Vattenburna golvvärmerör går genom grovt borrat hål i vägg med ojämnt avstånd från golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av golvvärme med vattenburna rör på EPS skivor som inte läggs helt intill väggen, skapar glipa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av vattenburen golvvärme med synliga EPS-isoleringsskivor och böjda kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Har nyligen fått installation av golvvärme i källarrum, vattenburen 20 mm rör EPS skivor.
Shunt/inmatning installerad i anslutande rum/badrum. Bilder bifogas.
Enligt golvläggaren kunde han inte böja rören och borrningen av hålen till badrummet kunde inte göras i samma golvnivå på grund av skillnaden i golvnivåerna i rummen.

Ska lägga parkett och det blir ju en stor glipa där parkett inte kan läggas. I badrummet blev det inte så snyggt.

Kan man verkligen inte vinkla rören på att annat sätt så att det blir mer estetisk och komma närmare väggen för att komma närmare väggen med parketten?

Hjälp mig!
 
Finns vinkelkopplingar för dito, sen är det en del rörisar som förenkla en del och ( lite lata ) inte bryr sig
 
Tack för ett snabbt svar!

Inte betalat än så jag kanske får hit golvläggaren att åtgärda med vinkelkopplingar.
Tappat dock förtroendet redan men han måste få en chans att åtgärda. Annars prisreduktion.
Fakturerade 5000 kr exkl moms för jobbet. Det tog 7 timmar på två man.
Kan det vara rimligt med 30% prisreduktion
eller uppskatta vad det kan kosta att få det fackmannamässigt åtgärdat?

J jonaserik skrev:
Finns vinkelkopplingar för dito, sen är det en del rörisar som förenkla en del och ( lite lata ) inte bryr sig
J jonaserik skrev:
Finns vinkelkopplingar för dito, sen är det en del rörisar som förenkla en del och ( lite lata ) inte bryr sig
 
Klart det går att borra vid golvet så här ser det ut hemma som jag gjort själv och jag är varken snickare eller vvsare. Golv med genomfört borrningsarbete, synliga rör och kablar, samt delvis lagda klinkerplattor vid en väggkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dålig bild men det är i golvnivå
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Klart det går att borra vid golvet så här ser det ut hemma som jag gjort själv och jag är varken snickare eller vvsare.[bild]
Dålig bild men det är i golvnivå
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Klart det går att borra vid golvet så här ser det ut hemma som jag gjort själv och jag är varken snickare eller vvsare.[bild]
Dålig bild men det är i golvnivå
Jo, jag ser och inser att det borde ha gjorts bättre. Fick namnet på golvfirman från leverantör när jag kollade upp olika golvvärmesystem. Anlitade hantverkare för jag ville ha det klart under veckan för att lägga parkett nyårshelgen. Nu blir allt försenat. Så förbaskat surt.
 
Inget att stressa med att ett par timmar att få bra men du ska se resultatet länge
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Inget att stressa med att ett par timmar att få bra men du ska se resultatet länge
Sant. Men det var därför jag anlitade hantverkare. Få det bra gjort på rimlig tid.
Tänkte från början göra det själv (kikade på Floores system) men det hade nog tagit tid då jag inte är så händig :-/ och kan bara göra det på fritiden/helger.
 
Ska man ha det bra så får man göra det själv :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Om nu fördelaren/shunten ska vara synligt i badrum så hade ju varit snyggare att gå med förzinkat eller koppar rakt ner med en 90o övergång till gv röret. Och ett varsitt hålgenomföring.
Om det inte få till det snyggt med rören direkt.
 
  • Gilla
Chuncho
  • Laddar…
En sak till. EPS-skivorna är varken skruvade eller fastlimmade mot spångolvet(flytande golv) och slangarna vid kurvorna fäster inte riktigt fast i skivspåren utan kommer upp.
Är det OK?
Räcker tyngden av parketten för att fixera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.