Hej!

Vi funderar på att byta ut en induktionshäll till en keramikhäll i köket. Är det något särskilt man måste tänka på när man köper hällen? T.ex. om det finns olika spänningar, effekter eller kontakter som man behöver förhålla sig till. Eller kommer alla keramikhällar att passa samma uttag som induktionshällen?

Tack på förhand!
 
Lite bilder kan vara bra för att säga något exakt..

Vad är det för fel på induktionshällen?
 
  • Gilla
Artilleriet
  • Laddar…
Det beror på (som vanligt). Om ni har ett fullkopplat perilexuttag kommer sannolikt alla spisar/hällar att fungera.

Leta upp och läs Bo Siltbergs ”Spisbibel” här på forumet, den förklarar allt man behöver (och inte behöver) veta om spisar och inkoppling av dem

Jag är en varm anhängare av glaskeramikhäll framför induktionshäll av flera anledningar, förutom gas som är bäst (men krångligast).

Edit; här finns spisbibeln: https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
 
  • Gilla
Artilleriet och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för snabba svar.

@Dan_Johansson, det enda problemet är att vi har investerat i en massa kokkärl av dyrare sort som tyvärr inte fungerar på induktionshällen. Bodde tidigare i lägenhet med gasspis och då var inte detta ett problem. I den nya lägenheten tog man bort gasledningarna på 70-talet, så misstänker att gas skulle bli en dyr historia. Så nu står vi mellan att byta spis eller byta kokkärl och väger för- och nackdelar.

@lnilsson @Bo.Siltberg Mycket bra spisbibel! Tog mig in under diskbänken och tog ett kort. Ser ut som ett perilexuttag. Se foto och ursäkta allt smuts. Nu tolkar jag det som att jag bör bryta elen och kontrollera att uttaget är rätt kopplat. Skulle ju kunna ta in elektriker till detta. Det dumma är då att det blir två besök av elektriker (som ofta verkar ha en minimikostnad) - ett besök innan vi köper spis och ett efter när den ska kopplas in.

@lnilsson Är också förtjust i gas, men verkar tyvärr inte vara indraget. Misstänker att det skulle bli väldigt dyrt att fixa. Av nyfikenhet, vad gör dig till en anhängare av glaskeramikhäll framför induktionshäll? Värdefull input när vi gör ett val. Induktion verkar ju vara normen nuförtiden.

Perilexuttag under diskbänk med smutsiga svartvita kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frågan är vad du vet om detta perilexuttag, om det går att lita på. Om det fungerar för gamla hällen kommer det att fungera även för en ny häll. Frågan är bara om det har gjorts någon specialkoppling i uttaget eller stickproppen. Vi har lärt oss, somliga den hårda vägen, att det aldrig går att lita på ett perilexuttag pga alla nya vitvaror som inte är anpassade för Sverige. Förutom att nollan är en nolla och sitter på rätt plats behöver man veta vilka två faser som är avsedda för hällen. Den tredje fasen är kanske öronmärkt för en ugn. Även om uttaget är korrekt kopplat så "fungerar" det ju att koppla stickproppens två faser på valfria två fasstift, men det kan som sagt bli en onödig snedbelastning, eller så blir det bättre än det var förut... Så vill du vara försiktig så vore en inspektion av perilexuttaget bra med locket av så att man ser hur det är kopplat. Det kan kompletteras med kontrollmätning av spänningarna. Synd att uttaget sitter så pass oåtkomligt...
 
  • Gilla
Artilleriet
  • Laddar…
A Artilleriet skrev:
Stort tack för snabba svar.


@lnilsson Är också förtjust i gas, men verkar tyvärr inte vara indraget. Misstänker att det skulle bli väldigt dyrt att fixa. Av nyfikenhet, vad gör dig till en anhängare av glaskeramikhäll framför induktionshäll? Värdefull input när vi gör ett val. Induktion verkar ju vara normen nuförtiden.

[bild]
Det finns många anledningar;
-induktionshällar för oljud, mer eller mindre beroende på kvalitet och kokkärl
-långt ifrån alla kokkärl funkar på induktionshäll
-många induktionshällar envisas med att knapparna uppepå hällen, och så ska man försöka trycka med blöta fingrar på kladdiga knappar, funkar sådär...
-istället för att ge kontinuerlig värme så slår den på och av snabbt, vilket gör att vissa saker (framförallt i tunna kokärl) inte kokar på en jämn nivå
-ifall man glömmer nåt kokärl utan innehåll på en platta så kan kokkärlet snabbt bli väldigt varmt och spricka
-de flesta glaskeramikhällar har ett visst krav på ström, och om det inte uppfylls så kan säkringarna gå. Induktionshällar brukar istället minska värmen på zonerna växelvis. Har man ställt in en viss temperatur på en zon så brukar det vara för att den temperaturen krävs för tillagningen, då vill inte jag att temperaturen minskar för att spara energi.

Även ”normer” kan vara idiotiska, det blir inte bättre för att fler gör det. Men det handlar ju om mode, trender och reklam.
 
