Vi har anlitat rörmokare som gjort ett jobb hos oss. Problemet vi hade var dels gurglande ljud från avloppet efter vattnet runnit ut. , dels ett dunkande ljud i samband med att vi tappade vatten. Rörmokaren menade att vi behövde en ny backventil för att åtgärda det dunkande ljudet. Nu kom fakturen och vi blev överraskade och fundersamma över materialkostnaden och arbetstid på 7 tim. Har bett om specifikation av materialet som inte hjälpte för bedöma rimligheten.
Avloppsrör och ventilklocka 1150 kr
Reglerpacket för vvb 1195 kr
Backventil till vattenpump 468 kr
2 st 32 mm prk kopplingar à 395 kr
Stödhylsor 2 st à 86 kr
T rör 25 mm prk 295 kr
Bussning och övergång från den ned till vvb 125 kr
Allt ovan exkl moms.
Summa 4220 kr inkl moms och utan arbetskostnad
Arbetskostnad 495 kr/ timme exkl moms
(I Roslagen).
Är det någon som kan bedöma om detta är rimligt? Tacksam för svar.
 
Svårt att säga något om kostnader för både jobb och material. Är ni nöjda med jobbet och vad hade ni trott det skulle kosta? Jag har haft många timmar rörmokare detta år och det kostar att kunna gå på toa. Rörmokare är dom som brukar kostas mest... per timme.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Svårt att säga något om kostnader för både jobb och material. Är ni nöjda med jobbet och vad hade ni trott det skulle kosta? Jag har haft många timmar rörmokare detta år och det kostar att kunna gå på toa. Rörmokare är dom som brukar kostas mest... per timme.
Det vi främst undrar över är materialet. När man googlar på prylarna så verkar de kosta betydligr mindre. Meen kan der vara kutym att rörisar lägger på det dubbla på materialet jämfört med inköpspris?
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Det vi främst undrar över är materialet. När man googlar på prylarna så verkar de kosta betydligr mindre. Meen kan der vara kutym att rörisar lägger på det dubbla på materialet jämfört med inköpspris?
Rörisans inköpspris hos grossisten är kanske lite högre än de som finns online (Beroende på firmans storlek) Sedan vill de också tjäna en slant på det inköps pris. Tyvärr är det så i branschen.
 

Bästa svaret

Rörmokaren står för garantierna på arbetet, därför kan ibland material kosta mer än vad det gör på t.ex. Rinkabyrör eller Jula för privatpersoner. Rörmokaren ansvarar även för att det är rätt material som används och den expertis han/hon besitter tycker jag är värt lite extra.
Timdebiteringen är annars relativt lågt, finns många som tar mycket mer i timdebitering.
 
495 +moms är väl billigt för en röris!?
 
Småsökte lite på rinkaby, känns som att du fått relativt vettiga priser. Vacuumventilen tycker jag nog är lite dyr, men det framgår inte exakt vad som ingår där.
Rörmokare (även elektriker, men rörmokarna är värst enligt min erfarenhet) jobbar stenhårt med sina grossisters prislistor. Om vi säger en pryl som kostar 1000 kr för dig att köpa själv, så kostar den enligt grossistens prislista 8000 kr. Rörmokaren köper den i själva verket för 600, men är "snäll" och ger dig 50 procents rabatt på listpriset. Du får alltså "bara" betala 4000 kr för prylen du hade kunnat köpa för 1000 kr.
Nu kommer såklart någon rörmokare komma och säga att jag är orättvis, och jag hårddrar det hela lite. Men det gäller att hålla koll på vad man köper och förhandla pris i förväg om det är ett större jobb.
 
M marcusala skrev:
Rörmokaren står för garantierna på arbetet, därför kan ibland material kosta mer än vad det gör på t.ex. Rinkabyrör eller Jula för privatpersoner. Rörmokaren ansvarar även för att det är rätt material som används och den expertis han/hon besitter tycker jag är värt lite extra.
Timdebiteringen är annars relativt lågt, finns många som tar mycket mer i timdebitering.
Tack, jo vi har förstått nu att rörmokaren köper in material från grossister och att de tar mer betalt än de stora byggkedjerna som riktar sig mot privatpersoner.
 
Evakarin54 Evakarin54 skrev:
Tack, jo vi har förstått nu att rörmokaren köper in material från grossister och att de tar mer betalt än de stora byggkedjerna som riktar sig mot privatpersoner.
Delvis rätt. De köper in från de som ger dem, inte kunden, bäst fördelar.
En grossist som bjuder på frukost och håller höga officiella priser, men istället ger grymma rabatter till rörfirman, ligger ju alltid bra till...
Finns en del trådar om detta här.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Rörisen köper in materialet billigare men tjänar sen på att sälja till konsumenten.
 
  • Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.