Något som är ganska vanligt på större hus utomlands (särskilt USA) är att man har ett vardagsrum och en hall med dubbel takhöjd; dvs att man har en öppning från andra våningen ut mot dessa rum så de blir dubbelt så höga i takhöjd.
Det verkar inte lika vanligt i Sverige och min fråga är om det alls fanns på äldre hus?
Planerar att antingen renovera ett äldre hus eller bygga nytt i gammal stil; undrar om det fanns alls förr eller skulle det se jättemärkligt ut.

Lite exempel på vad jag menar.
 
  • Ljust vardagsrum med dubbel takhöjd, elegant kristallkrona, vita soffor, flygel och öppen trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med dubbel takhöjd, stort kristallkrona, vita möbler och trappa till övre våning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lyxigt vardagsrum med dubbel takhöjd, öppen spis, kristallkrona och övervåningens balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda gången jag sett som på bilderna, är på ett slott i Sverige.
Sen är det väl bara i varma länder man har den planlösningen.
 
Finns inte i Sverige. Förbjudet enligt Jantelagen.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Förr ville man nog inte ha öppet mellan entrén och salongen (eller vad man nu kallade det som vi numera kallar för vardagsrum) eftersom det riskerade att bli dragigt. I vårt klimat och med hus som inte var så täta var det viktigt att kunna stänga till om rummen.

Bygger man med timmerstommar dessutom så fungerar det nog inte så bra med dubbel takhöjd i vissa delar.

Numera är det ju rätt vanligt med dubbel takhöjd i vardagsrummet. Det man ska tänka på är att det gör att ljud sprids väldigt bra mellan planen, t.ex. om barnen tittar på teve där uppe så hörs det väldigt bra på nedre planet.
 
Det kan ha förekommit i hallar med central trappa, då oftast en mindre öppning. Vanligare är att trappan är vid sidan eventuellt omslutande en öppen spis eller kamin, och då är det inte öppet upp.

Aldrig öppet upp i vardagsrum.

Bildexemplen påminner, förutom "american tackiness" om Auktionsverket i Skoghall, en före detta skola där aulan är i två plan.
 
Nu var det 100 år sedan jag var där, men finns det inte en enklare variant av detta i Zorngården i Mora?
 
Steninge slott av Nicodemus Tessin den yngre utgör exempel på sådan högreståndsarkitektur där man bryter upp planen vertikalt. Förtjänar att påpekas att uppförande och underhåll av dylika byggnadsverk kräver generös åtkomst i en statskassa. Det hade dessa byggherrar i det sena 1600-talet.

Steninge_slott
 
K
Tror faktiskt att det är ganska ovanligt även i USA man bör ha ett stort hus för att det inte ska kännas konstigt.. Men kolla in pål ross skapelser han har en del hus med dubbel takhöjd och får det att se rätt bra ut. I alla fall på bild
 
Det gäller bara att köpa rätt hus... Med timmerstomme såklart.
 
  • Interiör av ett hus med timmerstomme, träbänkar och galleri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kallebo skrev:
Tror faktiskt att det är ganska ovanligt även i USA man bör ha ett stort hus för att det inte ska kännas konstigt.. Men kolla in pål ross skapelser han har en del hus med dubbel takhöjd och får det att se rätt bra ut. I alla fall på bild
Ja, det är klart att det är ovanligt där över också att man har råd med "vardagsrum" som rymmer två stora sittgrupper och där flygeln ser väldigt liten ut.
 
På Tjolöholms slott utanför Kungsbacka förkommer dubbel takhöjd dels i den stora entrén med öppen spis och trappa till övre plan, dels i matsalen med balkong för musikerna.

En variant som är rätt vanlig numera i Sverige är ett lutande tak med normal höjd mot fasaden och sen en högre del över en loftgång till ett entresolplan. Men utrymmet med det höga taket blir lätt en kommunikationsyta. Dubbel takhöjd i ett vardagsrum i en privatbostad kan nog bli otrivsamt. Hur som helst är det inget för glada amatörer. Du måste ta hjälp av en arkitekt om det skall bli något bra av det.
 
