En novis som håller på att inreda en övervåning.

Frågan har nu kommit till badrum där vi inte ens börjat regla mellanväggarna.
Vi har fördraget vatten, kommer fr. bottevåningen upp till handfat och dusch och badkar på 3 olika ställen i ngn form av böjligt flexirör. Även 2 st golvbrunnar klara o nedsänkta i golvspånegolvet.

Hur planerar man innerväggarna med de uppkommande vattenrören(de av flex,böjlig typ) Dem ska väl inte byggas in i mellanväggen men man vill ju heller inte ha dem synliga i badrummet.
På reglarna in mot badrummet skall väl gips på ,fuktspärr, kakel el dyl men hur sjutton gör man som sagt med vattenledningsrören?  :)

visa_galleribild2.php

 
Ummm, jag tror att våra går inne i väggen, men i och med att vi också var noviser så lät vi vår snickare göra det jobbiga och minnet är inte det bästa.

/ama
 
Två skolor , en lägger vattnet i väggen. En lägger vattnet utanpå för att kunna se läckor. Vissa gör olika på olika ställen i badrummet. Men duschblandaren är mest praktisk att ha via väggen , men när man förbereder detta arbet så är det bra att veta vilken blandare man skall använda.
 
Jag har sätt att vissa använder "plastslangar eller vad det nu är" hur gör man med dem är det samma övergångar som man använder när man drar kopparrör??
 
svartjobbarn skrev:
Jag har sätt att vissa använder "plastslangar eller vad det nu är" hur gör man med dem är det samma övergångar som man använder när man drar kopparrör??
Man använder en väggbricka vid övergången till synliga rör och dom är normalt gjorda för att funka med både koppar och pex, iaf dom jag har köpt.
 
Vad är det för fabrikat du köpt?? Var handlar man det någonstans??
 
Vad är det för fabrikat du köpt?? Var handlar man det någonstans??
Kolla på www.sigro.se eller www.rinkabyror.se

Dom säljer Pex. Rinkabyrör har Wirsbos system. Verkar väldigt smidigt. Ska nog själv använda det.
 
svartjobbarn skrev:
Vad är det för fabrikat du köpt?? Var handlar man det någonstans??
Det blev väggbrickor från FMM via Sigro.
 
Det är nog inte så svårt som jag trodde utan är en bit på väg. Tack för inspiration Mathias!
Bygger dubbla reglar (syllar, 45x70) mellan sovrummet o badrummet o kan då gömma vattenrör i mellanväggen utan att den försvagas ngt (skall bli ett litet förrådsloft ovanför så detta är en bärande vägg)

visa_galleribild2.php
 
Jag tror inte du behöver oroa dig för väggens stabilitet. Skruva OSB och gips så kan du ha ett par elefanter på loftet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.