E etompau skrev:
Vill du ha grönt på väggen så använd en spalje som ligger en bit utanför väggytan.
Det enda jag personligen accepterar på en husfasad är clematis som får växa på spalje som sitter på distans från väggen. Det gäller dessutom endast clematissorter som man kan klippa ner på hösten innebärande att fasaden luftas under vinterhalvåret.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det enda jag personligen accepterar på en husfasad är clematis som får växa på spalje som sitter på distans från väggen. Det gäller dessutom endast clematissorter som man kan klippa ner på hösten innebärande att fasaden luftas under vinterhalvåret.
Tack för detta! När murgrönan är väck, för det ska den, får vi se hur fasaden klarat sig. Om den är ok men ful kanske clematis på spaljé skulle kunna dölja resterna av murgrönan.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack alla för bra svar! Murgrönan ska väck
 
Staffans2000
Stopp och belägg!
Växer den på en sida där det vanligtvis regnar. Eller på den med lä. Stor skillnad på fuktansamlandet. Själv har jag haft murgröna på min träfasad i femton år, utan att den tagit skada. Likaså har vildvin växt på en tegelfasad i minst femtio år. Samma där, utan att skada.

Staffan
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Stopp och belägg!
Växer den på en sida där det vanligtvis regnar. Eller på den med lä. Stor skillnad på fuktansamlandet. Själv har jag haft murgröna på min träfasad i femton år, utan att den tagit skada. Likaså har vildvin växt på en tegelfasad i minst femtio år. Samma där, utan att skada.

Staffan
hmm, vi får tillträde i januari så jag vet faktiskt inte. Jag hoppas innerligt att det är på läsidan!
 
Det är ju åtminstone tjusigt med en grön vägg!
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
A
Tog bort murgröna på vår garagevägg, en fibercementskiva. Gjorde som ni, tog revor och drev upp och satte på annan plats. Resterna av rötterna fick skrapas bort och sen slipas och måla om väggen. Satte ecoplug i rotsystemet för att ta död på det.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Det är ju åtminstone tjusigt med en grön vägg!
Ja, visst är det! Har alltid gillat klätterväxter.
 
A Alfons3301 skrev:
Tog bort murgröna på vår garagevägg, en fibercementskiva. Gjorde som ni, tog revor och drev upp och satte på annan plats. Resterna av rötterna fick skrapas bort och sen slipas och måla om väggen. Satte ecoplug i rotsystemet för att ta död på det.
*googlar ecoplug* ☺️
 
Karlia
Mina murgrönor har alltid varit långsamväxande, borde inte vara något problem att hålla efter rötterna.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.