Hej! Vi har köpt ett tegelhus där det växer murgröna på fasaden. Vi tycker att den är fin men besiktningsmannen rådde oss att ta bort den pga. kan skada grunden och dräneringen. Har förstått att det kan bli lite jobb att få bort den, murgönan har dessutom suttit där ett bra tag och har en rejäl stam ;)

Jag har egentligen två frågor:

1. Det vore fint att låta murgrönan leva vidare i någon annan del av trädgården, kanske klättrandes uppför en tall. Går den att flytta/ta skott på tror ni?

2. Om vi kapar den måste vi väl också gräva upp den gissar jag eftersom den annars bara kommer skjuta nya skott. Men hur långt vågar/behöver vi gräva för att ta kål på murgrönan men inte skada grunden eller dräneringen?
 
  • Tegelhus med murgröna på ena väggen, omgiven av träd och buskar i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag absolut ingen expert på murgröna, så ta det med en näve salt. Men låter det inte väldigt konstigt att murgröna skulle ta sig ned ett par meter i backen? Vi har tidigare haft det på flera ställen i trädgården och även ganska stora plantor gick ej djupare än kanske 3-400 mm.
Och om nu rötterna skulle leta sig så pass djupt- varför skulle det skada dräneringen?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Är det problem med grunden?

Om ni ska ta bort den kan ni klippa ner den och sedan gräva bort rötterna. Rötter som kan skjuta skott är i regel rätt ytliga på murgröna så det bör inte vara några problem att få bort.

Men det är oftast inte någon risk för hus att det växer murgröna på dem. (det finns två skolor här och eftersom jag tillhör växtmänniskorna säger jag så, det finns de som menar att det är väldigt dåligt också, ni måste bestämma själva.) Men det är ju lättare att se hur fasaden ser ut utan murgröna.

Vill ni ha murgröna någon annanstans kan ni enklast ta en reva, sätta i vatten tills den får rötter och sedan plantera. Murgröna är vansinnigt lätt att föröka.

Det går även bra att flytta hela plantan, eller göra en avläggare.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Nu är jag absolut ingen expert på murgröna, så ta det med en näve salt. Men låter det inte väldigt konstigt att murgröna skulle ta sig ned ett par meter i backen? Vi har tidigare haft det på flera ställen i trädgården och även ganska stora plantor gick ej djupare än kanske 3-400 mm.
Och om nu rötterna skulle leta sig så pass djupt- varför skulle det skada dräneringen?
Det låter ju iofs. lovande! Jag har ingen tidigare erfarenhet av just murgröna. Min erfarenhet av besiktningsmän däremot är att dom vill ha ryggen fri och därför hellre fäller än friar. När jag frågade rakt ut ifall besiktningsmannen verkligen tyckte att vi behövde ta bort den sa han: "Ja, jag hade inte velat ha den där i alla fall om det var mitt hus" :)
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Är det problem med grunden?

Om ni ska ta bort den kan ni klippa ner den och sedan gräva bort rötterna. Rötter som kan skjuta skott är i regel rätt ytliga på murgröna så det bör inte vara några problem att få bort.

Men det är oftast inte någon risk för hus att det växer murgröna på dem. (det finns två skolor här och eftersom jag tillhör växtmänniskorna säger jag så, det finns de som menar att det är väldigt dåligt också, ni måste bestämma själva.) Men det är ju lättare att se hur fasaden ser ut utan murgröna.

Vill ni ha murgröna någon annanstans kan ni enklast ta en reva, sätta i vatten tills den får rötter och sedan plantera. Murgröna är vansinnigt lätt att föröka.

Det går även bra att flytta hela plantan, eller göra en avläggare.
Toppen, tack för svar! Då ska murgrönan få flytta till en annan del av trädgården. Tycker väldigt mycket om den och tycker den passar fint i en trädgård från 50-talet :)

Huset har inga problem med grunden. Dock är dräneringen gammal och senast gjord på 70-tal. Vet inte om det var därför besiktningsmannen såg murgrönan som ett hot.
 