  • Gilla
Artilleriet
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Det finns många anledningar;
lite OT, med risk för att elforumet blir en matlagningsspalt... mina kommentarer är inte avsedda som kritik eller ifrågasättande av tidigare inlägg, men jag vill ändå dela mina erfarenheter ;)

när jag byggde om mitt eget kök senast så fanns det hybridmodeller att köpa -- två plattor med induktion, två plattor glaskeramikhäll -- jag tyckte att det lät optimalt, och skulle erbjuda det bästa av två världar; men min köksleverantör avrådde mig å det starkaste (i det närmaste idiotförklarade mig) och menade på att jag då köper en häll där jag bara kommer att använda mig av två plattor (induktionen) i framtiden -- det var nog det bästa rådet jag fick av honom

själv har jag inte använt en glaskeramikhäll på länge, men på den tiden så var dom så oändligt seeeeeeeega jämfört med min induktion -- det var inga problem med att slå på spisplattan, gå på toa och sen börja laga mat

-induktionshällar för oljud, mer eller mindre beroende på kvalitet och kokkärl
sant, men det är oftast inte så att köket är en plats för andakt under matlagningen heller

-långt ifrån alla kokkärl funkar på induktionshäll
sant, men glaskastruller känns så där, kopparkastruller fanns icke i hushållet och induktionen gav en god anledning att hiva gamla hemska aluminiumkastruller

-många induktionshällar envisas med att knapparna uppepå hällen, och så ska man försöka trycka med blöta fingrar på kladdiga knappar, funkar sådär...

sant, men är inte det det absolut vanligaste utförandet på glaskeramikhällar också?

- ...Induktionshällar brukar istället minska värmen på zonerna växelvis. Har man ställt in en viss temperatur på en zon så brukar det vara för att den temperaturen krävs för tillagningen, då vill inte jag att temperaturen minskar för att spara energi...

fast jag tycker nog att det är en bättre lösning än att säkringen går

och på pluskontot för induktionen finns att det inte finns något behov av separat vattenkokare i köket, att det går att laga maträtter utan att fippla med vattenbad för temperaturkänsliga processer då temperaturen går att ställa lågt och snabbt justera; ja, överhuvudtaget går det att snabbt reglera temperaturen i kokkärlen både uppåt och neråt; säkerheten med att ingen platta värms om det inte står en panna på den (barnsäkerhet, om katten promenerar på spisen, senil kock som tar av kastrullen utan att stänga av...)
 
  • Gilla
Artilleriet och 1 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Det finns många anledningar;
-induktionshällar för oljud, mer eller mindre beroende på kvalitet och kokkärl
Är ljudet från induktion verkligen ett problem om man jämför med gas?
 
  • Gilla
Artilleriet
  • Laddar…
Nej, ljudet är inget problem och oftast har man även en fläkt igång. Ljud uppstår endast när den matas fullt och det är i princip endast vid uppkok av vatten annan uppvärmning görs på lägre effekt, t.ex. stekpannor.
Har vanlig häll i fritidshuset och induktion i bostad sedan några år, vill definitivt inte återgå till vanlig häll.
Det viktiga är att lära sig "finesserna" med en induktion och inte bara köra på som man tidigare gjort med direktvärmande plattor/häll, gör man inte det så blir man säkert besviken.
 
  • Gilla
Soup och 1 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Är ljudet från induktion verkligen ett problem om man jämför med gas?
Det beror snarare på karaktäristik på ljudvolym. Gas ger ju ett brusande ljud som jag inte tycker är alltför obehagligt, snarare ger det mig trevliga associationer. Induktionshäll ger högfrekvent pip, gnissel och sus, vilket jag tycker är betydligt mer störande, även om volymen skulle vara mycket lägre än gas. Men det är ju till viss del personligt vad man tycker är störande ljud.
 
  • Gilla
Artilleriet och 1 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Induktionshäll ger högfrekvent pip, gnissel och sus, vilket jag tycker är betydligt mer störande
Vi har IKEAs billigaste induktionshäll "Nutid", sedan 10 år.
Och har aldrig hört eller störts av något oljud.

Eller haft problem med att överkokning eller droppar från händerna
har stört funktionen. Aldrig!
 
  • Gilla
Artilleriet
  • Laddar…
Måste flika in när tråden endå är igång.
Finns det induktionshällar med en stor diameter på värmen?
Alla från IKEA jag provat har små värmezoner oavsett ritad markering på hällen.
Blir ojämn och centrerad värme, speciellt jämfört med vanlig keramikhäll.
Stekpanna med ojämn värme på induktionshäll markerad med "P" som visar på för liten värmezon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där beror väl mest på att stekpannan kupar sig, så att mitten ligger lite högre än utkanterna.
Och så stekfettet rinner ner från mitten och ut i kanterna, varefter det tunna fettskiktet i mitten blir bränt.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
L Luugen skrev:
Måste flika in när tråden endå är igång.
Finns det induktionshällar med en stor diameter på värmen?
Alla från IKEA jag provat har små värmezoner oavsett ritad markering på hällen.
Blir ojämn och centrerad värme, speciellt jämfört med vanlig keramikhäll.
[bild]
Alla induktionszoner värmer i någorlunda cirkelform med svalare i mitten och längst ut. För rimlig värmespridning är varmaste delen av cirkeln inte längst ut mot kanten på stekpannan eller kastrullen då mitten då blir väldigt sval. Stora fyrkantiga zoner tror jag de löser med flera ovaler.

För att få topp-resultat för värmespridning på induktion så använd en panna med rejäl kopparbit i botten som sprider värmen.

En ren gjutjärnspanna kommer aldrig bli jämnt värmd av en induktionshäll på maxeffekt. Om maten som ska lagas tillåter det kan den dock bli ganska jämnt värmd på låg effekt.
 
Eftersom tråden glidit in på,värmespridning, vet nån hur värmespridningen brukar vara på klassiska ”plattor” respektive glaskeramikhäll? Jag upplever iallafall att värmen är ganska jämt fördelad på min glaskeramikhäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.