Jag ska bygga ett nytt badrum och funderar på bänkens höjd när man har ett handfat som ligger ovanpå skivan. Om jag sätter bänkskivan på "normal" höjd kommer handfatet betydligt högre upp än vanligt.

Vad tror ni blir en vettig höjd för skivan?
 
  • Modernt badrum med upphöjt handfat ovanpå en träbänkskiva, rund spegel ovanför och toalett till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror väl lite på handfat. Min skiva sitter 720mm över golvet och handfatet är 140mm.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Beror väl lite på handfat. Min skiva sitter 720mm över golvet och handfatet är 140mm.
Tack, låter helt okej. Utifrån vad jag läser på nätet så är ofta svaret "där de känns rätt", och de brukar vanligtvis vara runt 800-850 (toppen av handfatet) skriver de flesta. Jag har dock ingen erfarenhet av detta så man måste ju fråga :D
 
  • Gilla
Lulaua
  • Laddar…

Bästa svaret

Krilleman
Svensk byggstandard rekommenderade höjd för handfatets ovankant är 850mm.

Men jag själv som är lite längre uppskattar att det sitter på 900mm.

Så det är helt beroende på hur högt tvättstället i sig bygger samt hur högt du själv vill ha det.

Schematisk ritning av badrumsinredning som visar rekommenderad höjd för handfat med mätningar för spegel, tvål- och pappersdispensrar samt papperskorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vermilion
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Svensk byggstandard rekommenderade höjd för handfatets ovankant är 850mm.

Men jag själv som är lite längre uppskattar att det sitter på 900mm.

Så det är helt beroende på hur högt tvättstället i sig bygger samt hur högt du själv vill ha det.

[bild]
Tack för svar, uppskattas!
 
Även vi korta (är själv bara 160 cm "lång") kan uppskatta ett handfat som sitter högre än svensk standard. Fundera på hur handfat du använder idag "känns" vid handtvätt, ansiktstvätt, etc. samt vilka som kommer använda det (barn, vuxna, etc.).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.