B billy_baver skrev:
Steninge slott av Nicodemus Tessin den yngre utgör exempel på sådan högreståndsarkitektur där man bryter upp planen vertikalt. Förtjänar att påpekas att uppförande och underhåll av dylika byggnadsverk kräver generös åtkomst i en statskassa. Det hade dessa byggherrar i det sena 1600-talet.

[bild]
Ja men just det! Hade helt glömt att kolla detta. Ett av mina favoritslott i Sverige.
Och en bra påminnelse om att besöka Sigtuna oftare.
Tack!

J justusandersson skrev:
På Tjolöholms slott utanför Kungsbacka förkommer dubbel takhöjd dels i den stora entrén med öppen spis och trappa till övre plan, dels i matsalen med balkong för musikerna.

En variant som är rätt vanlig numera i Sverige är ett lutande tak med normal höjd mot fasaden och sen en högre del över en loftgång till ett entresolplan. Men utrymmet med det höga taket blir lätt en kommunikationsyta. Dubbel takhöjd i ett vardagsrum i en privatbostad kan nog bli otrivsamt. Hur som helst är det inget för glada amatörer. Du måste ta hjälp av en arkitekt om det skall bli något bra av det.
Bra tips, tack.

Haha, ja såklart. Jag var främst ute efter om det skulle gå utan att se helt galet ut, men går det för Steninge Slott, så bör det gå för mig. :)
 
Lasse Kronérs förra hus utanför Göteborg (Onsala?) hade precis sådär i vardagsrummet. Så det är inte bara slott utan vanliga hus också, men det är nog inte så vanligt.
 
Vi funderar på att bygga ut vårt hus i en liknande stil. Alltså inte med loftgångar kring bägge sidor och med flygel och så, men det ser ut som följande:
Huset är i dagsläget typ 8 meter långt och 7.2 meter brett och 1.5 plan + källare.
Vår tanke är att förlänga huset 7 meter till i samma höjd som gamla taket.

Där förlängningen kommer hamna ligger nu en en gammal altan som ska rivas, såklart.

Att bygga vidare med två våningar skulle göra det sovrum som ligger på övre planet till ett konstigt rum med krav på en passage till det nya övre rummet som skulle skapas.
Det skulle också rent principiellt vara fel enligt BBR att bygga in ett rum på det viset, en takkupa skulle behöva byggas i det inbyggda rummet.

Nu är istället vår vision denna: Att bygga ut huset dessa 7 meter i längd och full höjd, men inte bygga andra våningen vidare den gamla ytterväggen, utan istället bygga ett entresolplan täckande dryga halva golvytan i den nya delen. Detta plan skulle alltså täcka drygt halva golvytan under och ha nåt slags räcke och helst en väldigt slimmad trappa ner.

Detta skulle göra att man från det gamla rummet kan få sekundärt solljus från utbygget samt en dörr ut till nämnda plan.

Detta är ej uttryckligen godkänt i BBR men det är en annan 5a.

Ytterväggarna i detta utbygge ska göras i lättbetong och jag klurar på vilka takstolar som man kan ha till detta, taktäckningen blir plåt och det lilla jag förstår säger mig att takbjälkarna också utgör bjälklaget i entresolplanet, och takbjälkarna blir synliga i den del av rummet som är öppen upp till taket.

Det gamla huset har snedtak med kattvind och liten vind, tänkte skära ned på kattvinden och skippa så mycket vind som möjligt.

Frågeställingar:

1* Hur kan man bygga en takstol som bär både taket och entresolen, och i rätt höjd? Postar snart en bild på nuvarande ritning på gammalt hus.

2* Hur mycket vind kan man skippa, nån slags ventilation för luftspalten behövs väl?

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.