Känner någon till vilka regler som gäller för husvagnsuppställning på tomten:

1. om husvagnen är registrerad och körbar ?

2. om husvagnen är avregistrerad och bara står där

3. om husvagnen är avregistrerad och hjulen borttagna och i princip uppallad som förrådshus/frigga?

:)
Kanske är det olika regler i Kommunerna?

Helena
 
Vår snickare hade sin husvagn på vår tomt ungefär en månad. Vi hade inte ens en tanke på att det kanske inte var tillåtet. Ingen av grannarna (och ingen annan heller) har sagt något om det.
 
Har svårt att se hur det skulle kunna förhindras att man ställer dit sin husvagna på tomten. De flesta husvagnsägare förvarar husvagnen på tomten 50 veckor per år. Tror att det finns någon regel om att tomten skall hållas i vårdat skick, så om det är fråga om sex stycken, ej funktionsdugliga husvagnar, kommer nog miljökontoret och klagar... Men först efter ganska lång tid och deras beslut kan säkert överklagas i tre instanser...
 
Det är just att man inte får BO i husvagnen som kan va problemet, men bättre att inte fråga i detta fall. Man kan ju inte ta hänsyn till alla paragrafer och regler ständigt. Mina snälla arbetare bodde på gården i 3 veckor...
 
Mina 5 ören till denna diskussion.

Du får inte sätta upp en friggebod op en obebyggd tomt om du inte har bygglov.
Däremot får du parkera en husvagn (på hjul) där och givetvis även bo där. Det finns det inga lagar mot.
Vad som kan bli problem är tex hur uträttas behoven av de som bor där?
 
Jag tror också, som nämnts tidigare här, att själva uppställningen av vagnen är helt OK. Det är nog avloppet som är problemet. Kan man lösa det som kan jag inte se vad som skulle hindra någon att bo i sin vagn. Jag vet att byggnadsarbetare kan bo flera månader i vagnar vid större byggen. Kanske inte alla sju dagar i veckan, men ändå.
 
Tillfälliga byggnader, som tex en vinteruppställd båt, kräver väl bygglov om den ska stå i mer än tre månader. I praktiken är det väl sällan någon bryr sig...
 
Ha ha... Helena låt mej gissa vilken granne som tjafsar ;D. Han kan inte ha mycket till liv han inte...
 
Ha kvar hjulen på husvagnen så blir det ingen permanent uppställning, den går ju då alltid att flytta lite. Se till at det är snyggt och prydligt runt den så ingen kan klaga på det. En fördel om den är körbar och (troligtvis) registrerad.

Har du fått ett surkart till granne Helena?... :p
 
???
FÅTT? Skulle aldrig tagit emot!!! Han fanns där före mig!
:(
Husvagnen står där helt "prydligt" som några av er vet. Den har hjul och även reg.skyltar som ligger inne i vagnen, eftersom jag inte kör med den nu. Använder den som förråd och tänkte den kunde få vara byggfutt.
Men vi är så många kompisar och "hantverkare" så det går inte, speciellt inte på vintern. Och med tanke på ovan nämnda hygienfrågor, så funkar Lillhuset bättre på det viset.

Men.... det finns nog INGENTING som inte denne granne kan reta upp sig på. Jag har ju byggt upp ett hus där min skog stod som hans utsikt under 20 år!

Sånt är väl straffbart, eller hur?

Undra på att han anmäler mitt grundbygge, mina fyllningsmassor, mitt altanbygge och klagar på husvagnen etc.
Och "allierad" med säljaren på Sverige Stugan är han visst också, då både han och säljaren hänvisar till varandra ang vissa saker !

Kanske måste mina gäster klä sig på ett visst sätt ?
Bäst att kolla sånt, eller hur? ;)

Helena med...
Sverige Stugan och Drömgrannen

 
I princip alla kommuner anser att en husvagn som står uppställd oavsett skyltar, registrering, boende etc kräver bygglov om den står en längre tid, eftersom det anses vara en "tillfällig byggnation". Tiden har jag dock sett variera från kommun till kommun. Typiskt "en semester", "tre månader", "över vintern" mm.

I min kommun skall vi ta upp ett ärende nu i veckan med en husvagn som stått väldigt länge på sin plats.

Kommunen har varken tid eller intresse att kolla runt på alla tomter, så i de flesta kommuner krävs det i praktiken att någon granne klagar (vilket iofs verkar vara faktum hos dig, vonSassen).

Nu består oftast kommunen av politiker och tjänstemän som är människor av kött och blod, med empati och resonneringsförmåga. Om en husvagn står uppställd för en begränsad (men möjligen längre än tillåtet) tid för ett bygge har jag svårt att de tvingar dig att flytta den.

Dessutom så har de flesta kommunernas byggnadsnämnder bara möte 1 gång i månaden, så med lite överklagande, bordlägganden och annat så tar det snabbt 6 månader eller 1 år innan något blir beslutat. Om man sedan inte hörsammar så tar det ytterliggare lite tid innan vite blir utdömt. Vitet är ofta i storleksordningen 5000 / månad med utebliven åtgärd efter beslut.

När man läser din historia kan man inte annat än sucka tungt och lida med dig ... Hoppas det löser sig och att grannen så småningom sansar sig. Själv levde jag i 27 år hos mina föräldrar med en granne som aldrig pratade med oss. Detta sedan min far frågat honom, när vi flyttade in, om han var servicetekniker på OK (han hade en service-bil). Det var han dock absolut inte, utan han var tjänsteman på OK

... 27år! ... innan jag flyttade hemifrån.
 
  • Gilla
bettet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.