45x45 är mer eller mindre standard på fabrikshusen, där lägger man inget bakom skarvarna förrutom i hörnen där man antingen kottlar i stående regelbitar eller lägger en plåtvinkel mellan träskivorna och gipsen. Du behöver inte förskjuta skarvarna med en halv skiva heller för den delen, så länge båda skruvraderna är på samma skiva är det inga problem.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Tack då kör jag vidare på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.