Jag ska kakla inne i min oupvärmda sommarstuga. Måste det vara frostsäkert kakel/klinker eftersom temperaturen kan sjunka under 0 på vintern eller gäller det bara om kaklet är i en utomhusmiljö? Stugan är jämt kall under vintern eftersom den ligger på en ö och inte kan nås under vinter.
 
jakim skrev:
Jag ska kakla inne i min oupvärmda sommarstuga. Måste det vara frostsäkert kakel/klinker eftersom temperaturen kan sjunka under 0 på vintern eller gäller det bara om kaklet är i en utomhusmiljö? Stugan är jämt kall under vintern eftersom den ligger på en ö och inte kan nås under vinter.
Detta var en bra fråga- jag har ju tänkt bygga ett fritidshus för kallställning...

Frågan är hur känsligt "icke frostsäkert" kakel är . . .

Får återkomma om jag får reda på mer, så hoppas jag ngn annan har ngn info ?

/K
 
K
Du behöver inte frostsäkert inomhus.
Det viktiga är att ev. vatten har torkat ut innan det blir för kallt. Det är ju inte temperaturen som är huvudboven utan vattnet.
 
Icke frostsäker kakel suger upp vatten och när vattnet fryser i kaklet så sprängs den. Frostsäkra kakel suger minimalt med vatten och klarar sej i frosten :). I torra utrymmer inomhus går det med vilken sort som helst men i våta skulle jag välja frostsäker om det inte värms på vintern.
gaia
 
Man kan undra, vem duschar kallt, när det fryser i duschen :-?
Jag delar ktm250 uppfattning ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.