Kan man säga upp ett elavtal under några månader för att slippa den fasta avgiften under tiden som strömmen är frånkopplad, utan att drabbas av straffavgifter? Har nätägaren rätt att plocka ner en elmätare som tillfälligt inte används för att kunna debitera dyrt för att montera tillbaka den senare? Jag upplever att de hotar med detta för att man inte ska våga säga upp abonnemanget utan fortsätta betala den fasta avgiften.

Jag håller på och totalrenoverar en liten bostadsrättslägenhet i ett hus från 1963. I slutet av juli bröt en elektriker strömmen till lägenheten. Lägenheten har alltså varit strömlös i snart ett halvt år. Ellevio fortsätter att debitera sina fasta avgifter och då huvudströmbrytaren tydligen sitter före mätaren kan de inte läsa av denna och debiterar även preliminärt för beräknad förbrukning. Denna preliminära debitering kommer jag ju att få tillbaka senare (sannolikt utan ränta), men den fasta avgiften är bortkastade pengar.

Den fasta avgiften är tydligen cirka en hundring i månaden, så det kanske inte är så mycket att bråka om, men jag blev ändå lite nyfiken på om jag hade kunnat säga upp elavtalet helt och sluppit betala alls under den tiden som jag faktiskt inte har tillgång till någon el. Lite som att man kan (har rätt att) ställa av en bil som inte används under vinterhalvåret och spara lite pengar på fordonsskatt och försäkring.

När jag ringde Ellevio och frågade om jag kunde säga upp abonnemanget tills det var dags att koppla på strömmen igen så sa de att då kommer de och plockar ner mätaren. Och vill jag få tillgång till el igen så måste jag betala några tusen för att de ska sätta upp en ny mätare. Argumentet var att de inte ville ha mätare uppsatta som inte användes. Det jag undrar över är hur detta fungerar i praktiken. I det här fallet är det ju helt uppenbart att det är en tillfällig uppsägning. Kan man inte kräva att de låter mätaren sitta kvar?
 
Du har sannolikt fått ett korrekt svar från elnätsägaren. Att rucka på deras regler lär inte gå.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Lånar ni el från grannar/bostadsrättsföreningen nu när all el är avstängd och ni renoverar lägenheten?
Eller hur gör ni med alla elverktyg som man normalt använder vid renovering?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
"cirka en hundring i månaden" och "under några månader". Är det över huvud taget värt besväret? Kanske byta till en elleverantör utan fasta avgifter om det finns?
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
I det här fallet är det väl nätleverantören det gäller? Den är svår att byta...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
useless useless skrev:
I det här fallet är det väl nätleverantören det gäller? Den är svår att byta...
Så är det nog.
 
Hur renoverar ni utan el? Fotogenlampor och enbart icke-eldrivna handverktyg?
 
Har du renoverat i ett halvår, så borde du ju vara klar snart eller?
Ska du skaffa ett nytt abonnemang sen lär det kosta några tusen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Lånar ni el från grannar/bostadsrättsföreningen nu när all el är avstängd och ni renoverar lägenheten?
Eller hur gör ni med alla elverktyg som man normalt använder vid renovering?
Vi ägde tidigare grannlägenheten och tog ett tag elen därifrån. Men nu är den lägenheten såld och vi har flyttat till hus. Kvar är denna lilla etta som vi tänker sälja när den är klar. Vi har rivit innerväggar, rivit ut de gamla plastmattorna, låtit flytspackla golvet och reglat upp för nytt innertak i vilket vi tänker dra den nya elen sedan.

Svaret på din fråga är att jag har investerat i en mängd batteriverktyg - borrhammare med inbyggd dammsug, byggdammsugare, bygglampor, handcirkelsåg på skena, skruvdragare, vinkelslip, multiverktyg med mera. Allt är batteridrivet. Har 3 st 8Ah och 3 st 4Ah Metabo samt 6 st 5,2Ah Festool batterier. Så jag klarar mig. Laddar batterierna gör jag hemma i huset på kvällen.
 
Låter inte som att det finns ett business case för att säga upp och sedan återinstallera elen, såvida inte renoveringen ska pågå under ett antal år ytterligare.

Personligen skulle jag uppskatta att kunna lämna batterier o verktyg på laddning på ”byggplatsen” istället för att släpa dem fram och tillbaka mellan varje besök. Och såhär års är ju även belysning trevligt att ha, även det ju såklart också går att lösa med batteri.