Vissa ser alltid murgröna som ett hot;), men det är självklart så att murgrönan kan dölja problem och det kan vara säkrare att inte ha den mot fasaden.
 
C C.Lundin skrev:
Nu är jag absolut ingen expert på murgröna, så ta det med en näve salt. Men låter det inte väldigt konstigt att murgröna skulle ta sig ned ett par meter i backen? Vi har tidigare haft det på flera ställen i trädgården och även ganska stora plantor gick ej djupare än kanske 3-400 mm.
Och om nu rötterna skulle leta sig så pass djupt- varför skulle det skada dräneringen?
Murgrönan är nog inte något större problem för dränering, rötterna är inte så djupgående.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Murgröna förstör fasaden. Jag köpte själv ett hus med murgröna och vi tog bort murgrönan och sedan fick vi renovera fasaden. Den håller inne fukt vilket gör att tegel och fog går sönder. Nu köpte vi ett extremfall men den letar sig in överallt och sedan så får man frostsprängningar i fasaden. Man skall inte ha växlighet i närheten av ett hus.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet och 2 till
  • Laddar…
Jag är tvärtom av åsikten att murgrönan definitivt ska bort från fasaden. Den är ett otyg som med sina sugrötter gräver sig in i fogarna och spränger teglet och på sikt förstör fasaden med kostsam framtida reparation.

Klipp ner den, gräv upp så mycket ni kan av roten utan att skada grunden och håll efter så att den inte skjuter nya skott. Lossa den från tegelväggen med att klippa om fogarna skadas. Det kan bli ett pillrigt jobb som inte behövs göras på direkten, bara den är död. I värsta fall måste tegelväggen fogas om - men det är ju inte så stort parti och bara en våning.

Jag har höga tankar om Jiji's svar men har själv varit med om att eliminera ett gammalt vildvin (samma kraftfulla sugrötter) med enorma fasadskador - men det var en stor husfasad.

I övrigt är murgröna lätt att föröka.

Tillägg: Ludde han före! Med samma erfarenhet som jag!
 
  • Gilla
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft en murare här i två veckor för att laga fasaden. Det blev många stenar som byttes. Det kanske inte låter så mycket men jag gjorde väldigt mycket själv. Om du vill se bilder hur det kan se ut så postar jag gärna en bild som avskräckande exempel.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Jag tror nog att alla är rungande överens om att det bara är nackdelar för fasaden, men det var ju inte riktigt det frågan gällde.
Om det nu skulle vara negativt för grund och dränering så undrar i varje fall jag varför.
 
Jag ifrågasätter in TS , men det kan ju vara så att besiktningsmannen gjorde en anmärkning och formulerade sig lite fel även om jag är tämligen säker på att murgröna kan tas sig in bakom dräneringsskivor och skapa fuktproblem etc..I vårt hus växte murgröna på insidan av fönstret :).
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Ok, jag ger mig. :rofl:
Jag har murgröna lite här och där, den behöver hållas efter, det medger jag gärna men några fasader har den inte skadat, och absolut inte dräneringen. Men det är ju självklart säkrare att inte ha den mot huset.

Dessutom är inte murgröna riktigt så livskraftig i lite högre växtzoner som den är i Skåne. När jag odlat den i Småland, på Höglandet, frös den tillbaka varje vinter. Där var den inte till besvär alls. Inte så mycket glädje heller, kanske... ;)
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Har varit med och renoverat fasaderna på kraftstationerna i Lagan som tidigare var beväxta med murgröna.
All murgröna togs bort och kostnaden för att återställa all fog och söndersprängda tegel stenar var inte liten.
All växtlighet håller fukten kvar på fasaden.
En timme är inte farligt.
Ett år funkar bra på tegel men förr eller senare får man problem som är helt onödigt.
Bort med allt grönt från husen!!!
 
  • Gilla
ElisabetElisabet och 1 till
  • Laddar…
Håller med, murgröna på husväggar är inte bra. Fuktansamling och svår att få bort utan märke på tegelytan.
Vill du ha grönt på väggen så använd en spalje som ligger en bit utanför väggytan.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.