Har en bergvärmepanna av typen CTC Eco Heat 7.5 Intercooler som är typ 10 år gammal.
Till denna har vi golvvärme i hela huset. Jag har problem med att få upp temperaturen på varmvattnet. Det finns ju en funktion som heter Extra VV som är tidsbegränsad. När man aktiverar denna blir det varmt som tusan. Men jag vill så klart få tillräckligt hög temp vid normal drift oxå. (Blandarventilen på utgående varmvatten från panna står i max-varmt läge redan.) Det finns ju en funktion i Avanceratmenyn som heter Extra VV elp. Jag har höjt denna temp från 60 till 65 grader men det hjälper inte riktigt. Justerar jag på rätt ställe ? Hur hög temp vågar man sätta på denna inställning ?
 
Sätter du för hög Extra VV så kan el ta över så inte VP gör VV själv. Kolla in vad tempen är inställd på för VV-normalt, då tempen kommer upp normalt på VV så slår växelventilen om, det är en givare som ger signal för det. Det går att prova den genom att ta ut den i friska luften och avvakta vad tempen blir.
 
J jonaserik skrev:
Sätter du för hög Extra VV så kan el ta över så inte VP gör VV själv. Kolla in vad tempen är inställd på för VV-normalt, då tempen kommer upp normalt på VV så slår växelventilen om, det är en givare som ger signal för det. Det går att prova den genom att ta ut den i friska luften och avvakta vad tempen blir.
Ok. Var ser jag vilken temp VV är inställt på normalt ? Vad bör den ligga på ?
 
Tänk på att inte tappa VV för fort.
Hade en sån pump i förra huset. Efter ett tag lärde vi oss att när man skulle fylla badkar så fick man ha lite lagom flöde för att temperaturen skulle vara jämn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.