T
Jag ska bygga en spaljé som ska vara 1,8 m hög och 4 meter lång. Stolparna kommer vara 70x70 och sitta på 2 meters avstånd.
Mellan dem har jag tänkt mig liggande ribbor med en bredd på 45mm.

Frågan är om jag ska använda mig av 22x45, 28x45 eller 45x45 ribbor?
Vill inte att de ska vrida sig efter något år.
 
Jag har kört 45x45 på min spaljé. Har som du har tänkt ca 2 m mellan stolparna. Nu har jag 90x90 stolpar med en stående 45 som jag skruvat de horisontala 45 ribborna i. Dels fick jag ett slätt utseende sen var det svårt att få 4 m 45x45 som var så pass raka för att det skulle bli snyggt.
 
  • Nattbild av en upplyst trädgårdsspaljé med horisontella ribbor och en synlig stående stolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Jag hade tagit den billigaste om inte det lokala Kulturrådet haft invändningar...
 
T
A andersda skrev:
Jag hade tagit den billigaste om inte det lokala Kulturrådet haft invändningar...
Menar du att det inte blir någon skillnad i vridning på ovanstående dimensioner?
 
Tunnare än 45x45 med cc på två meter kommer garanterat att vrida sig och kröka sig. Vill du ha tunnare dimension än 45x45 bör du minska cc på stolparna.
 
Först o främst är jag snål.

Och ja jag tror skillnaden är liten.
 
Nedböjningen på grund av egenvikt är helt jämförbar mellan de tre olika dimensionerna, 22x45, 28x45 och 45x45. Den verkligt avgörande faktorn är virkeskvalitén. 22x45 och 28x45 från trallbrädor och 45x45 som färdigsågad läkt håller alla väldigt låg virkeskvalitet som gör materialet mindre lämpligt för ändamålet. Jag skulle leta fram en bräda (45x145 eller bredare) av C 24 klass som var verkligt rak- och tätvuxen. Sedan skulle jag såga fram ribborna med sänksåg och styrskena. 28x45 tror jag är en optimal storlek med hänsyn till tillgängligt fästmaterial, men aalla dimensionerna duger nog.
 
T
Tack för era förslag.
Om man sätter en stående ribba mellan stolparna, som inte är förankrad i marken, utan bara används till att skruva ribborna i, skulle det göra skillnad?
 
Ja, marginellt till det sämre, eftersom det ökar lasten på ribborna.
 
T
J justusandersson skrev:
Ja, marginellt till det sämre, eftersom det ökar lasten på ribborna.
Ok, jag förstår. De andra stolparna är ju gjutna i backen. Men om jag låter de stående ribborna stå på marksten istället. Skulle det förhindra vridningar mer?
 
T
Joacimz Joacimz skrev:
Jag har kört 45x45 på min spaljé. Har som du har tänkt ca 2 m mellan stolparna. Nu har jag 90x90 stolpar med en stående 45 som jag skruvat de horisontala 45 ribborna i. Dels fick jag ett slätt utseende sen var det svårt att få 4 m 45x45 som var så pass raka för att det skulle bli snyggt.
Dom stående ribborna syns inte på bilden va?
 
T Ejmelie skrev:
Dom stående ribborna syns inte på bilden va?
Trädgårdsstaket med liggande träribbor, belyst från sidan, med grå kullersten och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte några stående ribbo, utan endast liggande. Ska du ha både stående och liggande kan du nog gå ner något i tjocklek på ribborna.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
Joacimz Joacimz skrev:
[bild] Har inte några stående ribbo, utan endast liggande. Ska du ha både stående och liggande kan du nog gå ner något i tjocklek på ribborna.
Ah ok. Trodde du hade en stående ribba mellan 90 stolparna för att minska cc måttet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.