M molnet55 skrev:
vad som gäller om det inte blir klart i tid.
Dessutom verkar ni inte ha avtalat när arbetet ska vara färdigt bara när det ska börja. Det låter (?) dessutom som att 10-11v är en muntlig utfästelse, svår för dig att bevisa.

Kan du kräva skadestånd - javisst, om du kan bevisa att du lidit skada osv. Hög risk att det kostar mer än det smakar.

Verkar inte det rimliga vara att du ringer företaget och får en indikation på när arbetet startar och baserat på det så kommer du överens om att avsluta samarbetet direkt? Är ni bara överens om det är ju allt ok.
 
Tack för ditt svar. Ska kontakta dom och formellt avsluta det hela.
Tack för allas svar.
 
Ett sista tips från mig. Om du hittar någon ny entreprenör så använd "hantverkarformuläret" där ni går igenom och faktiskt avtalar om när arbetet skall påbörjas, slutföras och vad som sker om detta inte följs.

Vill entreprenören inte skriva något avtal så väljer du någon annan.

Att försöka få någon ersättning av firman som inte gjort jobbet är nog närmast omöjligt och inget jag råder dig till.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
M molnet55 skrev:
Ska kontakta dom och formellt avsluta det hela.
Reglerna kring detta behandlas framförallt i Konsumenttjänstlagen.

I 24 § och framåt behandlas lagstiftningen kring "Näringsidkarens dröjsmål", "Påföljder vid dröjsmål", "Konsumentens rätt att kräva färdigställande" och "Skadeståndsskyldighet på grund av fel eller dröjsmål".

I första hand skulle jag som sagt prata med dom och kräva att det färdigställer (påbörjar/utför) arbetet. Säger du upp avtalet måste du "börja om" med ny leverantör och det kanske tar ännu längre tid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A
Kan de va så enkelt att hela styrkan ligger sjuk i karantän.
Försvarar inte att dem inte svarar, menar bara att de kan finnas naturliga orsaker som inte gått att förutse.
Ingen vet. Så gapa skadestånd är bara att ta i.

Själv gör jag inga jobb hos privatpersoner just nu om dem är hemma. Utan undantag får dem lämna hemmet innan ankomst. Lösa nyckel hantering på något vis om de är en "privat" annars hanterar bolag alla nycklar på "avtal"

Detta är utan undantag och kompromissar inte med min / familjens hälsa då vi är riskgrupper.
 
Tack igen för bra råd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.