A
Letar efter affär i Gbg området som säljer läsk på 33 cl glasflaskor i back.

Coop har lättöl, julmust och vatten bara.

Behöver fylla upp i fritidshuset nu. Har ingen bil utan lånar ibland.

Hållbarheten på PET är 3 månader, sedan går kolsyran ur.
Glasflaskor håller i två år har jag märkt.
Därav anledningen.
 
Köp en Sodastream.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Spendrups t.ex. tillverkar ju numer "läsk" i glasflaskor igen. Men just backarna är ju som tidigare nämnt borta. Känner inte till historian bakom det, men om det ändå säljs igen kan man ju tycka att det är smidigare att ha dem i backar.
 
Har du testat själv att hållbarheten i pet är 3månader? Låter extremt lite för det låter ju inte ens som det skulle fungera i en vanlig distributionskedja ens om det inte kan stå längre........
 
Varför inte 33cl alu-burk?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Har du testat själv att hållbarheten i pet är 3månader? Låter extremt lite för det låter ju inte ens som det skulle fungera i en vanlig distributionskedja ens om det inte kan stå längre........
För att spinna vidare på detta så kan jag meddela att när jag började bli äldre och PET-flaskor blev vanligare, så var det mer regel än undantag att det köptes påsk- och julmust när högtiden var slut. Ofta sparades dessa så i ca 11 månader och säkerligen blev någon flaska kvar ytterligare ett år. Aldrig har det varit något problem med kolsyran eller smak på drycken.

Är själv inte så insatt alls, men har hört av nära bekanta som är väldigt ölintresserade, att det är svårare att behålla kolsyran som bildas i en glasflaska än plastflaska. Nu vet jag att inte processen är densamma, men det säger ändå en del.
 
nä morsan hade påsk och julmust som var flera år gamla ibland om man var dit och rotade i jordkällaren. Inget fel på kolsyran direkt men kunde ha en märklig bismak men det är ju en annan femma..........
 
A
S Stefan1972 skrev:
Har du testat själv att hållbarheten i pet är 3månader? Låter extremt lite för det låter ju inte ens som det skulle fungera i en vanlig distributionskedja ens om det inte kan stå längre........
Har haft problem för vi köper för 1 år i taget och har haft avslagen läsk ibland. Ringde till Carlsberg och de sa 3-6 månader för läsk och vatten på PET.
Har inte plats för en Soda Stream i köket och tveksamt med Soda Streams ursprung.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Har haft problem för vi köper för 1 år i taget och har haft avslagen läsk ibland. Ringde till Carlsberg och de sa 3-6 månader för läsk och vatten.
Har inte plats för en Soda Stream i köket och tveksamt med Soda Streams ursprung.
Gillar du inte Israel och Sodastream finns väl fortfarande AGA.

https://bagarenochkocken.se/koksmas...MlMw7A5wEHHPtuSHaFjegY-mT_XPW-RxoCb0sQAvD_BwE

Hur är hållbarhet i burk?
 
Magnus Filip skrev:
Har haft problem för vi köper för 1 år i taget och har haft avslagen läsk ibland. Ringde till Carlsberg och de sa 3-6 månader för läsk och vatten.
Har inte plats för en Soda Stream i köket och tveksamt med Soda Streams ursprung.
Har inget svar på grundfrågan, men måste fråga en sak. Du köper dricka i back för ett års konsumtion. Men du har inte plats med en Sodastream?
Sen håller jag med om att läsk från en Sodastream inte är lika bra som "riktig" läsk. Men till kolsyrat vatten är det perfekt.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Gillar du inte Israel och Sodastream finns väl fortfarande AGA.

[länk]

Hur är hållbarhet i burk?
SodaStreams ursprung är väl ändå Storbritannien och ägs nu av ett amerikanskt företag.
Några år fanns det baserat i Israel, visst- men varför skulle man bry sig om det?
 
Det var en tradition att alltid köpa julmust på glasflaska förr.. när backarna försvann så försvann också flaskorna. nu till jul upptäckte jag att dom har kommit tillbaka, utan back såklart.. men dom kostade 15kr! När backarna fanns kunde man köpa flaskorna lösa för 4kr/ST :crysmile:
 
Godare att dricka ur flaska, och lagom portionsförpackade och alltid bra med kolsyra jfm en öppnad plastflaska på 1.5l.
Men jag vill minnas att tillverkarna tjänade dåligt på 33ccl glas med pant och tvätt..Och butikerna hade de mest som lockvara.
 
C C.Lundin skrev:
SodaStreams ursprung är väl ändå Storbritannien och ägs nu av ett amerikanskt företag.
Några år fanns det baserat i Israel, visst- men varför skulle man bry sig om det?
Jag har inget emot något av länderna. Men det är inte första gången jag hör det nämnas i samma mening som Sodastream.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.