N nwin skrev:
Tackar så mycket för detta! Det gick bra trots att mitt vanliga nät låg kvar, men det som blev nyckeln var just att lägga till dem med statisk IP. Så nu ligger de prydligt på avsett VLAN. Är det någon nackdel när man lägger till dem på det viset?
Ingen nackdel alls
 
  • Gilla
nwin
  • Laddar…
Funderar på Shelly, men har förstås några frågor först:

1. Jag tänkte styra en garageportöppnare från Aperto med en Shelly 1. Öppnaren har utgång för 24V DC, kan det driva Shellyn? Vad jag kan se ska det vara 12V DC eller 30 - 50V DC... Jag kan parallellkoppla Shellyn till en ingång på öppnaren där det redan sitter en fjädrande tryckknapp ansluten via kabel. Kan Shelly 1 fungera "fjädrande" dvs ge en impuls, eller är det konstant av eller på som gäller? Det verkar gå att programmera auto-off efter en sekund, är det så man gör eller på något annat sätt? Jag tänkte komplettera med en Shelly Door/Window för att hålla koll på om porten är öppen eller stängd.

2. Nästa sak att styra är utebelysning. Där skulle Shelly 1L vara praktisk för att slippa dra N. Eftersom det är LED i armaturen blir det inga 20W last som krävs utan N och då behövs tydligen en Shelly Bypass. Jag hittar mycket sparsamt med information om den på hemsidan. Kopplas parallellt med lampan i armaturen?
Någon som satt Shellyn i armaturen för utebelysning istf i dosan vid tryckknappen inomhus för att det är trångt i dosan? Den verkar klara av temperaturen utomhus sommar och vinter, men hur är det med fukt (kanske inte något problem)? WiFi täckning finns.
 
P Pin skrev:
Funderar på Shelly, men har förstås några frågor först:

1. Jag tänkte styra en garageportöppnare från Aperto med en Shelly 1. Öppnaren har utgång för 24V DC, kan det driva Shellyn? Vad jag kan se ska det vara 12V DC eller 30 - 50V DC... Jag kan parallellkoppla Shellyn till en ingång på öppnaren där det redan sitter en fjädrande tryckknapp ansluten via kabel. Kan Shelly 1 fungera "fjädrande" dvs ge en impuls, eller är det konstant av eller på som gäller? Det verkar gå att programmera auto-off efter en sekund, är det så man gör eller på något annat sätt? Jag tänkte komplettera med en Shelly Door/Window för att hålla koll på om porten är öppen eller stängd.

2. Nästa sak att styra är utebelysning. Där skulle Shelly 1L vara praktisk för att slippa dra N. Eftersom det är LED i armaturen blir det inga 20W last som krävs utan N och då behövs tydligen en Shelly Bypass. Jag hittar mycket sparsamt med information om den på hemsidan. Kopplas parallellt med lampan i armaturen?
Någon som satt Shellyn i armaturen för utebelysning istf i dosan vid tryckknappen inomhus för att det är trångt i dosan? Den verkar klara av temperaturen utomhus sommar och vinter, men hur är det med fukt (kanske inte något problem)? WiFi täckning finns.
Den funkar med 24-60V! Se till att sätta bygeln rätt bara...
Ja det går att använda en fjädrande brytare, det gör jag med!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
1. Jag tänkte styra en garageportöppnare från Aperto med en Shelly 1. Öppnaren har utgång för 24V DC, kan det driva Shellyn?
Se bara upp med hur mycket ström öppnaren kan driva. På min, i och för sig antika, garageportsöppnare är drivförmågan på 24V-utgången väldigt låg.
P Pin skrev:
Jag kan parallellkoppla Shellyn till en ingång på öppnaren där det redan sitter en fjädrande tryckknapp ansluten via kabel. Kan Shelly 1 fungera "fjädrande" dvs ge en impuls, eller är det konstant av eller på som gäller? Det verkar gå att programmera auto-off efter en sekund, är det så man gör eller på något annat sätt?
Det är nog så man normalt gör.
P Pin skrev:
Jag tänkte komplettera med en Shelly Door/Window för att hålla koll på om porten är öppen eller stängd.
Möjligen kan en Shelly1 lösa den saken också. Du kan frikoppla ingången på pucken så den inte påverkar reläet utan bara avläses som en givare. Har inte labbat med det själv så jag kan inte förklara bättre än så.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Möjligen kan en Shelly1 lösa den saken också. Du kan frikoppla ingången på pucken så den inte påverkar reläet utan bara avläses som en givare. Har inte labbat med det själv så jag kan inte förklara bättre än så.
Det där lät intressant, men hänger inte med på vad du menar riktigt...

