Jag har haft en målare hos mig som har tapetserat tre rum och bredspacklat ett rum. I offerten som jag fick så uppskattades det att kostnaden skulle bli 20 000:- för arbete och material. Igår fick jag en faktura på 28 000:- och min fråga nu är om det är vanligt att det brukar skilja så mycket på offert och det slutgiltiga priset? Sedan upplever jag att 28 000:- är väldigt dyrt men jag har dålig koll på vad hantverkare brukar kosta. Någon här som har bättre koll som kan informera om detta är ett rimligt pris?
 
berggren.sofia berggren.sofia skrev:
Jag har haft en målare hos mig som har tapetserat tre rum och bredspacklat ett rum. I offerten som jag fick så uppskattades det att kostnaden skulle bli 20 000:- för arbete och material. Igår fick jag en faktura på 28 000:- och min fråga nu är om det är vanligt att det brukar skilja så mycket på offert och det slutgiltiga priset? Sedan upplever jag att 28 000:- är väldigt dyrt men jag har dålig koll på vad hantverkare brukar kosta. Någon här som har bättre koll som kan informera om detta är ett rimligt pris?
Välkommen till forumet!

Att anlita hantverkare blir ofta överraskande dyrt. Jag vet inte om du följt forumet, men det finns säkert tusen trådar om konsumenter som ifrågasätter rimligheten i en faktura de fått för utfört arbete. Diskussionerna som sedan följer kan sammanfattas med att de konsumenter som skriver tycker att hantverkaren har tagit för mycket betalt medan de hantverkare som skriver tycker att det är klart att hantverkaren ska få ta hur mycket betalt han vill och att kunden får skylla sig själv som inte frågade tillräckligt tydligt efter vad det skulle kosta.

Du kan i alla fall luta dig mot Konsumenttjänstlagen §36 som säger att ett ungefärligt pris högst får överskridas med 15%. https://lagen.nu/1985:716#P36S1

Så har målaren sagt 20 000 får han ta högst 23 000.

Dock är det en gråzon. En del hantverkare lämnar pris på arbete och/eller material, men nämner inte att de debiterar andra saker som servicebil, resor, förbrukningsmaterial eller hyra av maskiner. Men det innebär inte automatiskt att du måste betala för det.

Om priset från början är rimligt är helt omöjligt att avgöra. Rum kan vara väldigt olika tapeter kan vara väldigt olika dyra.
 
  • Gilla
Greyhair och 1 till
  • Laddar…
Mig veterligen får en prisuppskattning överskridas med 15% om det inte finns speciella anledningar.
En offert får inte överskridas alls som det inte finns speciella anledningar.

Finns också råd att få via lokal konsumentrådgivare eller hallå konsument.
 
  • Gilla
nerdybynature och 2 till
  • Laddar…
Hur stora är rummen? Hur länge jobbade de?
 
Men det kvittar väl? Varför över huvud taget lämna ett pris om man räknar så fel?

Den intressanta frågan är väl om något oväntat merarbete tillkommit?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
S Sackaros skrev:
Hur stora är rummen? Hur länge jobbade de?
Sovrummet som endast bredspacklades är ca 10 kvm, köket 10, vardagsrummet 15, hallen 8. På ett ungefär, har inte exakta mått.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men det kvittar väl? Varför över huvud taget lämna ett pris om man räknar så fel?

Den intressanta frågan är väl om något oväntat merarbete tillkommit?
Han fick spackla i ett dörrhål och bakom kaklet, en yta på va 50x50 cm. Det hade han nog inte räknat med men det kan väl inte kosta 8000:-?
 
berggren.sofia berggren.sofia skrev:
Sovrummet som endast bredspacklades är ca 10 kvm, köket 10, vardagsrummet 15, hallen 8. På ett ungefär, har inte exakta mått.
Han har skrivit upp 43 timmar på fakturan.
 
Ta en bild på offerten och lägg upp den här. Namn och andra känsliga uppgifter kan du gärna maskera.
 
D dennis_f skrev:
Ta en bild på offerten och lägg upp den här. Namn och andra känsliga uppgifter kan du gärna maskera.
Skärmdump på mail med uppskattning på arbetskostnad och materialkostnad. Slutfakturan är på 28997:-, har tyvärr inte tillgång till skärmdump på den just nu.
 
  • Skärmdump av mail med detaljerad offert för målningsarbeten inklusive arbets- och materialkostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att formulera detta som "uppskattningspris" sedan skriva att arbetskostnaden är 19125:-. Känns som en väldigt detaljerad "uppskattning". Men då de står "uppskattningspris" högst upp så for den enligt lagen överskrivas med max 15%, detta innebär att totalsumman max ink moms:
Arbete: 15395,625:- efter ROT
Material: 9188,5:-

Står det specat material och jobb separat på fakturan?
Om så är fallet, vart ligger diffen? Är det så att diffen bara ligger på arbetet och inte materialkostnaden så blir det svårt för hantverkaren att hävda att materialet blir 15% dyrare på nästa faktura.
Sedan har vi de tilläggsjobb du har gjort, det ska prissättas rimligt i förhållande till arbetsinsatsen.
 
T
Spontant så är det ju fel att offerera ett pris och sen fakturera ett annat, ja 15% får ju läggas på som nämnts tidigare. Dock verkar det ju tillkomma ett visst extra arbete så här tycker jag att det ändå är om att lägga på, du har ju fått ett arbete utfört. Den stora frågan enligt mig är huruvida allt genomförts bra, så många gånger jag haft målare på plats som gjort ett dåligt jobb, men som ändå står med mössan i hand och ska ha mycket betalt, eller mössan i hand är fel uttryckt, de har skickat en faktura och sen inte svarat när man ifrågasätter varför skiten spricker och flagnar.
 
T TreeView skrev:
Spontant så är det ju fel att offerera ett pris och sen fakturera ett annat, ja 15% får ju läggas på som nämnts tidigare. Dock verkar det ju tillkomma ett visst extra arbete så här tycker jag att det ändå är om att lägga på, du har ju fått ett arbete utfört. Den stora frågan enligt mig är huruvida allt genomförts bra, så många gånger jag haft målare på plats som gjort ett dåligt jobb, men som ändå står med mössan i hand och ska ha mycket betalt, eller mössan i hand är fel uttryckt, de har skickat en faktura och sen inte svarat när man ifrågasätter varför skiten spricker och flagnar.
För mig handlar det inte bara om att arbetet har genomförts bra. Jag är ensamstående mamma som jobbar som undersköterska, för mig är 7500:- väldigt mycket pengar och en utgift jag inte har räknat med. Jag hade inte sagt något om det handlade om några tusenlappar.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
berggren.sofia berggren.sofia skrev:
Han fick spackla i ett dörrhål och bakom kaklet, en yta på va 50x50 cm. Det hade han nog inte räknat med men det kan väl inte kosta 8000:-?
Var detta något som ni bad om extra?
Varför tillkom detta?
 
berggren.sofia berggren.sofia skrev:
För mig handlar det inte bara om att arbetet har genomförts bra. Jag är ensamstående mamma som jobbar som undersköterska, för mig är 7500:- väldigt mycket pengar och en utgift jag inte har räknat med. Jag hade inte sagt något om det handlade om några tusenlappar.
Det är just därför jag tycker det är rimligt att hantverkare får stå för sina prisuppgifter och offerter. För många är några tusenlappar rätt mycket pengar.
 
  • Gilla
Greyhair och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.