Hallå Byggahus!

Jag är en 30-åring som tillsammans med min sambo (+ 2 barn 0-3 år) har tagit oss ann ett rejält projekt. Från visning i sena november till tillträde för tre dagar sedan så har det gått väldigt fort. Har länge följt forumet och diverse projekt här med stort nöje och känner att det är dags för mig att bidra lite!

Då jag jobbar inom byggbranschen (projektering) och har svärfar som är snickare, så kände jag mig trygg nog genomföra köpet. Troligen så har många blivit avskräckta från huset då det legat uppe ett halvår (för högt utgångspris + omfattande renovering).

Huset i fråga är ett suterränghus från 79 som har tegel utvändigt och platta på mark. Vi fick redan på visningen reda på eventuella överraskningar som vi skulle möta under renoveringen. De som är mest nämnvärda är:

  • Flytande golvkonstruktion med cellplast ovan platta.
  • Förhöjda fuktvärden på entreplan (vardagsrum) och i källargolv.
  • Eventuell bristfällig el.
  • Bristfällig ventilation i hela byggnaden (några få självdragsventiler)
  • Isolering (144kWh/m2/år) 20000:-/år fjärrvärme

Huset har bevarats i 80-tals karaktär och de förra ägarna var ett äldre par som inte gjort så mycket med huset de 35år man bott där. Kök är i originalutförande men vissa vitvaror och fast inredning i wc har ersatts. Det finns även spår efter lite egna initiativ på elsidan som har utförts under åren.. Fönster, fasad och tak klarade sig utan större anmärkningar så dem tänker vi gå över först senare. Nu vet jag att vissa här kan skrika högt när man bara nämner orden "måla" och "tegelfasad" i samma mening. Det är visserligen synd att addera framtida underhåll på fasaden, men vi trivs verkligen inte med färgen.


Visa bilaga 472137
Arkitektritning av ett suterränghus planlösning, markerar renoveringsprojektområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av husplan för renovering med måttangivelser och markeringar för garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad sektionsritning av en väggkonstruktion med olika lager angegna, inklusive tegel, luftspalt och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av en byggkonstruktion med mått och materialspecifikationer för golv- och grundstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss av en byggkonstruktionsdetalj med mått och materialspecifikationer för ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För att gå igenom detta hus så har vi tänkt oss att dela in renoveringen i två delar:

Den första etappen utgör de närmsta tre månaderna innan inflytt. Vi kommer då att ha dubbla boende och jag kommer att spendera ledig tid (tre dagar i veckan) vid huset. Till min hjälp har jag snickaren (svärfar) och en vän. Under dessa tre månader så fokuserar vi på ytor som vi absolut inte vill renovera när vi väl flyttat in. Vi kommer under denna tid att:

  • Bryta upp golvet på hela entréplan då den flytande konstruktionen är en riskkonstruktion där vi redan har ökad fukthalt. Detta kommer att ersättas med ett ventilerat golv, troligen från subfloor (erfarenheter mottages gärna). Vi har inte landat i om det blir med stålregel eller vanliga i trä. Ovan stommen kommer vi att ha spårad spånskiva, golvvärme och till sist fiskbensparkett (tror ni att den spårade spånskivan räcker som upplag?). I "våta utrymmen" som tvättstuga, entre och wc så kör vi klinkers som utskikt, resten Parkett på 16mm.
  • Riva ut köket med tillhörande innerväggar och vedspis i kök.
  • Riva ut vissa innerväggar kring tvättstuga.
  • Komplettera väggar med plyfa där vi planerar att hänga upp saker som kök, kommod, bokhylla.
  • Sätta in nytt kök.
  • Renovera 1-2 badrum med prio på det större på övervåning. Där kommer vi att ta ner innervägg mot klk och få upp lite yta på det. I andra badrummet plockar vi bort dusch och golvbrunn då det känns idiotiskt att ha dusch och zon 1 precis vid ett fönster. Utöver detta så finns det redan två andra duschar i huset, så den på plan ett skall minskas och fungera som gästtoa. Här vill vi göra så mycket förarbete som möjligt så att plattsättare/behörig bara kan gå in och sätta tätskikt direkt.
  • Ta ut radiatorer och ersätta med ovan nämnda golvvärme.
  • Fixa ytor i sovrum som färg på väggar, eventuellt något golv. Kommer även se över brytare mm då de gamla har gulnat något.
  • Förbereda för liknande renovering på källarplan där vi har ett golvvärmeskåp med tillräcklig kapacitet mm.
  • Dränera runt huset då vi vill säkerställa god källarmiljö framöver. Idag är det en källarvägg med lättbetongblock, kallasfalt och markisolering. Vi tänker ta bort kallasfalten och få dit isodrän. Detta då vi tänker vistas nere i källaren, (både tv-rum och hemma-kontor). Detta är en av få jobb som vi har lejt bort än så länge.
  • Rita upp huset i 3d för offertunderlag mm. Detta är en punkt som idag 28/12 återstår och som börjar bli kritisk för att få in offerter från; rörmokare, vent, kök, wc/bad. Vad tänker ni er för leveranstid på ett standardkök från ballingslöv/HTH/ikea?
Så det är en ganska matig lista som vi skall ta oss igenom. Har vi underskattat "arga snickaren" där vi har ett småförälders-liv att tackla parallellt med renovering? Fortsättning följer..

PS. Finns det något "rätt" metod för att ladda upp bilder? Tänker på kvalité och storlek i färdigt inlägg. Har ett gäng på ingång till nästa inlägg.
 
  • Ett suterränghus från 1979 med brunt tegel och platt tak i en trädgårdsmiljö, datumstämplat 15/09/2020.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
erikssonjorgen och 3 till
  • Laddar…
Spännande! Kommer följas
 
Kul projekt!

Intressant att det finns två olika ritningar på plattan, en med isoleringen under betongen, och en med isolering ovanpå. Den ser ut precis som vårt gamla radhus var konstruerad byggt -79/80. Vet ni med säkerhet vilken variant ni har?
 
Förstår att ni vill sätta igång direkt men mitt tips är att bo in sig i huset så man hinner känna hur och vad man vill göra. Kanske inte så smidigt om ni nu har barn så kan förstå ditt val också.

Lycka till med allt och hoppas ni kommer trivas.
 
H
Klokt med dubbla boenden.
Men att hinna allt detta på 3 månader låter stressigt.
Tänk på att man ska räkna uppskattad tid gånger pi och liks dant med kostnaden för renoveringen, då kommer man mera nära sanningen för tid och pris.
Lite överdrivet med pi så klart men att det tar mera tid och blir mycket dyrare än vad du har trott, det blir det med all säkerhet.
 
K
Grattis till husköpet! Påminner om vårt sutterränghus (byggt 1978) som vi köpte för 10 år sedan. Precis som med ert hus hade ägarna bott där i 30 år och det mest invändigt var från 70/80-talet utom vissa vitvaror. Samma konstruktion av golv och väggar också. Vi är väldigt nöjda med vårt hus och ni kommer säkert att trivas! Nu vill jag inte låta negativ men din lista är för ambitiös, enligt mig. Jag skulle skjutit flera saker på framtiden.

