Hej

Första gången köpare som ser fram emot att bli aktiv här med alla kunniga personer!

Ska köpa ett fritidsboende som använts som året om och ska användas som det framöver. Det jag är osäker är kring VA då det känns som en special lösning:

"Enskilt vatten året om Enskilt avlopp: Enskilt vatten från kallkälla cirka 70 meter från storstugan. Värmekablar till vattnet finns och går att slå på/av i uthuset (verkstad) med en strömbrytare. Ytterligare en strömbrytare för värmekablarna till vattnet finns och den sitter under diskhon i köket. Vattenpumpen står nere vid kallkällan. I uthuset (verkstad) finns reningsverk till vattnet som står i en vinterisolerad ”låda” med frostvakt. Trekammarbrunnen ligger i hörnet av tomten mot vägen och infiltrationen och ventilationsrör går längs med vägen mot infarten. Det är 4 infiltrationsslangar som är sammanslagna i två ventilationsrör. Avloppet till trekammarbrunnen var nyligen gjort när nuvarande ägare köpte fastigheten 2013."

Det jag oroar mig speciellt över är att det är 70m långt och ligger över marken. Sker dock avskilt i skogen. Objektet finns i Jämtland och tänker på köld och dylikt. Skulle detta oroa er eller ser ni några problem?
Tack
 
Var står det att slang+kabel ligger över marken?
Kan ju vara nedgrävd men inte på frostfritt djup därav värmekabel för att kunna tina slangen när den frusit.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Var står det att slang+kabel ligger över marken?
Kan ju vara nedgrävd men inte på frostfritt djup därav värmekabel för att kunna tina slangen när den frusit.

Protte
Tack för det snabba svaret.
Det stod inte där utan man såg kabeln vid visningen. Nu blir jag dock tveksam, den kanske blev nedgrävd några meter längre fram...

Ja som du säger bör värmekabeln lösa det. För övrigt bör det väl inte vara någon större kostnad för den uppvärmningen under dom kyligare tiderna?
 
Jag tjatar mig fördärvad på detta forum med alla som ska lägga värmekabel att isolera ovanför slangen.
Markvärmen kommer hålla slangen frostfri och man får kallvatten även på vintern (värmekabeln värmer vattnet i slangen)
Kabel kostar i driftskostnad, isolering är en engångskostnad.

Protte
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag brukar rekomendera värmekabel och isoleringslock i dom fallen det hamnar ytligt.....
Men ha värmekabeln på stickpropp eller strömbrytare för att bara användas vid frysning eller extrema minusgrader.
Är en billig ”försäkring” om det skulle frysa
 
  • Gilla
kobodjo
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det kan bli en högst märkbar kostnad för att hålla värmekablar igång. Det brukar vara 10 W/m. Detta är ofta självreglerande så att effekten avtar när temperaturen stiger. Men när jag mätt hur mycket ström som går har det alltid varit mycket nära 10 W/m. För 70 m värmekabel skulle det innebära ungefär 500 kWh per månad. Det går att sätt dit en termostat så att den bara värmer när det behövs.

I övrigt är det inga större problem. Jag antar att det är PEM-slang. Den tål att frysa så ingenting går sönder om värmekabeln strular. Och kabeln brukar fungera.
 
  • Gilla
kobodjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.