Skall inom kort bestämma mig för skorsten till min villa.
Den skall ha tre-fyra kanaler: Vedpanna, insatskamin, vedspis samt eventuellt också en liten norrahammar kamin. Jag tvekar mellan låta mura upp en i tegel eller mura upp en av isokerns block med fyra separata rökrör.
Skorstenen blir 8m hög, fundamentet klarar vikten. Tegelskorstenen har fördelen att den lagrar energi bättre. Isokerns fördel är väl säkerheten och den värderar jag högt. Priset får dock avgöra!
Finns det någon som gjort en prisjämförelse???
Finns det någon som monterat en isokern flerkanalsskorsten? Är det knepigt?
 
tegel e nog dyrare, fördelen med tegel att den tar mindre plats
 
Jag tycker inte att du behöver tveka vad det gäller säkerheten i en tegelskorsten. Om den muras med tjocklek och kanalstorlek enligt norm så är den tillräckligt säker med marginal. Om murarn dessutom slätar till och tar bort skägg inuti kanalerna så blir det bra drag också.
 
Fördelen med en isokern eller keddy är att man även utan murarerfarenhet relativt enkelt kan fixa allt själv.

Funderade på en isokern med flera pipor men i slutändan blev det 4 st keddy-heda istället (konkurerande byggvaruhus gav en jäkligt bra pris).

/Jögga
 
Tack för svaren!

Sveno, skillnaden är väl att en isokern kan jag mura upp själv utan tumma på säkerheten. För att få en murad skorsten godkänd krävs väl en insats av en dyr murare?
En murad skorsten är ju dock ett vackert och bra värmemagasin

Jögga, menar du att fyra Heda-skorstenar blev billigare än en fyrpipig Isokern? Får man fråga vad kostnaden blev och vilket byggvaruhus du gjorde inköpen på? Hur stort är ETT sådant block?

Hursomhelst så tror jag att jag förkastar tegel... Isokern (eller liknande) känns som en billigare, bättre, enklare och säkrare lösning!
 
Hade som sagt var bestämt mig för en isokern med 4 pipor från Beijers.
Den lokala handlaren, Ångsågen, tyckte att jag skulle handla hos dom därav priset. Nu tillkom det ganska så mkt leca och bruk (alla pipor gick inte hela vägen ned), och där missade jag lite i kostnaden.

Blocket har innerdiameter 160 (finns även 200) och yttermanteln är 360 (tror jag). Kolla in keddy.se.

132 normalelement för 25500+moms. Hoppas nu att jag inte blev blåst!

/Jögga
 
En fördel med en tegelskorsten kan vara att det går att ändra den i efterhand. Det är inga större problem att mura igen ett hål och ta upp ett nytt någon annanstans. Med en Isokern vet jag inte om det går. Går det?

Så gjorde jag när jag skulle in med vedpannan. Pipan för oljepannan gick inte att använda pga att den var för trång. Då tog jag upp ett hål till pipan för den ännu äldre vedpannan som hade stått i ett angränsande rum i källaren. Det tog säkert 10 ggr så lång tid för mig att göra det som det hade tagit för en murare, men det kostade bara två säckar puts-och murbruk á 50 kr. Huggmejsel och murslev lånade jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.