* Om du har fjärrvärme så är det ju bara att gratulera. Jag skulle skjuta tillägsisolering på framtiden. Knappast bråttom med det.
* Men se till att få dräneringen gjord direkt. Halva tomten blir uppgrävd eller fylld med jordmassor. Omöjligt att få ordning på tomten innan detta är fixat.
* Vår cellplast i det flytande golvet på bottenvåningen har komprimerats i varje dörröppning och där man kliver ner från trappan. Leder alltså till att golvet (spånskivan) sviktar i dessa områden. Detta skulle jag prioritera i början innan man lägger något klickgolv eller börjar renovera några rum. Kan ju hjäpa till med fuktnivåerna i kälaren också.
* Renovera inte köket om det inte är trasigt. Använd det först ett par år så du vet vad du vill göra. Måla inte heller något tegel förrän efter ett par år.
* Bra ventilation är viktigt. Jag hade prioriterat detta i början.
* Kolla statusen på ditt tak noggrannt, och vinden (även garaget). Fixa minsta lilla problem. Så undviker du en takrenovering de närmsta 10 åren, vilket du inte vill lägga tid på.
* Gör en ritning på tomten för hur du vill att tomten ska se ut om 10 år (altan, växthus, pool etc?). När du gör om dräneringen är det sista gången du har ett smidigt tillfälle att använda tunga maskiner. Utan en plan för trädgården leder det ofta till extrajobb senare.
* Om du tror du hinner så kan du renovera badrummen, annars skjut upp det också till året efter.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Kul projekt!

Intressant att det finns två olika ritningar på plattan, en med isoleringen under betongen, och en med isolering ovanpå. Den ser ut precis som vårt gamla radhus var konstruerad byggt -79/80. Vet ni med säkerhet vilken variant ni har?
Vet inte om det syns exakt på detaljen jag bifogade. Men av någon konstig anledning så har huset isoleringen ovan platta och garaget har isolering under trappan. Tror det beror på att garage slutfördes senare (eventuellt av annan aktör). Det är synd att man inte fick den lösningen på huset också.
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
Förstår att ni vill sätta igång direkt men mitt tips är att bo in sig i huset så man hinner känna hur och vad man vill göra. Kanske inte så smidigt om ni nu har barn så kan förstå ditt val också.

Lycka till med allt och hoppas ni kommer trivas.
Jag tror inte att vi kommer att orka med att renovera kök och allmänna ytor när vi bor där med två små barn. Jag gör allt jag kan för att hinna innan inflytt :).
 
H H-Thomasson skrev:
Klokt med dubbla boenden.
Men att hinna allt detta på 3 månader låter stressigt.
Tänk på att man ska räkna uppskattad tid gånger pi och liks dant med kostnaden för renoveringen, då kommer man mera nära sanningen för tid och pris.
Lite överdrivet med pi så klart men att det tar mera tid och blir mycket dyrare än vad du har trott, det blir det med all säkerhet.
Mitt problem är att jag inte kan uppskatta tiden då detta är vårt första renoveringsprojekt (tidigare endast bott i hyresrätt). Jag vill med största sannolikhet påstå att vi hinner med dem moment som jag planerat, bara vi får vettiga leveranstider (som inte hindrar andra arbeten). Men jag ska ta med mig rådet och försöka överskatta kommande moment. Tack
 
K kbladh skrev:
Grattis till husköpet! Påminner om vårt sutterränghus (byggt 1978) som vi köpte för 10 år sedan. Precis som med ert hus hade ägarna bott där i 30 år och det mest invändigt var från 70/80-talet utom vissa vitvaror. Samma konstruktion av golv och väggar också. Vi är väldigt nöjda med vårt hus och ni kommer säkert att trivas! Nu vill jag inte låta negativ men din lista är för ambitiös, enligt mig. Jag skulle skjutit flera saker på framtiden.

