H hackatall skrev:
Om hela taket ska höjas med stämp så skulle jag gissa på: en man, 2 arbetsdagar för att höja 20 cm.
Men hur högt vill du ha? Är det för nån billyft i tanken så förstår jag omkonstruktionen.
Jag vill ha en billyft där inne också är det för att jag fick min morfars grävmaskin och hans företag och då skulle jag vilja kunna köra in den. Och det är typ en meter det skulle behöva bli högre i taket
 
E Fabbe 223 skrev:
Jag vill ha en billyft där inne också är det för att jag fick min morfars grävmaskin och hans företag och då skulle jag vilja kunna köra in den. Och det är typ en meter det skulle behöva bli högre i taket
Då förstår jag, då blir det omkonstruerade takstolar helt klart. Lycka till.
 
Ja jag ska kolla med en snickare någon gång i januari som var med och byggde de gamla takstolarna för ungefär 20 år sedan
 
E Fabbe 223 skrev:
Jo enligt snickarna som kollade på det sa att om jag bara sätter nockbalk i hälften av garaget så skulle det bli olik styrka på de gamla takstolarna som skulle sitta kvar och då sa dem bara att det är lika bra att sätta nockbalk genom hela garaget
Att variera bärning av taket görs hela tiden så det är inget konstigt. Jag förstår deras tanke. Dock i och med att större delen av egentyngden av taket redan ligger på så är det egentligen bara snö som kan ge deformationsdiffar. Snölasten är dessutom väldigt liten då taklutningen är 45grader(44% av full snölast). Jag skulle bara satt halva längden. Om du väljer hela vägen blir belastningen väldigt stor vid balkens upplag och du bör se över grunden. Skulle du sätta en pelare på mitten med en kontinuerlig balk bli upplagskraften ännu större under denna. Jag skulle isf valt en större pelare och delar upp nockbalken i två mindre balkar.

Nu dök det även upp ny info att taket ska isoleras och kläs in så då gäller inte de dimensioner som jag nämnt.
 
B bossespecial skrev:
Att variera bärning av taket görs hela tiden så det är inget konstigt. Jag förstår deras tanke. Dock i och med att större delen av egentyngden av taket redan ligger på så är det egentligen bara snö som kan ge deformationsdiffar. Snölasten är dessutom väldigt liten då taklutningen är 45grader(44% av full snölast). Jag skulle bara satt halva längden. Om du väljer hela vägen blir belastningen väldigt stor vid balkens upplag och du bör se över grunden. Skulle du sätta en pelare på mitten med en kontinuerlig balk bli upplagskraften ännu större under denna. Jag skulle isf valt en större pelare och delar upp nockbalken i två mindre balkar.

Nu dök det även upp ny info att taket ska isoleras och kläs in så då gäller inte de dimensioner som jag nämnt.

Det jag menar med kläs in är att på underarmarna så sätter man upp skivor likadant som på väggarna men jag vet inte om taket ska isoleras
 
Ok, så den höjda delen ska vara oisolerad?
 
B bossespecial skrev:
Ok, så den höjda delen ska vara oisolerad?
Exakt så jag tänker
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
E Fabbe 223 skrev:
[video]
Vid nedböjningskontrollen anser jag nog att man jämför med fel längd vid resultatet L/x. De jämför med halva husbredden, tycker dock att det borde vara balklängden ist.
 
  • Gilla
Ekberg 223
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Vid nedböjningskontrollen anser jag nog att man jämför med fel längd vid resultatet L/x. De jämför med halva husbredden, tycker dock att det borde vara balklängden ist.

Det var där jag räknade fel eftersom dem räknar från innervägg och inte yttervägg som jag skrev in
 
Men nu säger vi så att jag ska ha en nockbalk genom halva garaget gör som vi har skrivit med pelare och förstärka överarmarna och använda bmf vinklar och använder stöttor var ska jag sätta dessa stöttor medans jag håller på med att sätta upp balken och hur ska detta utföras
 
Är det snickare löser de detta. Det finns tusen sätt att göra detta men syftet är som sagt att ta last från överramen ner till plattan. Exempelvis sätta reglar från platta till underram, sedan från underram till överram. Dessa kan du sätta i takstolens plan så att de inte är i vägen. Enklast borde väl vara att sätta ett stämp i botten på V:et i takstolen och kanske någon mer.
 
E Fabbe 223 skrev:
Jag undrar om man kan bygga ett par nya takstolar och byta ut mot dem befintliga takstolarna Utan att Ta bort Taket. Det är inte alla av den gammal takstolarna som jag vill byta ut, typ 5 st av dem gamla takstolarna.

Dem takstolarna jag har nu är sadel takstolar som jag skulle vilja byta ut till a takstolar
Så här tänker jag:
Line ritning av en takstol struktur som visar takbjälkar och stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 Ungefär så här ser takstolarna ut idag.
Linjeteckning av en takstol med markerade stödben och brädbitar som ska tas bort för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2 Börja med att ta bort stödbenen och brädbitarna som håller ihop över- och underramen på ena sidan.
Linjeteckning av takstolar med markerade ändringar för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3 Montera det första "dragstaget" (kallar jag det, jag vet inte den rätta terminologin). Det kommer att utsättas för dragbelastning, fäst det ordentligt med genomgående bultar i båda ändar.
Linjeteckning av takstol som illustrerar de befintliga balkar och stödben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4 Ta bort några stödben och brädbitar från andra sidan.
Linjeteckning av takstol med stödben och brädbitar som utgör över- och underram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5 Montera dragstaget på andra sidan.
Linjeteckning av takstolar med stödben och horisontella brädor som visar konstruktionen före ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

6 Montera en hanbjälke. (Kanske inte nödvändigt.)
Linjeteckning av takstolar med över- och underramar samt stödben och brädbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

7 Ta bort underramen och resterande stödben. Klart!
 
  • Gilla
Alexanderr _ och 3 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Är det snickare löser de detta. Det finns tusen sätt att göra detta men syftet är som sagt att ta last från överramen ner till plattan. Exempelvis sätta reglar från platta till underram, sedan från underram till överram. Dessa kan du sätta i takstolens plan så att de inte är i vägen. Enklast borde väl vara att sätta ett stämp i botten på V:et i takstolen och kanske någon mer.
jag tar hjälp av en snickare som kan berätta hur vi ska utföra detta och sedan påbörjar vi det med snickaren som var med och gjorde de gamla takstolarna och han visar hur vi ska göra det
 
Magnus E K
Snygga bilder ovan! Beroende på hur takstolen står på väggen och för att inte försvaga nedre delen skulle jag nog modifiera den en smula till något i stil med detta (lite slarvigt ritat):

Handritad skiss av en modifierad takstol med förstärkningar på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Snygga bilder ovan! Beroende på hur takstolen står på väggen och för att inte försvaga nedre delen skulle jag nog modifiera den en smula till något i stil med detta (lite slarvigt ritat):

[bild]
Jo, takstolarna måste fortfarande stå på nånting. Eftersom jag inte vet exakt hur det ser ut så har jag inte ritat alla detaljer. Men man kunde spara en bit av underramen och förstärka den lite så det blev ett par tassar.
Nåt sånt här:
Ritad skiss av en takstol med förstärkta 'tassar' på underramen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.