Nu blev rubriken lite begripligare :)

vi har ett badrum som är "utrustat" med fyra fönster, där vi tänker renovera.

Är det någon som har erfarenheter från att ha renoverat med många fönster i badrum?

Om man vill ha lite problem så bygger väl dom flesta för dessa fönster i badrum, särskilt då vi också har persienner som mestadels är neddragna. Det är dock husets yttre som vi helst inte vill förändra.

Läser också i GVKs regler att fönster ska "fönstrets underkant placeras minst 150 mm över golv" (https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tatskikt-mot-fonster/), dom menar väl antagligen 150 cm över golv antar jag?

Vi behöver också byta fönstren, och har då ändå funderat på att istället montera ädelträpanel för dom stora fasta fönstren och behålla dom öppningsbara istället.

Synpunkter? Hur skulle ni ha gjort?

 
Har fönster längs ena hela väggen i badrummet, vad är problemet egentligen? Det är givetvis begränsande i planeringen men det brukar lösa sig. Ljust och fint är det. Olidligt varmt och bländade vid sol.

Varför behöver fönstrens bytas? Ser ut att vara i fint skick.
 
M Manfreds skrev:
Har fönster längs ena hela väggen i badrummet, vad är problemet egentligen? Det är givetvis begränsande i planeringen men det brukar lösa sig. Ljust och fint är det. Olidligt varmt och bländade vid sol.

Varför behöver fönstrens bytas? Ser ut att vara i fint skick.
Fönstren är punkterade, så otäta och inte helt klara.

Vi har grannens trädgård utanför :), "en del" känner sig obekväma att uträtta sina ärenden, fönster är fuktkänsliga i badrum (betraktas som riskkonstruktion enl gvk), på sommaren blir det olidligt hett, på vintern svårt hålls jämn värme. Nya fönster är dyrt och krångligt, dessutom är persiennerna nerdragna hela tiden .

Samtidigt är det snyggt utifrån, och hela fasaden är en lång följd av fönster.

Men intressant höra att det finns fler. Har du lust for du gärna posta foto.
 
Kanske en rad med låga fönster
Modernt vardagsrum med soffgrupp, dekorativ belysning och stilrena detaljer, potentiellt utrymme för fönster.
 
Kanske går att fixa fönstrena, ser ut som teak? Visst finns det nackdelar, men jag hade nog aldrig tagit bort fönster. Våra är dock ganska höga och frostade så jag tänker aldrig på insynen. Ska ni ändå byta kanske de föreslagna höga fönstrena är ett alternativ, det såg trevlig ut.

Vårt badrum är beläget i en kopparkupa, och den är inte vidare isolerad och det bidrar väl även till att det blir extremt varmt mycket snabbt. Jag kan lägga upp en bild sen.
 
Här är två dåligt tagna bilder, direkt ur vardagen :) Vet inte exakt höjd spontant men de är ungefär i brösthöjd. Det tillsammans med att glaset är insynsskyddat gör att jag aldrig tänker på insyn. Från utsidan ser man ju absolut konturer tydligt nu vintertid, men höjden på fönstrena tillsammans med vinkeln från marken så är det ju endast huvudkonturen som syns.
 
  • Insynsskyddade fönster i brösthöjd med konturer synliga, i ett badrum med växter och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brösthöjd insynsskyddade fönster i badrum med växter på fönsterbrädan och kaklade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
BirgitS
KJD KJD skrev:
Läser också i GVKs regler att fönster ska "fönstrets underkant placeras minst 150 mm över golv" ([länk]), dom menar väl antagligen 150 cm över golv antar jag?
Nej, de menar precis det som står.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
En till sak att beakta är att det brukar krävas bygglov för att ta bort eller göra ändringar av fönsterstorlek.
Om det är enhetligt på utsidan som det är nu skulle jag försöka jobba runt problemet. Om kassetterna är punkterade skulle jag försöka hitta nya kassetter och själv försöka byta dem. Borde gå att måttbeställa frostade kassetter? Allra coolast vore elektriskt självfrosrande glas som man kan aktivera med en knapp. Borstar man tänderna eller kollar sig i spegeln kan det kanske vara trevligt att se ut?
Om ytan tillåter det - placera dusch så långt ifrån fönstren som möjligt med vägg/draperi/dörrar som skyddar för stänk.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
japp, är teak, vilket talar mot att vi tar bort dom. Kassetterna är bara att byta, men vi har många 20 i denna storlek eller större, plus 10-talet källarfönster. Därav min tanke att ev sätta i ädelträ i fönsterramarna och lämna möjligheten att sätta in nya isolerglas framöver om man inte blir nöjd.
Vi har klarglas, så det är ju egentligen helt kräjsy. Frostat glas hade ju kunnat vara en lösning (som någon föreslog), men är inte riktigt nöjd med hur det blir utseendemässigt. Tjejerna känner sig obekväma med att något eventuellt syns ut, om än bara siluetter.

Ursprungligen funderade jag faktiskt mest på om det var några branschregler som man inte uppfyllde med fönstren så här, men ska ju tydligen vara ok om i våtzon 2 (1 m från dusch). (Ville gärna veta vi har försäkringsbolaget med oss om vi renoverar).