* Om du har fjärrvärme så är det ju bara att gratulera. Jag skulle skjuta tillägsisolering på framtiden. Knappast bråttom med det.
* Men se till att få dräneringen gjord direkt. Halva tomten blir uppgrävd eller fylld med jordmassor. Omöjligt att få ordning på tomten innan detta är fixat.
* Vår cellplast i det flytande golvet på bottenvåningen har komprimerats i varje dörröppning och där man kliver ner från trappan. Leder alltså till att golvet (spånskivan) sviktar i dessa områden. Detta skulle jag prioritera i början innan man lägger något klickgolv eller börjar renovera några rum. Kan ju hjäpa till med fuktnivåerna i kälaren också.
* Renovera inte köket om det inte är trasigt. Använd det först ett par år så du vet vad du vill göra. Måla inte heller något tegel förrän efter ett par år.
* Bra ventilation är viktigt. Jag hade prioriterat detta i början.
* Kolla statusen på ditt tak noggrannt, och vinden (även garaget). Fixa minsta lilla problem. Så undviker du en takrenovering de närmsta 10 åren, vilket du inte vill lägga tid på.
* Gör en ritning på tomten för hur du vill att tomten ska se ut om 10 år (altan, växthus, pool etc?). När du gör om dräneringen är det sista gången du har ett smidigt tillfälle att använda tunga maskiner. Utan en plan för trädgården leder det ofta till extrajobb senare.
* Om du tror du hinner så kan du renovera badrummen, annars skjut upp det också till året efter.
Stort tack för råden kbladh. Alltid uppskattat med tips från folk i liknande sits, med liknande hus. Det är fjärrvärme i huset, dock inte bästa energideklarationen. Tilläggsisolering på vind är en av de saker som vi faktiskt kan acceptera att det kommer efter inflytt. Dränering kommer att påbörjas inom 3v, så där kommer det gå fort fram.

Angående ventilationen. Körde ni på självdragsventiler eller kanske ftx? Några för-/nackdelar?
 
Uppdatering - Dag 1, 2 + 3 efter tillträde:

Jag vet inte hur det är med er andra husköpare, men jag har verkligen varit på helspänn sedan signering av papper med mäklaren. Tiden fram till tillträde har dominerats av tankar på hur man ska och bör gå fram samt planering. Allt bara spinner i huvudet när det är dags att sova och man vill VERKLIGEN komma igång :D-
.I vårt fall handlade det om några veckor och jag hade verkligen inte tyckt om att vänta flera månader.

Detta leder givetvis till att jag åker till huset redan första kvällen (efter jobbet) och börjar bända upp vårt kära flytande golv. Enligt tidigare detaljer så skulle jag vänta mig följande material:

  • Parkettgolv
  • 22 spånskiva
  • plastfolie
  • 70 cellplast
  • 80 betongplatta
Förstå min förvåning när spånskivan faktiskt inte existerade, utan den var istället ersatt av sand ovan platta..

Delvis uppbrutet golv med synlig sand, plastfolie och delar av parkettgolv i en bostadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här vill jag bara flika in en fråga till alla kunniga. Enligt mäklare och enligt detalj så borde jag ha stött på en annan uppbyggnad av golvet. Vi har i skrivande stund stött på totalt 3 olika golvuppbyggnader där ingen av dem stämmer överens med husets ursprungliga detalj. Är detta ett problem eller något jag borde vänta mig? Om vi skulle anta att detta fördyrar vårt arbete, finns det någon form av ersättning att hämta, eller ligger bördan på mig att undersöka mer grundligt innan köp?

Även med upptäckten ovan så kändes det ganska ok, då jag har läst om flera andra som har haft sand på plattan för att jämna ut den. Den ojämna plattan innebär dock att alternativet "ventilerat golv med platonmatta" går bort & lämnar oss med dyrare alternativ.

Den första dagen går för min del till att riva ut golvet i vardagsrummet, samtidigt som snickarsvärfar tar ned kök och innervägg (mellan matrum och kök). Detta går verkligen på räls, vad hade man gjort utan snälla släktingar?

Rivningsarbete av golv där plattor, isolering och delar av parkett avlägsnats lämnandes en oordnad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit kakelugn ovanpå parkett och cellplast, med borttaget golv och verktyg omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Varför sätter man den öppna spisen uppe på parkett/cellplast? Vore det inte en självklarhet att gjuta en extra sula mellan platta och kakelugn?

Renoveringsprojekt med plastfolie och verktyg på ett uppbrutet golv i ett tomt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person i arbetskläder tar ner innervägg vid renovering av hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Innerväggen börjar gå ned framåt lunch.

Man sopar upp sand på ett delvis rivet golv i ett renoveringsprojekt med öppen spis i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Vardagsrummets golv klart och endast lite sand kvarstår!