Gott Nytt Byggår!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Har du renoverat i ett halvår, så borde du ju vara klar snart eller?
Jag anade att den frågan skulle kunna komma men tänkte att jag besvarar frågan om/när den kommer istället för att lusa ner ursprungsfrågan med en massa irrelevant information för frågeställningen.

Jo, man kan tycka att vi tar god tid på oss, och det är helt riktigt. Det har flera orsaker. Dels att vi lite spontant köpte och flyttade till ett hus och sålde en annan lägenhet mitt i renoveringen. Sådant tar mer tid än man kan ana. Vi har dessutom en liten dotter (1½ år) som vi prioriterar högst av allt. Att renovera lägenheten kommer en bit ner på prioriteringslistan. Eftersom jag reglat upp för nytt innertak och nya slitsar så har jag till mina gamla grannars förtret borrat snart 200 betonghål. För att inte göra mig alltför impopulär (jag ursäktar mig inför grannarna varje gång jag träffar dem och de är snälla och bedyrar att det inte gör något) vill jag bara hålla på med sådant mellan cirka 10 och 16 på vardagar (det är mest pensionärer som bor närmast och jag vill att de ska kunna ta en välförtjänt sovmorgon). Så jag kan egentligen bara jobba i lägenheten när jag och frun har semester samtidigt. Det hade förstås gått fortare att anlita hantverkare, och det gör vi för de moment där så behövs, men jag ville gärna lära mig lite själv och ha en ursäkt för att köpa roliga verktyg och maskiner.

Faktum är att jag tror att renoveringen kommer ta ytterligare flera månader i anspråk. Fast elen kommer vi förvisso snart att få inkopplad igen. Frågeställningen var inte "kan vi göra så här" utan "kunde vi ha gjort så"?

Det är en principiell fråga. Det kostar ju inte nätbolaget något att koppla ur och in ett abonnemang så länge de inte på pin kiv monterar ner mätaren.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
backstad backstad skrev:
Personligen skulle jag uppskatta att kunna lämna batterier o verktyg på laddning på ”byggplatsen” istället för att släpa dem fram och tillbaka mellan varje besök. Och såhär års är ju även belysning trevligt att ha, även det ju såklart också går att lösa med batteri.
Jag har hittills inte behövt ta med mig mer än två batterier hem för laddning per kväll. Inga problem alls tycker jag. Och batteribelysningen som jag har är fullt adekvat (även om man förstås alltid kunde tänka sig ännu mer). Två lite större lampor på 2600 lumen (med varsitt 8 Ah batteri) och en lite mindre lampa på 1000 lumen lyser upp där jag behöver. Jag får flytta och rikta om vid behov, men det är verkligen ett lyxproblem.

Bärbar belysningslampa på stativ med justerbara ben.
 
  • Gilla
backstad
  • Laddar…
Problemet är nog att nätägaren inte vill ha en urkopplad elmätere och en inkopplad ledning där kunden i princip kan ta ström ifrån.
Schablondebitering är väl rent av snällt om man mixtrar med elmätaren, även om det kan tyckas oskyldigt att slå av huvudbrytaren.

En bekant blev uppringd och nätägaren som frågade varför elmätaren var bortkopplad. Det var inte längre ok att stänga av vid mätarskåpet när mätarna blev fjärravlästa. Så vinternedstängning av sommarstugan får numera, eller snarare sedan länge, ske vid elcentralen, inte mätarskåpet.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E
Det handlar om 100 kronor per månad såvida du inte har 1-fas 25A då kan det kosta 250 i månaden istället för.

Nätägare brukar inte vara så förtjusta i att klicka och klicka på till höger och vänster utan då får man anlita en installatör som intygar att anläggningen är korrekt åter.

Enda sättet du kommer undan detta, om det ens är möjligt är flyttanmälan. Då står lägenheten tom några månader och sen flyttar nästa ägare in som anmäler detta 5 dagar innan.
 
Jag förstår utifrån svaren att det är en ovanlig frågeställning, vilket jag absolut kan förstå i samband med renovering då man nog i de flesta normala fall vill få elen tillbaka så snart som möjligt.

Det @blackarrow nämner angående "vinternedstängning av sommarstugan" hade kanske kunnat vara en vanligare situation där folk potentiellt kunnat önska slippa den fasta kostnaden under den delen av året när elen överhuvudtaget inte används. Men jag antar att folk flest helt enkelt accepterar att nätbolagen har kostnader för nätet året runt och betalar utan gnäll. Vilket förstås är solidariskt och bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.