Bygger Myresjöhus Multifunktionella 2 planshus.
Problemet är ett det stora aluminiumfönstret som går genom bägge våningarna (Öppet ända upp mellan planen) kommer att hamna i nästan rakt söderläge. Är lite rädd för att det kommer att bli duktigt varmt! (Fast bara ibland eftersom vi bor i Luleå ).
Vill helst undvika allt vad Markiser, persienner och gardiner heter...
Har hört att Elitfönster har en beläggning som man kan få där instrålningsvärmen minskas betänkligt. Är det någon som har erfarenhet av det?
Finns förmodligen även annan solfilm som man kan eftermontera, eller.
Har för mig att jag hört om något som i princip inte förmörkar utan bara klipper instrålningsvärmen?
Erfarenheter motages tacksamt
 
Har du tänkt på att...
Något som "inte förmörkar utan bara klipper instrålningsvärmen" är det som gör att du behåller värmen inne på vintern, dvs om du har energiglas (vilket jag förmodar i ett nybyggt hus i Luleå) blir det inte vrål hett inne på sommaren, eftersom värmen inte "kommer in".
Plantera ett träd utanför som om några år kan skugga på sommaren, men släppa in mycket ljus på vintern...
/U
 
Hej!

Det finns solskyddsglas att använda som ytterglas i en vanlig isolerruta, tex SKN165 eller 172 ifrån Saint Gobain. Pilkoington och glavibel har motsvarande! Glaset blir en aning mörkare men är ganska effektiv att stoppa en del värma att tränga in!
Hur har du tänkt lösa kallraset på vintern?

/C
 
Dra på med värme ;D
Nä allvarligt talat så kan det bli problem. Men det blir ju som kallast max -40 så SÅ farligt blir det nog inte....

Tack för tipsen!

//Danne
 
Om du tänkt att värma kåken med bergvärme kan man montera frikyla, om du tänkt att andvända ytjordvärme grå det, men funktionen blir extremt mycke sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.