Hej!

Jag har en gammal lada som används som garage. Sekelsskiftsbyggnad som är ombyggd x gånger på olika sätt.
I ca en tredjedel av ladan är där gjuten betongplatta och den andra är där gjuten betongplatta med trägolv ovan, men mellan dessa är där matjord där det varit en mullbänk som var mycket högre än de båda andra golven.
Där har jag tänkt såklart gjuta betongplatta får att få ett enhetligt och jämnt golv genom hela byggnaden.

Mellan trägolvs-delen och matjorden är där då en grundmur och en tvärlagd balk i jorden som en stolpe står på. Denna stolpe bär upp mellantaket... Problemet är ju då att jag måste bli av med tvärlagda balken och kapa ner en del av grundmuren för att få allt i samma nivå. Men det kan jag inte eftersom stolpen står på båda ju.

Antar att stolpen inte står kvar om jag försöker ta bort på sidorna om den.
Så jag ser dessa alternativ:

1. Kan man bygga om takstolen på ovansidan mellantaket så det blir självbärande istället och stolpar helt? Denna takstolen kan egentligen se ut hur som helst, Antingen H eller W?

2. Man borde väl kunna sätta upp två stolpar, mellan nuvarande stolpen och ytterväggarna, som håller upp taket istället på båda sidor? Då kan jag ta bort denna stolpen i mitten. Problemet är ju dock att det är jordgolv så då måste jag sätta nåt i marken som de nya stolparna kan stå på. Antingen sätta plintar eller temporärt kanske man kan använda stenplattor på jorden och sätta stämp?

3. Som 2. fast stolparna ända ut till väggarna.

Helst en permanent lösning för stolpen är i vägen ändå men nöjer mig också med en tillfällig tills nya golvet är gjutet och då kan jag sätta tillbaka stolpen.

Paint-skills på hur det ser ut:
Förenklad skiss av en lada i sektion med en markerad mittenstolpe som stöder taket, angiven vinkel på taket och en skalmarkör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller något av dessa alternativ för att stötta upp. Ovan 3 alternativ snabbt illustrerade
Schematisk illustration av lada med olika förstärkningsalternativ för taket med färgkodade stolpar och balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut på riktigt:
Stolpen i fråga är alltså spikad mot tvärbalken som håller mellantaket:
Gammal grov trästolpe spikad mot en tvärbalk som stödjer mellantaket i en lada med synliga kablar och ljuskällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvärbalken längs marken på jordgolvet samt grundmur. Står ca 50/50 på båda och är spikad i tvärbalken.
Gammal lada använt som garage med delvis gjuten betongplatta och trägolv, föremål och kablar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma fast andra sidan stolpen, här är mer kvar av grundmuren. Jag vill alltså få ner allt i samma nivå som trägolvet.
Renoveringsarbete i gammal lada med trägolv och grundmur som delar utrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Muren och tvärbalken går in mot ytterväggen:
Gammal lada använd som garage med synlig stolpe, tvärbalk, grundmur och lagrade föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp och idéer! :)
 
  • Trägolv och matjord med synlig tvärbalk och grundmur i en gammal lada som renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En domkraft att lyfta lite på taket och sätta in 2 stycken stolpar på vardera sida ca 1 meter från muren du ska riva, botten för stolparna kan du lägga en eller 2 st cementplattor 300X300 mot jorden, det håller bra.
 
PS Såg nu att bjälklaget är på tvären, det blir då en kraftig regel i taket tvärs bjälklaget, då blir det samma aväxling som du har nu
 
J jonaserik skrev:
PS Såg nu att bjälklaget är på tvären, det blir då en kraftig regel i taket tvärs bjälklaget, då blir det samma aväxling som du har nu
Du menar att jag hade kunnat göra såhär, dvs sätta en kraftig regel från nocken till balken för mellantaket? Och då kan jag plocka ner stolpen undertill?

Schematisk illustration av hustak med regel från nock till balk markerad i rött, märkt med 45 grader och 5m mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske uttryckte mig lite fel med avväxling, menade att stötta upp medans du ordnar det med rivningen, det är långt över där och kanske inte bra med växla av så. Är ingen konstruktör som kan ge råd på detta, bara med stöttning och att sätta tillbaka en eller flera stolpar vid färdigt golv, Finns dom på forumet som kan detta med hållfasthet,
 
  • Schematisk bild av ett byggprojekt som visar en del av en konstruktion märkt "Det som ska bort" och en pilar som pekar på stödpunkter.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.