Hej!
Är det någon som vet hur många grader varmt man minst måste ha i sommarhuset under vintern för att slippa "sommarstugedoft"?

Tacksam för snabbt svar.

Mvh / Kajsa
 
Vad menar du med "sommarstugedoft"? Lukten av instängt, dammigt, fuktigt...? I så fall är det nog inte bara en fråga om temperatur, utan även om vädring och att kontinuerligt flytta på prylar, städa, laga mat, att det vistas människor i huset.
 
;)
Jag har ställt in termostaten på 8-10 grader och det fungerar bra, men jag tror som i tidigare inlägg att det handlar om att vädra ut lite damm mm några gånger under vintern. Det är också en viss fukt som sätter sig i t.ex. bomullstyger, så att ha en liten avfuktare eller en "torrboll" som man brukar ha i husvagnar etc. är inte så dumt heller!
:)

Helena med..
Sverige Stugan
 
Angående ventilation : Hör gärna med din lokal
sotare som har behörighet för ventilationsfrågor.

Hobbit
 
Jag tror att temperaturen kan ha en viss inverkan även på fukten. Varm luft kan bära mer fukt än kall. Så om du inte vill riskera att det blir för hög Rf. bör inte temperaturen var för låg. Det kan leda till mögel i förlängningen.
Om du redan har lukt, försök att påminna dig om den varit där även under sommaren, om inte så skulle jag gissa att det bara rör sig om dålig ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.