Hej,

Nyss köpt hus med en äldre bastu. Bastun ligger i anslutning till duschrummet i källaren (med osiolerade källarväggar mot omkringliggande tomt). Då duschrummet är uttjänt satsar vi på att renovera duschutrymmet och samtidigt bygga om bastun från grunden. Dels är tanken att vi (som så många andra) ska sätta en glasvägg mellan duschutrymmet och bastun. Detta för att få in lite ljus i en annars dunkel del av källaren. Väggar ska kläs med asppanel och på golvet ska det läggas enhetligt klinker som i duschutrymmet. Bastun är ca 2,8 kvm stor och 5,8 m3 totalt. I och med glasväggen om 4 kvm mot duschutrymmet bör effekten snarare ha 8kW än 5-6kW enligt formeln för oisolerad vägg i bastu. Ovan är förutsättningarna. Här är min fråga - då vi önskar kunna basta med högre luftfuktighet säkert hälften av gångerna hur är känslan och effekten hos bastu med stort stenmagasin (såsom Harvia Cilindro Plus med 90kg stenamagasin) vs Helo Himalaya (med Helos BWT-teknik) eller ett regelrätt kombiaggregat som Tylö Combi Sense (Pure)? Andra förslag på bastuaggregat som kan leverera hög luftfuktighet? Är det för övrigt värt att skaffa en touchpanel som Tylös Pure och Elite eller är det bara en del som tenderar att lätt gå sönder?
 
Jag kan inte ge ett exakt svar då jag är en inbiten vedeldare och således har andra erfarenheter, dock så är mycket sten alltid bra OM det är i balans med effekt och volym i bastun. Kanske att för lite sten är bättre än för mycket dock.. annars riskerar man att det inte "kokar av" inom rimlig tid typ 3-5 minuter och då blir det inte bra ånga helt enkelt.

Vi gör av med väldigt mycket vatten när vi bastar på två pers. typ 20l på stenarna och 70l för tvagning.

Vi har 40kg sten på en 18 kW kamin i 13m2 bastu vilket är väldigt lyckat.
 
  • Gilla
Kronlyft och 2 till
  • Laddar…
F Frankenstein24 skrev:
Andra förslag på bastuaggregat som kan leverera hög luftfuktighet? Är det för övrigt värt att skaffa en touchpanel som Tylös Pure och Elite eller är det bara en del som tenderar att lätt gå sönder?
Vi har ett bastuaggregat med inbyggd ånggenerator från tyska EOS som vi är mycket nöjda med. Stenmagasinet på den är ca. 25kg.
Vi badar i snitt 3 ggr i veckan och skulle nog säga att vi badar ung. 50/50 traditionell bastu resp. ångbastu.

Om man har en så'n manick tycker jag absolut man ska satsa på kontrollenhet som mäter relativ luftfuktighet. (alternativet är att den pytsar ut ånga i tidsintervall)
 
  • Gilla
Frankenstein24
  • Laddar…
Jag menar förstås 13 m3 och inget annat
 
  • Gilla
Frankenstein24
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag kan inte ge ett exakt svar då jag är en inbiten vedeldare och således har andra erfarenheter, dock så är mycket sten alltid bra OM det är i balans med effekt och volym i bastun. Kanske att för lite sten är bättre än för mycket dock.. annars riskerar man att det inte "kokar av" inom rimlig tid typ 3-5 minuter och då blir det inte bra ånga helt enkelt.

Vi gör av med väldigt mycket vatten när vi bastar på två pers. typ 20l på stenarna och 70l för tvagning.

Vi har 40kg sten på en 18 kW kamin i 13m2 bastu vilket är väldigt lyckat.
Tack för att du delar med dig av dina insikter. 13m2 bastu är ju helt ENORM bastu. Grattis!
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag menar förstås 13 m3 och inget annat
Ahhh okej ;)
 
jbr jbr skrev:
Vi har ett bastuaggregat med inbyggd ånggenerator från tyska EOS som vi är mycket nöjda med. Stenmagasinet på den är ca. 25kg.
Vi badar i snitt 3 ggr i veckan och skulle nog säga att vi badar ung. 50/50 traditionell bastu resp. ångbastu.

Om man har en så'n manick tycker jag absolut man ska satsa på kontrollenhet som mäter relativ luftfuktighet. (alternativet är att den pytsar ut ånga i tidsintervall)
Er EOS Cubo ser ju ut att vara precis det vi letar efter. Det verkar vara motsvarigheten till Tylös Combi Sense.
 
F Frankenstein24 skrev:
Er EOS Cubo ser ju ut att vara precis det vi letar efter. Det verkar vara motsvarigheten till Tylös Combi Sense.
Jo de är säkert ganska likvärdiga men är väldigt nöjd med denna, har 9kW-modellen.
Den kan styras av flera av deras kontrollpaneler, det viktiga är givetvis att välja en modell som även mäter och styr luftfuktighet.
Det man ska tänka på med Bi-O Cubo är att den är relativt hög. Det innebär att man inte kan ha bastulavarna för lågt eftersom det då kan bli för svalt om fötterna.
Kontrollpanelen har dock även möjlighet att automatiskt styra en fläkt. Det innebär att man kan lösa ventilationen genom att ha utloppsventil lågt placerad (med fläkt) och få en jämnare värme i hela basturummet.
Den metoden är givetvis oberoende av val av aggregat, det är bara frågan om vilken princip man föredrar - tycke och smak alltså.
Det där kan säkert @drsakke kommentera... :)
 
Jeg brukar egentligen inte ha synpunkter på ventilation eller konstruktion av bastu:rofl:... men låt gå.:cool:
Helt klart, ventilation som föreslagits är utmärkt(till vilken som helst aggregat) - men är man osäker på vad man kan välja så kan producentens egna instruktioner ge trygghet i att man har en lösning som fungerar.
Generellt har jag inntryck av att många gör detta till ngt fruktansvärt kompliserat och de gamla tylö-instruktionerna där man närmast förbjuder allt annat än självdrag lever segt vidare och skapar osäkerhet.
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
T
Vi hade en Harvia Forte 6kW med massa sten, det fungerade bra om man ville ha mycket fukt trots att det egentligen var underdimensionerat (mycket glas så motsv. 12 kvm). Däremot var det helt värdelöst om man ville ha mer värme och mindre fukt, kom aldrig upp över 60 grader. Nu har vi ett Tylö Sense Pure 10 kW och är helnöjda, men det är ju bara 20 kg sten så det kanske är svårt om man vill ha ordentligt med fukt. Touchpanelen är ok, om den är hållbar vet jag inte då det är nytt. Inget direkt svar på frågan kanske, men lite erfarenheter.
 
Här är ett billigt luftfuktningsaggregat:
Två ölburkar hängande ovanför en bastuaggregat med stenar, i en bastu med träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, inte helt seriöst kanske, men man slipper sitta och hälla vatten på stenarna precis hela tiden. Kombineras med manuellt hällande på stenarna ibland och ett par rejäla kast på väggar och i taket, så blir det fuktigt så det räcker.
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Här är ett billigt luftfuktningsaggregat:
[bild]
Ok, inte helt seriöst kanske, men man slipper sitta och hälla vatten på stenarna precis hela tiden. Kombineras med manuellt hällande på stenarna ibland och ett par rejäla kast på väggar och i taket, så blir det fuktigt så det räcker.
Vacker lösning!!
 
Jag skall köpa mig ett bastuaggregat och funderar på ett med ångfunktion, gillar designen hos Helo Himalaya men ångautomatiken hos Tylö Combi sense, vilket aggregat blev ditt val Frankenstein24?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.