Har jag för många starter på min pump? 1962st på ca 15 månader. Har inte gjort några justeringar efter den monterades in i oktober -19

kompressor
antal starter: 1962
total drifttid: 8094h
- av vilken varmvatten: 729h
aktuell kompressorfrekvens 27Hz
 
Nästan omöjligt att svara på... korta svaret, nej. Vilken storlek är det på pumpen., golvvärme eller element. Termostater fullt öppen... kurvlutning på värmepump injusterad. Det man vill ha är ju så låg temperatur man kan skickas ut från värmepump som möjligt utan att det blir kallt i huset och att termostater inte hindra flödet mer än nödvändigt
 
Är en 16kw. Hus från -61 boyta 140 kvadrat + källare 138 och fristående garage med kulvert från huset på 36 kvadrat. Har inte funderat så mycket på inställningar då det mesta sköter sig själv. Har alla termostater fullt öppna och vanliga radiatorer förutom ett rum med golvvärme.
Kurvlutning 7
 
Ja, då verkar ju det ju vara nåt större fel...
 
@Vector - Vad baserar du påstående att det är något större fel på? Kan du utveckla det lite.

Jag är ingen pumpexpert, men har själv en F1255 12kw som är drygt två år gammal. Det som borde vara intressant i detta sammanhang är hur lång genomsnittlig drifttid som pumpen har, juh längre desto bättre. Vilket ger mindre slitage på kompressorn.

Min pump har följande info för jämförelse:
Kompressor
antal starter: 3947
total drifttid: 12202h
- av vilken varmvatten: 990h

Den genomsnittliga drifttiden på min pump är 3,09h. Sen kan man spekulera i hur dessa fördelar sig mellan värme och varmvatten.

På sommaren så ger pumpen inte någon värme utan bara varmvatten. Ska man då ta bort antal starter för varmvatten på sommarhalvåret, de borde vara ca hälften av alla starter. I mitt fall skulle det vara 495st färre starter.

Då blir den genomsnittliga drifttiden per start på va 3,5h på min pump.
Sen kan de vara så att pumpen startar två, tre gånger på en dag på sommaren, beroende på hur mycket varmvatten man gör av med.
 
  • Gilla
Roger J
  • Laddar…
Det är ju detta jag är ute efter något att jämnföra med. Hoppas det finns fler som vill dela med sig
 
F×n, blev lite fel där ett inte skulle väl vara där i meningen också.
 
Mina siffror ser ut så här efter knappt sju års drift:
Starter 11844
Drifttid 41179
Varmvatten 4443
Ca 3,5 tim/start

Nibe 1255-16
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.