Om man kör med puls på reläet så borde det vara svårt att avläsa status om porten är öppen/stängd... eller? Är ju en annan sak om man använder reläet som AV eller PÅ.
Förklara gärna mer, för är det möjligt hade jag velat veta hur man gör... :)
 
C crazytok skrev:
Det där lät intressant, men hänger inte med på vad du menar riktigt...

Om man kör med puls på reläet så borde det vara svårt att avläsa status om porten är öppen/stängd... eller? Är ju en annan sak om man använder reläet som AV eller PÅ.
Förklara gärna mer, för är det möjligt hade jag velat veta hur man gör... :)
Alla shelly kan ställa den fysiska brytaren som "detached". det betyder att du inte påverkar relät men får en signal till vilken controller du nu använder, endera via Shelly cloud eller mqtt, CoAP
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
A alfista skrev:
Se bara upp med hur mycket ström öppnaren kan driva. På min, i och för sig antika, garageportsöppnare är drivförmågan på 24V-utgången väldigt låg.

Det är nog så man normalt gör.

Möjligen kan en Shelly1 lösa den saken också. Du kan frikoppla ingången på pucken så den inte påverkar reläet utan bara avläses som en givare. Har inte labbat med det själv så jag kan inte förklara bättre än så.
Den ska dra under 1 Watt enligt manualen och portöppnaren ger 0,1A (eller 1A beroende på modell) så det blir ju minst 2W vid 24 V så det borde räcka. I värsta fall finns ju 230V in till porten men vill helst använda befintlig utgång för 24V.
 
leby leby skrev:
Alla shelly kan ställa den fysiska brytaren som "detached". det betyder att du inte påverkar relät men får en signal till vilken controller du nu använder, endera via Shelly cloud eller mqtt, CoAP
Men, den visar ju ändå aktuell status på reläet? Och har jag ställt in shellyn så att den aktiverar ”auto off = 0,5sek”. Dvs eftersom min väggbrytare är återfjädrande till garageporten så blir det bara en puls för att köra porten upp eller ner. Därför skall ju Shellyn fungera likadant. Så om jag klickar på shellyn, så går den tillbaka till ursprungsläget efter 0,5sek.
ON, sedan OFF efter 0,5sek.

Dvs, det finns ju ingen indikation på om garageporten är i Öppet eller Stängt läge?

Fattar inte hur ni menar med att använda ”detached” mode. Då blir det ju ingen signal alls som öppnar porten?

Det är nått jag inte fattar här!! :p
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Men, den visar ju ändå aktuell status på reläet? Och har jag ställt in shellyn så att den aktiverar ”auto off = 0,5sek”. Dvs eftersom min väggbrytare är återfjädrande till garageporten så blir det bara en puls för att köra porten upp eller ner. Därför skall ju Shellyn fungera likadant. Så om jag klickar på shellyn, så går den tillbaka till ursprungsläget efter 0,5sek.
ON, sedan OFF efter 0,5sek.

Dvs, det finns ju ingen indikation på om garageporten är i Öppet eller Stängt läge?

Fattar inte hur ni menar med att använda ”detached” mode. Då blir det ju ingen signal alls som öppnar porten?

Det är nått jag inte fattar här!! :p
Jag fattar inte heller, men jag tolkade det som att en separat Shelly skulle användas för att detektera om porten är öppen.

Som tillägg till mitt tidigare inlägg så vill jag bara veta om porten är stängd då jag kan öppna och stänga på distans och det inte går att veta vilket tillstånd porten har då eftersom det är Sanna knapp för öppna och stäng.

Jag läste om en som hade kopplat in detektorn i sin shelly och programmerat så att han kunde se om porten gick upp eller ner. Det är nog något sådant beskrivs men som vi inte riktigt greppar :oops: Sensorn kopplas till SW på shellyn tror jag.
 
Ni får ju som leby skrev parametrera ingången SW på pucken så att den inte har med internlogiken som styr reläet att göra dvs "detached". Ev givare för portens läge kopplas till SW och indikerar då status på ingången helt oberoende övrigt. Utgången sätts som sagt "auto off" så emulerar den vanlig impulsknapp som kan ligga parallellt också som backup/lokalmanövrering.

De Shelly jag använder lägger jag allt SW ingången så oavsett om det skulle funkat med andra val. All logik ligger i nivån över och ibland kopplas ingången till något helt annat än vad reläet styr.
 
