Hej!
Nu ville jag helst skryta om hur händig jag är som själv byter både avloppspump och trycksensor och fixar mina egna vitvaror. Men riktigt än kan jag inte det.

Har en Husqvarna / Electrolux QB6262X som ger mig felkod 20 (Tömmer inte ut vatten). Men det gör den! Det är bara trycka på "Program" så hoppar den igång igen, ibland 1 gång per körning, ibland 8. Pågått i några månader.

Jag beställer och byter avloppspumpen, enkelt. Den kommer nu aldrig igång. Bara står och snurrar, går hela programmet men har inte ens blött ner disken. Återmonterar den gamla pumpen och beställer och byter istället trycksensorn. Ännu enklare. Löser inga problem.

Pumper ser hel och fin ut, nästan identisk med den nya. Har gjort rent ta mig tusan nästan hela diskmaskinen, alla rör och slangar. Blåst rent sensorn och pumpen. Allt.

Frågan: Om maskinen inte tömmer ut vatten men en rengjord pump, ny pump (som i och för sig inte fungerar) och en ny trycksensor. Vad är felet? Elektroniken? För lång avloppsslang? Eller är det bara året 2020?
 
A
du har stopp i slangen där den ansluter till vattenlåset under diskbänken
 
A
Sundlöf Sundlöf skrev:
Hej!
Nu ville jag helst skryta om hur händig jag är som själv byter både avloppspump och trycksensor och fixar mina egna vitvaror. Men riktigt än kan jag inte det.

Har en Husqvarna / Electrolux QB6262X som ger mig felkod 20 (Tömmer inte ut vatten). Men det gör den! Det är bara trycka på "Program" så hoppar den igång igen, ibland 1 gång per körning, ibland 8. Pågått i några månader.

Jag beställer och byter avloppspumpen, enkelt. Den kommer nu aldrig igång. Bara står och snurrar, går hela programmet men har inte ens blött ner disken. Återmonterar den gamla pumpen och beställer och byter istället trycksensorn. Ännu enklare. Löser inga problem.

Pumper ser hel och fin ut, nästan identisk med den nya. Har gjort rent ta mig tusan nästan hela diskmaskinen, alla rör och slangar. Blåst rent sensorn och pumpen. Allt.

Frågan: Om maskinen inte tömmer ut vatten men en rengjord pump, ny pump (som i och för sig inte fungerar) och en ny trycksensor. Vad är felet? Elektroniken? För lång avloppsslang? Eller är det bara året 2020?
Frågan är om den tömmer vatten och i20 kommer upp eller vattnet står kvar när i20 dyker upp.
Är det vatten kvar så är det stopp som jag skrev tidigare är den tom så är det givarfel oftast beroende på att tryckkammaren är full med skit.
Du skriver att du rengjort alla slangar men har du spolat vatten i slangen från pressostaten till brunnen?
Detta beskrivs i flera trådar här på forumet.
Blåsa med luft räcker ej utan man måste använda vatten helst hett sådant.
 
Jag har inte spolat rent något vid tidigare ingrepp, bara blåst, förutom hela avloppsslangen den har jag tagit ut och spolat riktigt ordentligt. Men jag har nu enligt era svar tagit ut gjort rent hela bottentråget och alla anslutande slangar. I det lilla utrymmet som ansluter till tryckgivaren (Tryckkammaren?) så fick jag en massa skit!! Jag spolade riktigt ordentligt genom alla hål och glad i sinnet monterar jag ihop det här! Tyvärr tar det inte mer än 3-4 minuter innan felkoden är tillbaka. Nu sitter original trycksensorn och pumpen tillbaka.

Som svar på din fråga @electroluxaren, det finns inget vatten kvar, den pumpar vidare fast det är tomt. Ibland häller jag i några liter vatten som den får pumpa ut till den är nöjd, då fortsätter den ibland.

Jag ska nu ge mig på vattenlåset för att se om jag hittar något!
Det verkar som om att de flesta här på forumet har löst problemet när dom hittat nå skit någonstans.

Tack för era svar!
 
A
jag tror att du kan ge tryckkammaren en sköljning till
 
electroluxaren skrev:
jag tror att du kan ge tryckkammaren en sköljning till
Jag var rädd för det.

Jag har nu rensat vattenlåset och hela avloppet, på köpet ;)

Kör en vända till med spolning om det här inte fungerar nu.
 
Allt fungerar!

Det var, precis som ni sa och som många andra tråder pekade på, en massa skit i den lilla kammaren till trycksensorn. Och det hjälper som sagt inte att blåsa, jag fick spola länga och väl med varmt vatten, skaka och köra diskmedel. Gamla pumpen och sensorn monterad utan problem.

Tack för hjälp och god fortsättning!
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
För att försöka motverka problemet i framtiden så är det bra om man kör en diskning i månaden på högsta temperatur, på så sätt ”spola rent” systemet från fettavlagringar.
 
Skulle rekommendera att ALLTID köra på varmaste
 
För att vara säker så kommer jag köra på varmt ganska ofta. Har läst det tipset på flera ställen.
 
Sundlöf Sundlöf skrev:
För att vara säker så kommer jag köra på varmt ganska ofta. Har läst det tipset på flera ställen.
Läs alltid ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.