R Rkarlsson skrev:
Enl bankerna (lf) så kostar ett barn mellan 0-6 år 6015 kr. De tvingar alltså in den summan vare sig du lägger det eller det dubbla per barn.

Jag vill påstå att mellan 0-1 år så kostar blöjor och ersättning ( om man inte kan amma)
Alla jag känner har fått kläder så det räcker och blir över vid födseln (förutsatt att man har familj som ger i present)
När barnet sen äter normal mat så går matkostnaden ner till i princip noll (ja jag äter mindre :p )

Det som gör det hela skevt är att bankerna tror på att alla köper ny barnvagn, dyr spjälsäng dyrt skötbord. Det är ju inte alla som kan lägga 12-13 tusen på en barnvagn utan köper begagnat.

Hos oss kostar barnet (2år) endast blöjor, omsorgsavgiften ( som blir typ 200 spänn om du räknar av barnbidraget) och en femhunka på sparkontot i månaden.
De som säger annat och har ett friskt barn lägger alldeles för mycket pengar, gör det barnet en tjänst och starta upp sparkonto istället.

Tyvärr får man inte ändra kalkylerna som de hittar på. De räknar med att du ska betala x antal hundra för telefon, x antal pengar på media osv.

Håller lite med här.
Vissa i tråden verkar inte tro att jag vet att barn kostar pengar. Självklart vet jag att de kostar. Vart bara väldigt förvånad över hur mycket lånet minskade med.
Men som du säger verkar bankerna räkna väldigt högt.
Tex så ärver min killes barn väldigt mycke kläder då han har 2 äldre systrar med barn som är ett par år äldre.
Begagnat har vi inga problem med, vare sig det gäller kläder eller möbler.
Vi kombinerar gärna nytt och gammalt.

Men de måste väl räkna som de gör antar jag..
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
S Sofinor skrev:
Håller lite med här.
Vissa i tråden verkar inte tro att jag vet att barn kostar pengar. Självklart vet jag att de kostar. Vart bara väldigt förvånad över hur mycket lånet minskade med.
Men som du säger verkar bankerna räkna väldigt högt.
Tex så ärver min killes barn väldigt mycke kläder då han har 2 äldre systrar med barn som är ett par år äldre.
Begagnat har vi inga problem med, vare sig det gäller kläder eller möbler.
Vi kombinerar gärna nytt och gammalt.

Men de måste väl räkna som de gör antar jag..
Ja varför de måste förstår jag inte. Går man in så ser man på hushållskalkylen att man ger 1400 i lunch, kläder & skor 660, telefon tidningar tv 1150.

Jag ger cirka 15 spänn i lunch när jag arbetar i snitt, kläder skor 1500 per år och telefon tv ca 500 per månad.

Därför måste du ta ett personligt möte med banken =)
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Jag skulle också rekommendera SBAB, en statlig bank som erbjuder lån med 5% som minst i kontantinsats. Där har du också möjligheter att fylla i att du erhåller underhållsstöd samt att du kan kontakta banken och prata om din OB ersättning som påverkar ditt månadsinkomst. Så länge den är schemalagd så får du räkna med den i månadslönen, dock måste du uppvisa de tre senaste månadernas OB inkomst.
När jag och sambon tecknade bolån hos SBAB för ett år sen vägrade de räkna med OB-tilläggen trots att vi skickade in lönespecar. Tycker de var väldigt fyrkantiga.
 
R Rkarlsson skrev:
Ja varför de måste förstår jag inte. Går man in så ser man på hushållskalkylen att man ger 1400 i lunch, kläder & skor 660, telefon tidningar tv 1150.

Jag ger cirka 15 spänn i lunch när jag arbetar i snitt, kläder skor 1500 per år och telefon tv ca 500 per månad.

Därför måste du ta ett personligt möte med banken =)

Ja men titta vad de skiljer sig åt.

Ska absolut ta och kontakta för ett personligt möte :)
 
V V.kivi skrev:
När jag och sambon tecknade bolån hos SBAB för ett år sen vägrade de räkna med OB-tilläggen trots att vi skickade in lönespecar. Tycker de var väldigt fyrkantiga.
Men vad konstigt!
Nu vet jag inte vad du jobbar inom. Men jag är schemalagd 2/4 helger i månaden, jobbar även kvällar och storhelger. Att de kan variera lite i lön är ju ingen hemlighet men lönen efter skatt skiljer sig ju åt en del från grundlönen varje månad.

När jag tog lån till lägenheten ville dom gärna ha med obn så vi räknade på årslönen.
 
