E
K Kalle777 skrev:
Här är då gruppförteckningen. Precis som jag nämnt tidigare så finns denna mätare ej med på gruppförteckningen. Förresten vad innebär kolumn Area? kolumn A står för ampere på säkringen antar jag men kolumn area förstår jag inte. Area på vadå?

Säkring 1 går till ugn o häll. Varför skulle någon vara intresserad för att se hur mycket ström ugn o häll drar?

Vi köpte huset 2019. Huset är byggt 2012. Min gissning är att mätaren har suttit där i elskåpet sen huset var nytt.

L2 har jag ingen aning om vad det är.
Area är storleken på kabeln.

Grupp 42 går till värmepanna så en gissning är att det är den förbrukningen mätaren mäter, du har spenderat 5000 kWh under dessa 10 år utöver gaskostnaden, knappt en tusing per år i elkostnader.

När den förbrukar el kommer L2 lysa då det verkar enfasigt.
 
K Kalle777 skrev:
Men jag värmer ju inte upp mitt hus med el utan med gas. Borde det inte varar rimligare att mäta gasmängden än vad gaspannan drar i ström?
Uj, blanda inte in rimlighet om det nu skulle vara hemautomatisering som är bakrgunden till den. :)
Jag skulle nog med lätthet klassa in hälften av de delar jag har eller har haft hemma som totalt orimliga och resten suckar frun bara över. :D

Jag förutsätter att du även har en mätare för gasförbrukningen? Om det visar sig att denna har med den att göra så är det ju bara att addera de två resultaten (efter omräkning till kronor) för att få reda på exakt hur mycket uppvärmningen kostar.
 
Värmepanna är trots allt ett vettigt antagande, svårt att se på bilden men mätaren sitter väl nära den säkringen i centralen. Lite mer ett långskott, FTX på säkring 24.
Men som sagt, bryt säkringen och se om den stannar.
 
Har du möjlighet att fråga förra ägaren vad mätaren är kopplad över?
Om inte så är du tvungen att ta dit någon som kan ta av kåpan till centralen och reda ut din frågeställning
 
Redigerat:
Om några dagar kommer jag testa att bryta säkringen för att se om det verkligen är gaspannan eller ej. Återkommer med svar.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
Finns krav på separat elmätare för uppvärmning/varmvatten på nybyggda hus sen ett antal år sedan. Blir lite märkligt för det fall man har förbränning som uppvärmning, men bra att ha för den dagen uppvärmningssystemet ändras.

Kollade min central och konstaterade att värme-el-mätaren saknar märkning och den finns inte med i grupplistan, vet dock vad den är ändå då elektrikern berättade det när vi byggde huset, men det vore rimligt att ställa krav på tydlig uppmärkning utöver att ha krav på att den ska finnas om syftet är att folk ska bli medvetna sin energiförbrukning.
Visste faktiskt inte.om det.
Vet minst en som byggt nytt sedan 2015 och som saknar sådan mätare.

Räcker det inte med att värmepannan visar hur många kWh det förbrukas för varmvatten och uppvärmning?
 
E
Huddingebo Huddingebo skrev:
Visste faktiskt inte.om det.
Vet minst en som byggt nytt sedan 2015 och som saknar sådan mätare.

Räcker det inte med att värmepannan visar hur många kWh det förbrukas för varmvatten och uppvärmning?
Detr nog bättre med en separat mätare. Byts pannan eller delar av den kan informationen försvinna.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Räcker det inte med att värmepannan visar hur många kWh det förbrukas för varmvatten och uppvärmning?
Förmodligen. Vad jag vet är det inte specificerat exakt hur mätningen ska gå till, bara att man ska kunna redovisa och följa upp hur mycket energi som har förbrukats för värme, kyla, varmvatten och ventilation.
 
E El-Löken66 skrev:
Detr nog bättre med en separat mätare. Byts pannan eller delar av den kan informationen försvinna.
Fast byts pannan så ändras ju förutsättningarna. Då ska man väl nolla mätningen ändå...
 
E
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast byts pannan så ändras ju förutsättningarna. Då ska man väl nolla mätningen ändå...
Ska man? Ja, byter man till en helt annan typ av panna låter det väl rimligt i och för sig.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast byts pannan så ändras ju förutsättningarna. Då ska man väl nolla mätningen ändå...
Har man byggt nytt så ska man redovisa att den beräknade energiförbrukningen stämde med verkligheten efter ett år. Oavsett hur många pannor man har förbrukat under tiden.
 
E
useless useless skrev:
Har man byggt nytt så ska man redovisa att den beräknade energiförbrukningen stämde med verkligheten efter ett år. Oavsett hur många pannor man har förbrukat under tiden.
Hej @useless, du verkar ha koll på läget. Om vi exempelvis byter från pellets till gas. Hur redovisas dels förbrukningen av själva energikällan och dels den tillhörande elenergiförbrukningen? Känns som att detta tvunget behövs separeras om det ska bli rätt och riktigt? Men en mätare med två verk plus ett för det totala borde man ju komma rätt långt med, man byter väl inte panna så ofta.

Samt hur långt tillbaka i tiden ska man kunna svara för uppgifterna?
 
Jag har dålig koll på exakt hur reglerna tillämpas nu för tiden, men så här står det i BBR:


9:25 Krav på verifiering
Byggnadens primärenergital ska verifieras. Vid verifiering av byggnadens primärenergital ska byggnadens energianvändning fastställas enligt Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2016:12) om fastställande av byggnadens energianvändning vid normalt brukande och ett normalår, BEN. (BFS 2017:5).

Allmänt råd
...
Byggnadens energianvändning bör mätas under en sammanhängande 12-månadersperiod, avslutad senast 24 månader efter det att byggnaden tagits i bruk. En energideklaration som upprättas enligt lagen (2006:985) om energideklaration kan användas vid verifiering genom mätning.



9:7 Mätsystem för energianvändning
Byggnadens energianvändning ska kontinuerligt kunna följas upp genom ett mätsystem. Mätsystemet ska kunna avläsas så att byggnadens energianvändning för önskad tidsperiod kan fastställas
 
Det är ju inte bara pannans el som ska redovisas. Hos mig ligger även ftx-aggregatet på mätaren för husets energiförbrukning.
 
Ja, det som ska redovisas via mätning eller beräkning är primärenegitalet. Det räknar man ut med hjälp av energiförbrukning, geografisk placering, husets storlek och olika omräkningsfaktorer för olika energislag. Grunden är det Boverket kallar Byggnad energianvändning. Dvs all energi för värme, kyla, varmvatten, ventilation, fast belysning i allmänna utrymmen och driftsutrymmen. Dessutom ingår energi som används i värmekablar, pumpar, fläktar, motorer, styr- och övervakningsutrustning och dylikt.



Byggnadens energianvändning, Ebea
Den energi som vid normalt brukande under ett normalår behöver levereras till en byggnad (oftast benämnd köpt energi) för uppvärmning (Euppv), komfortkyla (Ekyl), tappvarmvatten (Etvv) och byggnadens fastighetsenergi (Ef).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.