Skall lägga ett golv på en före detta vind som har reglar på cc 120 (hanbjälkarna) Problemet är just cc 120, vad kan man använda för att lägga undergolv? Tänkte använda byggelit spånskivor (contifloor) men det skall läggas på cc 60. Går det med spåntade brädor/plankor eller måste man regla upp för cc 60.

Eftersom takhöjden är begränsad idag så vil jag inte bygga på mer än nödvändigt.
 
CC120 är långt då krävs ett starkt och tjockt golv, riktigt tjock massiv furu eller ännu bättre ek eller ask.
Men då bygger det på höjden och billigt blir det inte. Det är både bättre, billigare och bygger mindre på höjden om du sätter in extra reglar. Tätare än CC60 och direkt på med ett massivts spåntat golv ger minsta möjliga bygghöjd i detta fall.
 
hanbjälkarna är hur höga... typ 120 eller nåt?

om du inte ska bli grovt besviken så lägg i en golvbjälke till eller två om du har låg höjd på virket.

sviktet i golvet märks inte förens man är klar och då är det dyrt att åtgärda. kolla också ångspärren över badrummet så inte fukten förstör bomlaget
 
Ok, men hur lägger man till reglar då? Det är väl ingen bra ide att slå i kortlingar på cc 60 mellan varje hanbjälke (se skiss 1). Man skall väl spika sparsamt i takbjälkar.


******************
|   |   |   |   |   |   |   |
|   |   |   |   |   |   |   |
|   |   |   |   |   |   |   |
******************
|   |   |   |   |   |   |   |
|   |   |   |   |   |   |   |
|   |   |   |   |   |   |   |
******************
|   |   |   |   |   |   |   |
|   |   |   |   |   |   |   |
|   |   |   |   |   |   |   |
******************
(1)

* = hanbjälke
|  = kortling av samma dimension som hanbjälke

Ett annat alternativ är ju att klämma in en "hanbjälke" till (se skiss 2)

******************

++++++++++++++++++

******************

++++++++++++++++++

******************

(2)

* = hanbjälke
+ = "fake hanbjälke"

Problemet med nr 2 är hur man fäster den nya hanbjälken.

Finns säkert någon fiffi lösning ute i stugorna. Jag håller mig gärna till spånskivor på reglarna eftersom jag tänkte lägga lite 7mm laminat som jag har över. dvs spån, foam och sist laminat.
 
Både 1 och 2 går.

Vid 1 är det ganska enkelt att hängsla med färdiga skor.

Hur du "färster" hanbjälken vid 2 beror så mycket på hur det ser ut. Är det en gammal timring är det bara att lägga på timret (eller hängsla), men är det ett klent hammarband måste man kika hur väggen se ut.
 
kottla på tvären går bara om hanbjälken är tillräckligt hög... 195x45 minst.... annars blir det till att lägga i på tvären över huset.

om inte hammarbanden håller så kan man lägga en kertobalk, fackverksbalk eller en limträ på längs i vägglivet till vinden och hänga golvvirket i i.

förutsätter förståss att man tänkt bygga med väggliv
 
Här ser ni hur det ser ut http://www.lindblad.cc/photos/Huset/slides/IMG_3689.html detta är ju hanbjälken dvs vinden ovanför "vinden" i ett 1½-planshus (om inte jag fattat fel) och hammabandet är väl där väggen på plan 1 ansluter till takstolarna eller.

Jag har fått för mig att man inte skall spika i takstolar mer än nödvändigt men man kan kanske använda någon typ av järn som man lägger över hanbjälken och som har en "hylla" i vilken man kan lägga regeln på andra ledden över till nästa hanbjälke.
typ:

[tt]
****  ****
/////* + *////////////////////////////////////////* +*///////////
/////* + *////////////////////////////////////////* +*///////////
/////* + *////////////////////////////////////////* +*///////////
*** + *** *** +***
[/tt]
där + är hanbjälken, / är kortlingen till nästa hanbjälke
och * är järnet

Ruggigt dålig ascii art men ni kanske fatta iaf =)
 
hammarbanden är regeln ovanpå väggreglarna vid fasaden ... altså den som stolarna står pä.

sen brukar det finnas någon typ av stöd på längs med kåken ...en stödvägg... eller en balk av något slag.

på denna brukar det stå antingen en stolpe till bärbjälken i takstolen eller v:et till fackverket i takstolen

det finns även en annan konstruktion som jag har...

1/3 in från fasadlivet (hammarbandet) ligger en stödbalk. takstolen spänner från språnget, över balken och står ihop i nocken.

vägglivet på min vind blir således där balken ligger

när jag skall inreda vinden hänger jag en balk under bärbalken och hänger sedan i golvreglarna i hängslen från denna.

du hör nog kunna lägga golvreglarna från fasadlivet till stödväggen eller balken eller vad du har ...såvida inte huset är väldigt brett ... som mitt 12.3m






 
har kollat din vind ...är ingen fara med spännvidden.
 
einpajo skrev:
Man skall väl spika sparsamt i takbjälkar.
Varför det? Hållfastheten? Tycker mina takstolar från -79 är mer än dubbelt så kraftiga som kompisens som bor i ett nyproducerat A-hus.
Känns inte som ömtåligt på ett lite äldre hus...
 
Har kollat lite mer och det är nog ok att slå i tex 45x70x1155 som kortlingar mellan hanbjälkarna. Sätter dessa på cc 60 men förskjuter varanan så att jag kan spika genom hanbjälke in i ändträt på kortlingarna.

Spikning påverkar inte hållbarheten om jag fattade det rätt.
 
spikning påverkar sällan hållfastheten ...inte hål heller.

dra fast med vagnsbult istället ...ger ännu högre hållfasthet.

montera i varje takstol med vagnsbult . och kottlingarna med balkskor

ta minst 45x220 om du inte ska lägga i fler golvreglar i bomlaget
 
Hmmm .. Nu håller jag inte med. Det är klart hål påverkar hållfastheten eftersom den är beroende av träts tvärsnittsarea, vilken minsar i ett snitt med hål i. Har man små hål på "rätt" ställen så påverkar de kanske inte så mycket, men en massa hål påverkar självklart hållfastheten. ett hål direkt över en rejäl kvist är inte särskilt lyckat.
Vad gäller spikar så finns det gränser för vad som anses lämligt för ett trä, men det är nog ingen större risk för att du kommer upp i de mängderna här.
 
två vagnsbult i mitten av takstolen försvagar mycket lite

viktigast är att inte jacka i stolarna

för att uppnå samma hållfasthet som vagnsbultarna så går det åt en h....es massa spik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.