Jag och min fru har tillsammans lite eller strax över svensk medellön och vi bor i hus med två barn under 10år. Sparar lätt hälften av inkomsterna. Vi har kollat på en större nybyggd villa som gick för ca 1 mille över vår inkomstgräns, pratade lite med vår bankman som tog ärendet vidare till sin chef, svaret var att det var inga problem. Men vi beslutade oss att vänta lite till och hoppas på ett ännu bättre hus. Som jag alltid sagt kan man bevisa att man har god ekonomi med långsiktigt stort historiskt sparande inga betalningsanmärkningar och ett gott sparkapital så kan man lätt få låna mer än dom generella gränser som fins.

Och då gäller det att ha ett mångårigt förtroende för sin lokala bankman också så klart. Fyller man i webbformulär så är man nog körd tyvärr.
 
S Sofinor skrev:
Hej!
Jag vet egentligen inte varför jag skriver de här, vill väl bara ha lite tankar, råd och inputs. Min stora dröm har alltid varit att bo i hus. Nu går jag och min pojkvän tankar på att köpa hus tillsammans.
Satt och drömde mig bort och bestämde mig för att räkna på bolån på olika bankers hemsidor.
Min månadsinkomst före skatt blir lite missvisade eftersom jag jobbar ob tider.
När jag sökte bolån för ett år sedan för min lägenhet va dom intresserade av min årsinkomst och inte månadsinkoms innan skatt. Det skiljer sig några tusen i månaden efter ob tillägg.
Efter att ha fyllt i våra uppgifter som bara bestod av månadsinkoms innan skatt, ingen ob medräknat, och vad vi kan sälja våra bostadsrätter för och gå in med i kontantinsats så fick jag fram en siffra för bolån. Har då heller inte räknat med min pojkväns "bisyssla" som genererar alltifrån 15k/år till 40k/år.
Gick sedan tillbaka för att jag missat att fylla i att min pojkvän har två barn.
Siffran ändrades då med hela 645k.
Är det så vanligt att lånelöftet sänks med så pass mycket för att det finns 2 barn med i bilden?
Jag fick en chock. Nog för att jag vet att barn kostar pengar men va inte alls beredd på att lånelöftet skulle sjunka så mycket.
Även om jag vet att barnbidrag och underhållsstöd inte räcker ända fram till allt är det ju ändå ett tillskott på några tusen i månaden som banken då inte räknar med. (barnen bor med honom på heltid och han får underhållsstöd från barnens mamma)
När lånelöftet sänktes så pass så kraschade mina drömmar lite. Trodde att vi skulle ha tillräckligt med kontantinsats för att kunna köpa hus på orten vi bor på. Har räknat på 15% i kontantinsatts. (600k insats) Flera av kalkylerna har räknat med en belåningsgrad på 70% och en visade t om bara 46,5% belåningsgrad. Dessa går inte att ändra. Bara på en av alla banker fick man fylla i om man fick underhåll för barnen eller betalade)
Första uträkningen hade nätt och jämt räckt till ett hus här på orten men den andra uträkningen (efter att ha fyllt i barnen) kommer inte alls räcka till ett hus här....
Tankar? Inputs?
Jag vill inget hellre än att vi ska kunna bo som en familj och jag vet att de kanske låter löjligt men känner redan att min tid för att få egna barn osv rinner ut så detta kändes verkligen som en käftsmäll.

Kanske blev mitt inlägg rörigt, ber om ursäkt för de. Känslorna går upp och ner.
Till banker och myndigheter ska du ALDRIG vara ärlig, de letar efter "fel" på människor, ser aldrig möjligheter.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jo om man är bra kund hos banken och har uppvisat ett långt bra sparande i deras fonder så kan det vara lönsamt. Då kan dom lätt tumma lite på reglerna.

Var hos en annan bank strax innan vi köpte huset och testade först på webbsidan sedan gick jag till kontoret och där fick jag en massa frågor av en ”kassörska” som matade in samma uppgifter som jag själv gjort på webbsidan i sitt program och svaret var det samma. Gick till min bank och fick prata med en riktig bankman då vi haft lång historia av besparingar och vi har talats vid ett par gånger tidigare pga dessa. Fick en super deal direkt, så när ni ser medelvärden på bolån så ska ni veta att det finns många som får extremt höga räntor så blir det också lika många som får extremt låga räntor.

Pratade nyligen med vår bankman och om att köpa ett större dyrare hus och maxa vår belåningsgrad, fick rådet att skaffa en amorteringsbuffert tills vidare. Vi fick då rådet att betala ca 20% kontant endast och att sätta in motsvarande ca 2 års amortering på ett konto eller fond som man använder till att amortera varje månad, sen kan man låna till baka pengarna vart annat eller tredje år beroende på hur mycket man har och börja om igen tills inflationen äter upp det.