Bra bara att ha sett här att fok har denna lösning, så det inte var en generalmiss. Dom vvs-firmor vi anlitat säger dom följer Säker vatten och GVK osv, men har i själva verket ingen aning. Dom tänkte behålla rör upp ur golv, rör genom isolerade väggar osv. När vi insett dessa regler har vi gått på att bygga en extra vägg 10 cm in under fönstren, där vi kan dra alla vvs.

Tack för kloka synpunkter.
 
L Lilllen skrev:
En till sak att beakta är att det brukar krävas bygglov för att ta bort eller göra ändringar av fönsterstorlek.
Om det är enhetligt på utsidan som det är nu skulle jag försöka jobba runt problemet. Om kassetterna är punkterade skulle jag försöka hitta nya kassetter och själv försöka byta dem. Borde gå att måttbeställa frostade kassetter? Allra coolast vore elektriskt självfrosrande glas som man kan aktivera med en knapp. Borstar man tänderna eller kollar sig i spegeln kan det kanske vara trevligt att se ut?
Om ytan tillåter det - placera dusch så långt ifrån fönstren som möjligt med vägg/draperi/dörrar som skyddar för stänk.
Ok. Känner du eventuellt till om bygglovs behövs om man bara byter isolerglaskasett mot träpanel + isolering och standardvägg?
 
Hade inte ändrat fönstrena. Givetvis bytt ut kasetterna tillåta energifönster. Skit i gvk reglerna, utan anpassa dig efter de förutsättningar som råder och gör så rätt du kan. Ev avvikelser från branschregler kan medföra ökad risk bara så att du är medveten.
Frosta rutorna en bit upp då slipper du insynen. Har själv kört med vanliga fullstora men frostat i brösthöjd så frugan kan duscha i fred
 
BirgitS
KJD KJD skrev:
Ok. Känner du eventuellt till om bygglovs behövs om man bara byter isolerglaskasett mot träpanel + isolering och standardvägg?
Alla ändringar av fasadens utseende kräver bygglov, oavsett om det ska vara nytt fönster, ändrad fönsterstorlek, ta bort fönster osv.
 
KJD KJD skrev:
japp, är teak, vilket talar mot att vi tar bort dom. Kassetterna är bara att byta, men vi har många 20 i denna storlek eller större, plus 10-talet källarfönster. Därav min tanke att ev sätta i ädelträ i fönsterramarna och lämna möjligheten att sätta in nya isolerglas framöver om man inte blir nöjd.
Vi har klarglas, så det är ju egentligen helt kräjsy. Frostat glas hade ju kunnat vara en lösning (som någon föreslog), men är inte riktigt nöjd med hur det blir utseendemässigt. Tjejerna känner sig obekväma med att något eventuellt syns ut, om än bara siluetter.

Ursprungligen funderade jag faktiskt mest på om det var några branschregler som man inte uppfyllde med fönstren så här, men ska ju tydligen vara ok om i våtzon 2 (1 m från dusch). (Ville gärna veta vi har försäkringsbolaget med oss om vi renoverar).

Bra bara att ha sett här att fok har denna lösning, så det inte var en generalmiss. Dom vvs-firmor vi anlitat säger dom följer Säker vatten och GVK osv, men har i själva verket ingen aning. Dom tänkte behålla rör upp ur golv, rör genom isolerade väggar osv. När vi insett dessa regler har vi gått på att bygga en extra vägg 10 cm in under fönstren, där vi kan dra alla vvs.

Tack för kloka synpunkter.
Angående insyn kan det vara värt att ta hänsyn till vinkeln. Vi ser ju tex inte ut från våra fönster men iom att de täcker en hel långsida släpper det ju in massa ljus. Det ska mycket till för att man ska se något in från gatan till andra våning, men har man lägre fönster än vi har, eller grannar med fönster, kan det ju vara värt med någon typ av frostat glas på hela fönstret, men att komplettera med något mer heltäckande nertill. Ska man ha nerdragna persienner hela tiden kan det ju nästan kvitta med fönster. Personligen hade jag aldrig bytt ut ett teakfönster.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Här är två dåligt tagna bilder, direkt ur vardagen :) Vet inte exakt höjd spontant men de är ungefär i brösthöjd. Det tillsammans med att glaset är insynsskyddat gör att jag aldrig tänker på insyn. Från utsidan ser man ju absolut konturer tydligt nu vintertid, men höjden på fönstrena tillsammans med vinkeln från marken så är det ju endast huvudkonturen som syns.
Hur har ni frånluftutsuget placerat i förhållande till badkaret? Vi har vårat i 3m från duschen, och funderar på om man borde fixa ett till närmre duschen för att få till en bra uttorkning.

Har ni golvvärme? Syns inga radiatorer under fönstren? Har ni lagt slingorna på tätare avstånd under fönstren för att motverka kallras?
 
KJD KJD skrev:
Hur har ni frånluftutsuget placerat i förhållande till badkaret? Vi har vårat i 3m från duschen, och funderar på om man borde fixa ett till närmre duschen för att få till en bra uttorkning.

Har ni golvvärme? Syns inga radiatorer under fönstren? Har ni lagt slingorna på tätare avstånd under fönstren för att motverka kallras?
vi har ftx och frånluftsdonet är placerat över duschen. Duschen är placerad i andra hörnet från badkaret, bara vid innerväggar. Vi har vattenburen golvvärme, ganska säker på att den inte ligger tätare vid fönstrena. Har inte märkt några problem med varken kallras eller kondens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.