Jag vill ta ner en vägg men efter att ha tagit bort tretexen och ser att den består av tjockt lodrätt virke blev jag osäker på om den är bärande eller inte. Jag har antagit att det bara är ytterväggarna som är bärande.

stugan är från 40-talet i ett plan. Väggen går tvärs husets längdriktning och är en förlängning på murstocken och den 60cm murade väggen.

Kan man också ta en rad från den murade väggen för att få en större öppning?
 
  • Gammal ritning av ett hus med markerad vägg längs husets längdriktning som kan vara bärande.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går inte att avgöra enbart med detta underlag. Huset har antagligen en plankstomme med massivt trä i alla väggar, bärande eller inte. De murade väggarna som sticker ut från murstocken har haft en brandskyddande funktion m.a.p. vedspisen i köket, kamin och öppen spis i vardagsrummet. Komplettera med sektionsritning/foton från vinden/exteriörfoton.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack! Jag misstänkte att det var syftet med muren. På varken vinden eller i krypgrunden kan jag se något som skulle indikera att det skulle vara en bärande vägg här.

återkommer med bilder.
 
Vinden, den enda bilden jag har på telefon
 
  • Bild av en vind med trägolv, synliga takbjälkar och utspridda föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Väggen som ska tas ner, till höger om spisen.
Bjälkarna i taket är enbart dekorativa.
 
  • Interiör på ett rum med blå vägg till höger om en öppen spis, träbjälkar i taket och inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har golvbrädorna på vinden samma riktning hela vägen?
 
Det ligger inga brädor alls längre in, bara spån.
 
OK. Vilken riktning har golvbjälkarna över vardagsrummet?
 
Samma riktning som väggen som jag vill riva.
 
Väggen är inte bärande
 
  • Gilla
Gustav_Saltarö
  • Laddar…
Då är det OK att riva väggen. Vindsbjälkarna över vardagsrummet har väldigt stor spännvidd när de ligger på det hållet, därav min tvekan. Men de har ju ingen last. Ingen tillfällighet att det saknas golvbrädor på denna del på vinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.