Hörligt med kreativa bankmänniskor
 
Tillbaka till huvudämnet. Tror TS bara räknar på matkostnader för barn också. Men räknar man med alla kostnader som förlorad inkomst vid VAB och föräldraledighet under sommarloven så kommer man snabbt upp i bankens va 6000kr/mån månadskostnad för barn.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
C Crank skrev:
Tillbaka till huvudämnet. Tror TS bara räknar på matkostnader för barn också. Men räknar man med alla kostnader som förlorad inkomst vid VAB och föräldraledighet under sommarloven så kommer man snabbt upp i bankens va 6000kr/mån månadskostnad för barn.
Fast inte riktigt. Visst 80% vid vab. Men de flesta kan inte ta 8 veckors semester. Och för barn 0-6 år är det förskolan som gäller. Över 6 år är det väl fritids? (iallafall för kollegorna)
Om man skulle ta någon extra vecka semester säg 5 så får du 0 kr i förlorad inkomst? Standard är ju att man har 25 dagar betald semester per år.

Konsumentverket och banken ser inte till personen via nätet. De måste träffas för att diskutera det. Om de tar ett snitt på vab över verkliga dagar från FK så är ju värdet så brutalt skevt att de borde skämmas för mååååånga av de vabdagarna är just precis fuskdagar för att idioter inte vill ta ut sina komp/har ingen komp eller semesterdagar för att leka. (pratar om innan pandemin)
 
R Rkarlsson skrev:
Fast inte riktigt. Visst 80% vid vab. Men de flesta kan inte ta 8 veckors semester. Och för barn 0-6 år är det förskolan som gäller. Över 6 år är det väl fritids? (iallafall för kollegorna)
Om man skulle ta någon extra vecka semester säg 5 så får du 0 kr i förlorad inkomst? Standard är ju att man har 25 dagar betald semester per år.

Konsumentverket och banken ser inte till personen via nätet. De måste träffas för att diskutera det. Om de tar ett snitt på vab över verkliga dagar från FK så är ju värdet så brutalt skevt att de borde skämmas för mååååånga av de vabdagarna är just precis fuskdagar för att idioter inte vill ta ut sina komp/har ingen komp eller semesterdagar för att leka. (pratar om innan pandemin)

80% vid VAB är en myt, det är 80% av SGI.
 
Krilleman
C Crank skrev:
80% vid VAB är en myt, det är 80% av SGI.
När jag var pappaledig sist var även maxtaket för SGI = 440,000:-
Kanske ändrat nu...

Så tjänade man mer än den summa så blev man automatiskt nedgraderad till 440 oavsett om man tjänade en miljon föregående år.
 
T
Som andra redan sagt är nog bästa tipset att prata med andra banker. Jag råkade ut för precis samma sak för ett antal år sedan, den gången var det Handelsbanken som inte ville förnya ett lånelöfte på ett i mina ögon fullständigt oansenligt belopp (600k) på grund av ett extra barn. Jag gick till SEB som låg vägg i vägg och kom ut med ett nytt lånelöfte på 3M utan problem.
 
C Crank skrev:
80% vid VAB är en myt, det är 80% av SGI.
Sant, då har du en lön på över 29500 i månaden. Att 2 arbetande människor som har över 700 000 i årsinkomst gör inte att man blir utan huslån.

Krilleman Krilleman skrev:
När jag var pappaledig sist var även maxtaket för SGI = 440,000:-
Kanske ändrat nu...

Så tjänade man mer än den summa så blev man automatiskt nedgraderad till 440 oavsett om man tjänade en miljon föregående år.
Den ligger på 473000 nu för föräldrapenning. Men det gör väl varken till eller från om de nergraderar en till 473 om du tjänar 600. Du lär knappast bli ekonomisk ruinerad för att du tar hand om din sjuka familjemedlem =)
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Tror bankerna även räknar med större/dyrare hus/bil för att rymma fler personer osv. Dvs ALLA kostnader som ”ofta” ökar i proportion med antalet barn.

Sen finns det säkerligen en hel del statistik och normer bakom deras siffror för hur kostnaderna ökar/barn i ”genomsnitt”. Typ att varje barn ska ha ”eget rum” osv.

Sen är det nog hysat liknande normer i bankens system oavsett geografisk bostadsort/stadsdel också. Där kostnad för resor, mat, tjänster kan skilja sig åt en hel del.

Sen behövs marginaler för att förutsättningar i framtiden (både på individ/lokal/global nivå) kan förändras oavsett vad historien bakåt säger.

Trubbigt, javisst! Framför allt för de skötsamma och sparsamma som kanske köper mycket begagnat, bor trångbott på viss ort och kör/vårdar en äldre bil, tidigare haft goda marginaler/sparande osv. Därav att en personlig kontakt som väger samman ALLT kan vara guld värt i sådana här sammanhang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.