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag undersökt förutsättningarna lite noggrannare i mitt garage:
+ Matning till Shelly 24V (0,1 A) finns att tillgå i min portöppnare
+ Finns plats att montera dörrsensorn
- Svag WiFi täckning, speciellt där sensorn ska sitta
+ Kom på att jag skulle kunna styra takbelysningen inne i garaget så att den tänds när porten är öppen och släcks när porten är stängd, med en separate Shelly 1 som triggas i scenario styrt av dörrsensorn.
? Strömbrytaren till takbelysningen är trappkopplad, en vid porten och en vid en dörr. Hur fungerar Shelly vid trappkoppling. Automatiserar jag skulle jag egentligen aldrig behöva tända med knappen innanför porten, men ibland med knappen innanför dörren.

Måste fixa bättre WiFi i garaget:
a) WiFi extender, men sätter jag den i huset når nog signaken ändå inte till garaget, och sätter jag den i garaget är signalen för svag... Kanske finns någon med antenn som kan sättas utanpå garageväggen?
b) Dra TP kabel ut till garaget plus AP
c) Någon variant av homeplug plus AP
? Om jag kör i molnet är väl inte detta beroende av att var uppkopplat på samma nät eller AP?
 
leby leby skrev:
Tyvärr inte! shelly saknar puck med 0-10V utgång som jag gissar du använder på din plejd.
Till dimning finns 2 val:
1) Shelly dimmer 2, dimmar på primärsidan funkar på en del men långt från alla
2) Shelly RGBW2, dimmar på sekundärsidan funkar på de flesta om inte alla led 12-12VDC
Hej igen
Nu har jag kollat vad jag har för Plejd inkopplad till mina 1 w led fönsterspottar och frågar på nytt om jag kan byta till shelly1. 5 st 1 Watts led spottar där 2 st är kopplad till en trafo avtec leddrive constant current minid35004nt plus en likadan trafo med tre st 1 w kopplade och allt är därefter inkopplade till en plej dim 01.
Det blev kopplat på detta vis för att ”ledningarna var fördragna av elektriker som fattat mig fel när jag skulle förklara hur jag ville ha det”.
/B
 
Bono_R Bono_R skrev:
Hej igen
Nu har jag kollat vad jag har för Plejd inkopplad till mina 1 w led fönsterspottar och frågar på nytt om jag kan byta till shelly1. 5 st 1 Watts led spottar där 2 st är kopplad till en trafo avtec leddrive constant current minid35004nt plus en likadan trafo med tre st 1 w kopplade och allt är därefter inkopplade till en plej dim 01.
Det blev kopplat på detta vis för att ”ledningarna var fördragna av elektriker som fattat mig fel när jag skulle förklara hur jag ville ha det”.
/B
Jag törs inte svara helt säkert men en "Shelly Dimmer 2" bör gå bra om det i dag fungerar med Plejd Dim-01.
Specen på Plejd Dim-01 = spec på Shelly Dimmer 2, båda är primärside dimmer som kan ställas på bakkant/framkant dimmning.
 
P Pin skrev:
Nu har jag undersökt förutsättningarna lite noggrannare i mitt garage:
+ Matning till Shelly 24V (0,1 A) finns att tillgå i min portöppnare
+ Finns plats att montera dörrsensorn
- Svag WiFi täckning, speciellt där sensorn ska sitta
+ Kom på att jag skulle kunna styra takbelysningen inne i garaget så att den tänds när porten är öppen och släcks när porten är stängd, med en separate Shelly 1 som triggas i scenario styrt av dörrsensorn.
? Strömbrytaren till takbelysningen är trappkopplad, en vid porten och en vid en dörr. Hur fungerar Shelly vid trappkoppling. Automatiserar jag skulle jag egentligen aldrig behöva tända med knappen innanför porten, men ibland med knappen innanför dörren.

Måste fixa bättre WiFi i garaget:
a) WiFi extender, men sätter jag den i huset når nog signaken ändå inte till garaget, och sätter jag den i garaget är signalen för svag... Kanske finns någon med antenn som kan sättas utanpå garageväggen?
b) Dra TP kabel ut till garaget plus AP
c) Någon variant av homeplug plus AP
? Om jag kör i molnet är väl inte detta beroende av att var uppkopplat på samma nät eller AP?
Ang trappkopplingen så beror det lite på på vad som är enklast att göra. Hur ser el installationen ut?

Jag tror en home plug + AP är bra nog. Men givetvis är en nätverkskabel +AP bäst (ev fiber)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.