En person som river en innervägg i ett vardagsrum med golv belagt med sand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person i skyddsutrustning river kakelugn och golv i renoveringsprojekt, med skottkärra och rörmokarutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i vardagsrum med borttaget golv och byggbråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När svärfar var klar med köket så gick vi på den gamla vedspisen. Målet var att ha kvar denna, men när vi insåg hur mycket plats denna tog tillsammans med den murade "huven" ovan så fick tyvärr nytta gå före skönhet..

Rivning av klinkergolv med krossade kakelplattor och sand utspridda på golvet i ett hemrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Dag 1 så fick sig slutligen även halen en kyss. Om vi bara visste hur mycket vattenrör man hade lagt ned här. Då hade man nog saktat ned med bilmaskinen något. Här hittar vi även golvvariant nr två med klinkers ovan en 70-90 kaka av sättbruk och sedan platta.Där sättbruket var tunnare så hade man istället sand ovan betongen.

Dag 2 + 3:

Dagen börjar på topp med lite härligt kånkande av bruk och ljuvlig musik från bilningshammare.
Person i förgrunden med andningsskydd tittar på ett uppbrutet golv under renovering inuti ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat vardagsrum med riven parkettgolv som avslöjar ett sandlager, verktyg och dammsugare syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivningsarbete i vardagsrum med synligt sandlager, kablar och rör efter borttaget golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Någonstans här så får vi bekräftat att både vatten, värme och lite el har förlagts ovanför grunden. Detta försvårar rivningen något och vi är givetvis på några rör och naggar lite. Inget som man inte kunde laga i efterhand :rofl:.

Lastbil fyller container med rivningsavfall från husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Första flaket kommer lastat! Återvinningen gillade inte att privatpersoner hälsade på med mer än ~1,5ton..

Personer betraktar rivningsarbetet i ett stökigt vardagsrum under husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Det blir ju en hel del nära och kära som tittar in under resans gång. Alltid fint med lite småprat och ideer! Här ser vi även att köksgolvet är uppbrutet och det för oss till golvkonstruktion nr 3! I köket så misstänker vi att man i efterhand har pulat ihop en egen variant av ett nivellgolv. Här har dem kört ner betongplugg med en plasthylsa utanpå. Sedan så stod stommen på detta med 20mm cellplast mellan reglar (hängandes på gipsspik). Ovanför detta kommer den efterlängtade spånskivan + klinkers. Ett riktigt as att ta upp då det inte lönade sig att bila, utan här fick cirkelsåg göra jobbet och sedan bar vi ut hela flak.

Renoveringsarbete med delvis rivna väggar och exponerad tegel i ett hus under ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: En bättre bild av köket utan väggar. Är det någon som vet vad det är för grön yta på betongen i köket? Någon slags primer kanske?

Rivningsarbete i ett hus med borttaget golv och kvarliggande skräp och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Här är bruket rensat och vi har även hittat lite impregnerade syllar. Här bestämmer vi att ta ned samtliga innerväggar på plan 1 för att byta ut syllarna. Dessa väggar kommer sedan att placeras uppe på det ventilerade golvet. I min värld är detta en stor uppgradering framför den tidigare lösningen, som också saknade syllpapp.

Renoveringsarbete på en badrumsgolv med borttaget klinkers och synliga rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Dag 3 så kom herr rörmokare på besök och himlade lite med ögonen vid synen av de lappade rören. Nu får vi istället proppade vattenrör och lite enklare arbete framöver. I samråd med honom så kör vi golvvärme på hela plan 1, samt toan plan 2. Efter detta så ryker 1-rörs-systemet på plan 1 och tillhörande radiatorer.

Renoveringsarbete inne i hus där en innervägg rivits ner, med skräp och en skottkärra full med byggbråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: När vi började närma oss kvällning så var golvet påbörjat i tvättstuga och wc. Mycket av dagen gick till att köra bråte, så det är nog något man får ta hänsyn till framöver.



