Hej,

Vi håller på att bygga om i vår nyförvärvade villa och flyttar kök till en ny plats. Där kommer att installeras en ny köksfläkt med bänkfläkt och ny imkanal genom golvet, källaren och husgrunden. Där det gamla köket var fanns en traditionell köksfläkt med imkanal upp genom vinden och ut genom en skorsten. Detta rum kommer nu bli ett sovrum. Min undran är, vad är bäst att göra med den gamla imkanalen? Ska jag plocka bort den? Eller ska jag installera en ventil så att den kan fungera som självdragsventilation åt sovrummet? Om det är rekommenderat att plocka bort den, bör jag ta bort hela vägen inklusive skorsten? Eller räcker det att bygga igen innerväggen men låta imkanal och skorsten finnas kvar bakom?

Tacksam för tips!
 
P Pettert skrev:
Hej,

Vi håller på att bygga om i vår nyförvärvade villa och flyttar kök till en ny plats. Där kommer att installeras en ny köksfläkt med bänkfläkt och ny imkanal genom golvet, källaren och husgrunden. Där det gamla köket var fanns en traditionell köksfläkt med imkanal upp genom vinden och ut genom en skorsten. Detta rum kommer nu bli ett sovrum. Min undran är, vad är bäst att göra med den gamla imkanalen? Ska jag plocka bort den? Eller ska jag installera en ventil så att den kan fungera som självdragsventilation åt sovrummet? Om det är rekommenderat att plocka bort den, bör jag ta bort hela vägen inklusive skorsten? Eller räcker det att bygga igen innerväggen men låta imkanal och skorsten finnas kvar bakom?

Tacksam för tips!
Jag hade inte använt den till någon typ av ventilation för sovrummet i alla fall.

Jag hade nog gjort det enklast möjliga. Proppa kanalen och bygg in den om det inte är smidigt att plocka väck den.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Jag hade inte använt den till någon typ av ventilation för sovrummet i alla fall.

Jag hade nog gjort det enklast möjliga. Proppa kanalen och bygg in den om det inte är smidigt att plocka väck den.
Tack för svar. Varför hade du inte använt den som ventilation för tilluft?
 
P Pettert skrev:
Tack för svar. Varför hade du inte använt den som ventilation för tilluft?
Jag gjorde ett antagande att skorstenen även var kopplat mot någon eldstad och för att då slippa dra in röklukt eller för den delen lukt från tidigare användning som imkanal. Nu går det förvisso att rensa, men jag vet inte exakt hur konstruktionen är och hur mycket som är rensbart på ett enkelt sätt.

Sedan jobbar du lite mot naturlagarna när du tar in tilluft genom skorstenen. Därav vore det bättre med en ventil i väggen om detta går att lösa.
 
Det kommer aldrig bli tilluft ner genom skorstenen, det blir naturligt självdrag, oavsett om ni eldar eller ej.
 
oskar.valta oskar.valta skrev:
Jag gjorde ett antagande att skorstenen även var kopplat mot någon eldstad och för att då slippa dra in röklukt eller för den delen lukt från tidigare användning som imkanal. Nu går det förvisso att rensa, men jag vet inte exakt hur konstruktionen är och hur mycket som är rensbart på ett enkelt sätt.

Sedan jobbar du lite mot naturlagarna när du tar in tilluft genom skorstenen. Därav vore det bättre med en ventil i väggen om detta går att lösa.
Okej. Det är endast en skorsten till före detta köksfläkt.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det kommer aldrig bli tilluft ner genom skorstenen, det blir naturligt självdrag, oavsett om ni eldar eller ej.
Jag förstår. Är det någon idé att ha en ventil där för självdragssyfte?
 
Detta med att dra imkanaler neråt via golv har jag faktiskt inte sett någon enda bra review på.

Och ja, jag känner till att det finns en del system som påstås kunna fungera för att dra stekos neråt direkt vid hällen.

Spännande lösning men oklart för mig hur detta funkar i verkligheten, särskilt jämfört med kraftfulla traditionella högkapacitets fläktar typiskt takmonterade eller uppe på vägg. Som sagt, aldrig sett några ärliga reviews på dessa system.
 
Extra intressant vore ju om de som recenserar dessa ”hällventilationssystem” faktiskt också lagar riktig mat och brassar på rejält som man ju gör ibland. Känns som att det här bara är en grej för folk som inte producerar någon vidare rök vid stekning, litet ägg & bacon ja det kan det kanske klara,
 
H Harald Blåtumme skrev:
Extra intressant vore ju om de som recenserar dessa ”hällventilationssystem” faktiskt också lagar riktig mat och brassar på rejält som man ju gör ibland. Känns som att det här bara är en grej för folk som inte producerar någon vidare rök vid stekning, litet ägg & bacon ja det kan det kanske klara,
De jag pratat med som installerat bänkfläkt är mycket nöjda. De jag testat i butik har ett jäkla sug, och är dessutom mycket tystare än traditionella fläktar. Och rent teoretiskt så tycker jag det låter smartare att ta ångorna neråt innan de hinner upp och iväg, för de stiger ju inte rakt upp, utan i en konisk form, så en vanlig fläkt tar inte heller allt. Sedan så är avståndet de ska färdas mycket kortare och det gör en jäkla skillnad, om man tex testar hänga en takfläkt lite för högt så försämras funktionen avsevärt. Med en bänkfläkt är avståndet minimalt. Dessutom är en takfläkt hängd över köksö mycket känslig för drag i sidled. Och ett annat faktum är att bånkfläktar inte bara suger stekos utan även stekfett, det som annars blir stänk runt hällen ska alltså en bänkfläkt kunna suga ner vilket en takfläkt inte kan då stekfett är tungt och inte är så lätt att dra upp.

Det återstår att se efter lite eget användande om dessa argument lever upp till bevis, men personligen tycker jag det känns som bänkfläktar i hällen är framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.