Hej!

Bor i ett tegelhus från 1905 som behöver fogas om.

Vi har tagit in några offerter från murare men en sak som förvirrar och gör oss osäkra är att dom uppger olika material som bör användas.

Hälften rekomenderar ett C-bruk, medans hälften rekomenderar hydrauliskt kalkbruk.

Jag antar att detta inte är så enkelt som att det ena är rätt och det andra är fel, men vad är egentligen att föredra?
Det befintliga är hydrauliskt kalkbruk, och av det jag läst mig till bör man fylla på med samma material som redan finns.
Har även läst att C-bruk kan vara för hårt och inte hanterar fukt lika bra, vilket i sin tur kan leda till att tegelstenar spricker.

Några åsikter kring detta här inne?
 
Jag stod inför exakt samma fråga och vad jag tror är att hydrauliskt kalkbruk klarar mer fukt. En murare som var här använde just hydrauliskt kalkbruk medan en annan använde varligt C-bruk. Jag rekommenderar dig att istället kolla vilken som passar bäst i förhållande till din nuvarande fog (såvida du inte skall byta ut alla fogar.) Sedan är hydrauliskt kalkbruk betydligt dyrare. Nedan hittade jag på wiki

Kalkbruk[(E-bruk). Består av 1 del kalkpulver och 1-4 delar sand. En kalkputs är mjuk och svag och kan därför ta upp en del rörelser i underlaget utan att spricka eller lossna. Därför blir den faktiskt hållbarare än en hårdare puts. Kalkputs suger upp fukt lättare än cementbruk, men lämnar också ifrån sig fukten lätt när vädret är gynnsamt. Fram till 1900-talets mitt användes i princip alltid rent kalkbruk. Denna typ av puts används också som offerputs.

Kalkbruk delas in i de två typerna:

  • Lufthärdande kalkbruk
  • Hydrauliskt kalkbruk - Kh-bruk (100 % hydrauliskt) eller KKh-bruk (hydraulisk/lufthärdande mix). Kan härda både i luft och i vatten. Hydrauliskt kalkbruk används vid renovering av äldre byggnader där högre hållfasthet eller frostbeständighet krävs, än vid putsning med vanligt luftkalkbruk.
En sak till, fråga gärna dom som lämnat offert varför dom föredrar det ena eller det andra. Jag hade tre murare på besök, två sa C-bruk och en sa hydrauliskt kalkbruk
 
  • Gilla
bc123 och 1 till
  • Laddar…
AlexanderN AlexanderN skrev:
Hej!

Bor i ett tegelhus från 1905 som behöver fogas om.

Vi har tagit in några offerter från murare men en sak som förvirrar och gör oss osäkra är att dom uppger olika material som bör användas.

Hälften rekomenderar ett C-bruk, medans hälften rekomenderar hydrauliskt kalkbruk.

Jag antar att detta inte är så enkelt som att det ena är rätt och det andra är fel, men vad är egentligen att föredra?
Det befintliga är hydrauliskt kalkbruk, och av det jag läst mig till bör man fylla på med samma material som redan finns.
Har även läst att C-bruk kan vara för hårt och inte hanterar fukt lika bra, vilket i sin tur kan leda till att tegelstenar spricker.

Några åsikter kring detta här inne?
Får man fråga om offerter, vad var det för pris/kvm fasad ungefär?
 
Hydraulisk är bäst för omfogning då det är mer rörlig och mindre risk att det är för hårt för bakomliggande.
Lättare att tvätta för en riktigt snygg yta.
C-bruk är inte fel heller och det är billigare men det finns en annan faktor som gör att man väljer det.
Det är utseendet på hur det var innan eller grannarnas fog och där ska du komma så nära som möjligt.
Du bör välja en murare som kan detta med färgtonsamt inte fogar med maskin då det har extremt mycket sämre livslängd än traditionell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.