En komplikation kan bli hantering av ROT. Det ska i princip betalas samma år som arbetet görs, det vill säga senast idag för att ROT ska göras. För att bedöma rimligheten i övrigt vore det bra om du kompletterade med vad som sägs i fakturan beträffande belopp för arbete , material och ROT-avdrag. Som flera skrivit här bör det inte överstiga de belopp som angavs före start med mer än 15 procent, möjligen med ett mindre tillägg för det oväntade arbetet.
Det uppskattade priset var 13.388 för arbete efter rot-avdrag och 7.990 för material, summa 21.378. Om man accepterar ett påslag på 15 procent blir beloppet 24.584. Om det sedan görs ett mindre påslag för tillkommande arbete så kanske ett belopp upp till 26.000 kan ses som acceptabelt.
 
Redigerat:
C
K klimt skrev:
En komplikation kan bli hantering av ROT. Det ska i princip betalas samma år som arbetet görs, det vill säga senast idag för att ROT ska göras.
Betalar man på andra sidan årsskiftet hamnar det på nästa års ROT-avdrag, inte konstigare än så.
Annars skulle det ju inte gå att skicka ut några fakturor i mellandagarna.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi får se om TS kan verifiera om fakturan är med eller utan rot.
Offererat är iaf 19125kr, vilket efter Rot blir 13388kr, vilket också står på offerten.
Fakturan är med rot-avdrag.
 
Ställ frågan till målaren. Man vet ju aldrig vad som orsakat tidstillägget. Jag kan väl bara säga att när jag målade om mitt tak så hade målaren varit där och bekräftat att allt var finfin och att vi bara kunde måla taket.. Han bad mig tvätta det.. dagen efter så var det bara att skrapa ner all färg.. Det tog lite längre tid än vad både han och jag trodde.. Det visade sig att tvätten gjorde så att limfärgen började släppa.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Mig veterligen får en prisuppskattning överskridas med 15% om det inte finns speciella anledningar.
En offert får inte överskridas alls som det inte finns speciella anledningar.

Finns också råd att få via lokal konsumentrådgivare eller hallå konsument.
Och om det finns speciella anledningar så måste väl kunden kontaktas och godkänna att det blir dyrare.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Betalar man på andra sidan årsskiftet hamnar det på nästa års ROT-avdrag, inte konstigare än så.
Annars skulle det ju inte gå att skicka ut några fakturor i mellandagarna.
Det stämmer, Drt finns ett maxbelopp för rot per år, så om man planerar arbete nästa år så kan drt vara bra att använda årets rot.
 
F Freddy_kruger skrev:
Jag tror att TS missuppfattat offerten!
TS tror att totalen är 20, men den är ju faktiskt närmare 28
Hur får du 13388 + 7990 till 28000?

Arbetskostnad och materialkostnad specificerade i kronor på byggprojektskalkyl.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Jag frågade honom om fakturan stämde och det här var hans svar:
”Hejsan , ja det ska stämma , tapeterna va lite dyrare men du har fått 20% på tapeterna och ännu mer på det andra materialet. Blev lite mer tid med valv och lite målning överliggare. Sen grundning av väggar .”

Jag förstår inte vad han menar med målning överliggare, jag har inte bett om någon målning.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
K Kane skrev:
Hur får du 13388 + 7990 till 28000?

[bild]
Ni blandar ju ihop före och efter rotavdrag!
28 är före rotavdrag. Dvs den totala summan av fakturan.
Beräknad arbetskostnad 19125kr
Beräknad materialkostnad 7990kr
19125 + 7990 = 27115 ~28...
 
F Freddy_kruger skrev:
Ni blandar ju ihop före och efter rotavdrag!
28 är före rotavdrag. Dvs den totala summan av fakturan.
Beräknad arbetskostnad 19125kr
Beräknad materialkostnad 7990kr
19125 + 7990 = 27115 ~28...
Förklara då uppgifterna nedan.

berggren.sofia berggren.sofia skrev:
Igår fick jag en faktura på 28 000:- och min fråga nu är om det är vanligt att det brukar skilja så mycket på offert och det slutgiltiga priset?
berggren.sofia berggren.sofia skrev:
Fakturan är med rot-avdrag.
 
berggren.sofia berggren.sofia skrev:
Jag frågade honom om fakturan stämde och det här var hans svar:
”Hejsan , ja det ska stämma , tapeterna va lite dyrare men du har fått 20% på tapeterna och ännu mer på det andra materialet. Blev lite mer tid med valv och lite målning överliggare. Sen grundning av väggar .”

Jag förstår inte vad han menar med målning överliggare, jag har inte bett om någon målning.
Antar att du har valt tapeter där man måste grundmåla väggarna innan uppsättning.
Här kan jag tycka att målaren borde varit tydligare mot dig och förklarat att det medför en extra kostnad.
 
K Kane skrev:
Förklara då uppgifterna nedan.
att fakturan är med rotavdrag, visste vi inte så tidigt i tråden, det nämnde TS senare...
 
F Freddy_kruger skrev:
att fakturan är med rotavdrag, visste vi inte så tidigt i tråden, det nämnde TS senare...
Då hade jag aldrig ifrågasatt fakturan.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
berggren.sofia berggren.sofia skrev:
Då hade jag aldrig ifrågasatt fakturan.
Det kan man ju inte veta...
här på forumet ifrågasätts det mesta, både på gott och ont!

Hur mycket kostade tapeterna?
Tapet kan ju kosta allt från 60kr/ rulle till flera tusen.
 
43timmar för det du beskriver låter mycket för ett proffs. Har du haft koll på hur mycket personen/erna varit där?

Jag har precis målat ett 12kvm rum två strykningar och det tar inte länge och jag är absolut inte proffs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.