Hej!

Jag och min sambo var idag i färd med att borra upp en stringhylla i vårt vardagsrum. Vi var osäkra på väggmaterial, men gick till slut för ett gipsankare med tillhörande skruv. Kvinnan hos Bauhaus sa att vi kunde skruva in ankaren/pluggen med skruvmejsel och därefter använda skruvdragare till skruvarna.

När vi väl började skruva in gipsankaren var det som att väggen bara smulade sönder sig och pluggen fick inte fäste, som att väggmaterialet var på tok för poröst. Pulvret som lossnade var till en början vitgrått, men blev mörkare, nästan svart i tonen, ju längre in vi kom med ankaret. Vi prövade även att skruva in en av skruvarna för att se om den kunde ta fäste längre in, i tegelvägg eller annat, men för den tog det istället stopp när det var ca en cm kvar.

När vi kikar in i hålet ser det ut som en blandning av flera material, men vi misstänker att det eventuellt kan röra sig om slaggplattor (se bilder) och att anledningen till att skruven stötte på patrull var till följd av slaggplattors heterogenitet (den stötte helt enkelt i en hårdare del av materialet). Alternativt att det är betong i mitten, men känns mindre sannolikt.
Hål i vägg med vitgrå och mörkare inre material som indikerar porös och heterogen struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrhål i vägg med vitgrått och svart pulver, indikerar problem med väggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i vägg med smulande gips och mörkare material inuti, misstänkt slaggplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i vit vägg visar skador och olika lager av material inklusive mörkare områden som kan vara slaggplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon av er som har erfarenhet av detta och utifrån det har förslag på hur vi kan göra för att få upp hyllan. Funderade på ankarmassa? Hur skulle ni gå tillväga och vad skulle ni använda för plugg? Alla knep välkomnas.

Vi har också alternativet att spackla igen och måla över, för att istället sätta upp String-hyllorna på väggen mitt emot där det är betongvägg. Är detta att rekommendera på grund av att det inte finns något säkert utfall för att borra upp hyllor på vägg av slaggplattematerial?

Kan tillägga att hyllan ska ha böcker på sig så den behöver klara viss tyngd.

Stort tack för alla svar ni kan tänkas ge! Det välkomnas med värme!
 
Hej, jag har nog inga jättebra svar tyvärr, men kan tipsa om en parallell tråd jag just startade om ett någotsånär relaterat ämne, kanske kan det framkomma något av intresse där
 
  • Gilla
Thauriel
  • Laddar…
Hej igen, som jag skrev i den andra tråden hittade jag själv något som heter "flytande plugg", typ Fischer Fill & Fix, kanske kan det vara något i ditt fall också? Har ju inte provat det själv än, men ska nog göra det. (Det jag vill sätta upp är inte så tungt dock.)
 
  • Gilla
Thauriel
  • Laddar…
Fill & fix är perfekt för ditt problem. Börja med att borra alla hålen och blås rent dem från damm. Sen kan du fylla i alla hålen i en följd och undvika spill. Tänk på att det expanderar så du behöver inte fylla hålet helt ända ut till kanten. Skär av det som kommit ut utanför hålet efter några minuter så det inte hinner härda för mycket.
 
  • Gilla
Thauriel och 1 till
  • Laddar…
Nicro Nicro skrev:
Fill & fix är perfekt för ditt problem. Börja med att borra alla hålen och blås rent dem från damm. Sen kan du fylla i alla hålen i en följd och undvika spill. Tänk på att det expanderar så du behöver inte fylla hålet helt ända ut till kanten. Skär av det som kommit ut utanför hålet efter några minuter så det inte hinner härda för mycket.
Stort tack för svar Nicro! Du låter som att du har använt Fill & Fix tidigare. Har du någon erfarenhet av hållbarheten hos Fill & Fix när man sätter upp lite tyngre föremål? I vårt fall rör det sig om en Stringhylla modell större, utan golvstöd, som är tänkt att bära böcker. Funderar på om det kanske ändå är bättre att spackla och måla över för att istället sätta upp hyllan på motsatt vägg (av betong). Vill inte riskera att montaget rasar ned om ett par månader.

Återigen, stort tack!
 
B bing467 skrev:
Hej igen, som jag skrev i den andra tråden hittade jag själv något som heter "flytande plugg", typ Fischer Fill & Fix, kanske kan det vara något i ditt fall också? Har ju inte provat det själv än, men ska nog göra det. (Det jag vill sätta upp är inte så tungt dock.)
Tusen tack Bing467! Om du upplever dig ha tid att berätta om hur det gick vid/efter användning får du gärna göra det. Vi står fortfarande i valet och kvalet att byta vägg då vi misstänker att Fill & Fix och liknande produkter inte är tillräckligt hållbart för de hyllor vi ska sätta upp. Jättestort tack och lycka till med ditt dilemma!
 
  • Gilla
bing467
  • Laddar…
Vad är det för typ av bostad, lägenhet, hus, radhus?
Ser ut att vara någon stenbaserat material i väggen. Kanske lättbetong?
Jag skulle testa nylonplugg av valfri modell och en skruv i rätt dimension. Men då är det viktigt att hålet är lagom stort för att pluggen ska få fäste. Har ni en bra borr/slagborr och en bra borr i rätt storlek?
Jag antar att hålet är ganska stort efter gipsankaret? kan bli svårt att få in en nylonplugg där.
Nylonplugg på bauhaus:
https://www.bauhaus.se/verktyg-arbetsklader/jarnvaror/plugg/nylonplugg
 
Gissar på att det är putsad lättbetong. När är huset byggt? Har ni inga ritningar?
 
T Thauriel skrev:
Stort tack för svar Nicro! Du låter som att du har använt Fill & Fix tidigare. Har du någon erfarenhet av hållbarheten hos Fill & Fix när man sätter upp lite tyngre föremål?
Jo, lite erfarenhet har jag. Jobbade som produktchef på fischer tidigare. :)

fill & fix har bättre utdragsvärde än en nylonplugg. Sen blir det det ju inte hållbarare än vad väggen är. Jag skulle dock tro att det funkar bra i ditt fall.
 
T Thauriel skrev:
Tusen tack Bing467! Om du upplever dig ha tid att berätta om hur det gick vid/efter användning får du gärna göra det. Vi står fortfarande i valet och kvalet att byta vägg då vi misstänker att Fill & Fix och liknande produkter inte är tillräckligt hållbart för de hyllor vi ska sätta upp. Jättestort tack och lycka till med ditt dilemma!
Skrev en liten recension i den andra tråden just :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.