Skall försöka lägga upp dag 4 inom kort, så att ni får lite mer liveupplevelse på det hela! Men det tar sin lilla tid att dokumentera!
 
Redigerat:
  • Gilla
erikssonjorgen och 2 till
  • Laddar…
Dag 4 (idag):

Man borde kanske börja gymma lite igen. Bara de här få dagarna har fått träningsvärken att svida lite extra, men man känner verkligen att det gör gott.

Renoverat rum med rent betonggolv, väggar utan kakel, synliga rör och vattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Det finns något enormt tillfredställande med att se ett rent golv efter bilning + städning.

Renoveringsarbete med exponerade väggstommar och rörsystem, renborstat golv och skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Toan började ge med sig framåt eftermiddag och vi var idag 4personer (tidigare 3) vilket satte bra fart på arbetet. Dagens fråga lyder: Finns det något "rätt sätt" att bryta upp klinkerts+tätskikt+sättbruk? Vi var inte helnöjda varken med kofoten eller bilningshammaren..

Renoverat rum med nybilat golv, verktyg och byggdammuppsamlare, efter städning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person som rensar bort gammalt tralldäck; damm och röta syns på brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildtext: Tralldäcket gick fortare än väntat. Det var en intressant stomme under av 115-pelare nästan helt nere i jorden. Förvånansvärt mycket kvar av virket efter 40 år.

Det som inte finns i bild från dagen är en rensad toa + wc nr två utan fast inredning. Går även i tankarna på hur mycket av enkelgipsen som skall kompletteras med plyfa (utöver självklara ställen som bad/wc/kök)?

Tyvärr så blev det inte så många bilder idag. Kan nästan känna av snickarfar blänger lite strängt på mig när "ynglingen" springer runt med mobilen istället för att jobba. Men det känns som att vi är många som kan uppskatta lite dokumentering i efterhand! Fortsättning följer! Tack för all feedback hittills!
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 3 till
  • Laddar…
K
S svensson_simon skrev:
Angående ventilationen. Körde ni på självdragsventiler eller kanske ftx? Några för-/nackdelar?
Vårt hus byggdes med FTX redan från start, så det är det vi använder. Det känns som ett enormt jobb (om det ens är möjligt...) att installera ftx i efterhand i ett hus. Personligen skulle jag behållt självdraget och sett till att det finns tillräckligt med ventiler och att det verkar funka bra.

Mina föräldrars hus (från 1926) har självdrag. De fick problem med mögeltillväxt på vinden när de började sätta igen ventiler för att minska kalluften som kommer in. Några år innan hade de också bytt ut oljepannan mot fjärrvärme vilket ledde till att murstocken inte värmde vinden något längre. Deras hus saknar också ångspärr (plastfolie) upp till vinden så då måste det verkligen vara tillräckligt med ventilation. Superviktigt att varm fuktig luft kan ta sig ut genom en ventil när det har nått högsta punkten i huset, alltså innan fukten går upp på vinden. Viktigt med ventilation på vinden också.
 
  • Gilla
svensson_simon
  • Laddar…
Nu när ni gör en sådan stor och omfattande renovering skulle jag alla dagar i veckan satsa på ett FTX system för ventilation. Konverterade ett hus byggt 1956 till FTX för ett år sedan, vilken skillnad på luftkvalitet i huset. Allt känns mycket frächare.
När allt är borta finns det oändliga möjligheter att placera luftkanaler på ett snyggt och osynligt sätt. genom bjälklag och på vinden.
NI kommer inte ångra er kan jag säga.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Allt handlar såklart om ekonomi. Har man 50-60k extra för en FTX? Hur är frånluftskanalerna placerade? Om frånluften är samlad i samma huv kan man med enkla medel få mekanisk frånluft, det är ett klart lyft från självdrag.

Vad gör ni med trädäcket? Är det inte onödigt att lägga tid på uteplatsen när ni ska renovera inomhus? :thinking:;) Tiden går snabbt, och inget går som man tänkt. Det har man lärt sig.
 
  • Gilla
svensson_simon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.