Har upptäck läckage från tak som troligtvis är gammalt, träet har bli it nästan svart i träkonstruktionen, svartmögel? Det är torrt o kände ingen fukt men murket. Vem kontaktar jag för att besiktiga och som kan åtgärda detta? Snickarfirma? Gamla träbjälkar med mörka missfärgningar ovanför tegelmur, möjlig vattenskada och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla träbjälkar med mörka missfärgningar ovanför tegelmur, möjlig vattenskada och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Takstolar med tydliga svarta missfärgningar och mögelskador på trä, undertak av tegel synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara runt murstocken? Är det plåt runt skorstenen, isf är det kanske dags att byta ut detta.
Ser ju uppenbarligen ut som det inte är tätt där.

Jag skulle ringt hantverkare, du har ju redan konstaterat att det behöver åtgärdas. Sen omfattningen kan vara svår för dem att se innan de tagit bort det skadade delarna.
 
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Ser ut att vara runt murstocken? Är det plåt runt skorstenen, isf är det kanske dags att byta ut detta.
Ser ju uppenbarligen ut som det inte är tätt där.

Jag skulle ringt hantverkare, du har ju redan konstaterat att det behöver åtgärdas. Sen omfattningen kan vara svår för dem att se innan de tagit bort det skadade delarna.
Tack så mycket för svar! Ja själva taket ska jag kontakta firma så de tätar, det är vid murstocken så det har runnit ner mellan murstovk och plåttaket, tydligen ganska vanligt i gamla hus men har aldrig blivit så mycket så att det droppat genom innertaket så har inte upptäckt det förens nu.
Det jag funderade på är själva skadan på träet men då är det en vanlig byggfirma alltså.
 
Klädde in hela skorstenen med plåt när jag hade samma problem, köpte sen en fläkt som fick stå och blåsa så det blev torrt. Missfärgningen av trät kommer bli kvar men det är inget att oroa sig för så länge det är torrt och fint. Anticimex va väldigt nöjda med åtgärden när jag sålde huset samma år.
 
Det ser ju ut att vara rätt kraftiga dimensioner på virket där, så om det nu är tort och känns bra kan det mycket väl bara vara att täta så att inget nytt kommer in.
Men det blir svårt att avgöra på bilderna. Dock så kommer en helt vanlig byggfirma lösa det där.
De kommer inte täta utan att åtgärda det som är under om det behöver åtgärdas, för då kommer du bara komma med ett garanti-ärende om ett par år. :)
 
G Ganescha skrev:
Klädde in hela skorstenen med plåt när jag hade samma problem, köpte sen en fläkt som fick stå och blåsa så det blev torrt. Missfärgningen av trät kommer bli kvar men det är inget att oroa sig för så länge det är torrt och fint. Anticimex va väldigt nöjda med åtgärden när jag sålde huset samma år.
Ju usch, ibland är det inte kul att bo i gammalt hus :(
Det är mest skadorna på själva träet i taket jag är orolig för, att täta taket känns som en ganska liten åtgärd jämfört med om träet måste bytas.
Tycker du att det ser ut som svartmögel? Får ge mig upp på vinden igen och kolla hur djupt inne i träet. Har varit i kontakt med försäkringsbolaget men tycker de ger så luddiga svar på vad de ersätter, eftersom det troligen är gammalt så avsäger de väl sig allt..
Tack så mycket för svaret!
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det ser ju ut att vara rätt kraftiga dimensioner på virket där, så om det nu är tort och känns bra kan det mycket väl bara vara att täta så att inget nytt kommer in.
Men det blir svårt att avgöra på bilderna. Dock så kommer en helt vanlig byggfirma lösa det där.
De kommer inte täta utan att åtgärda det som är under om det behöver åtgärdas, för då kommer du bara komma med ett garanti-ärende om ett par år. :)
Tack för svar, fantastiskt forum dettadär man kan få lite hjälpsamma svar!
 
Försäkringsbolaget kan du med största sannolikhet glömma. I princip allt som är förorsakat av vatten utifrån huset anses vara på grund av bristande underhåll...
 
Ja så är det ju, jag har utökat skydd mot läckage genom yttertak men som du säger så gäller det nog inte då det är gammalt o h om de tycker det är dåligt underhållet
 
Är det ens ett aktivt läckage? Hur gammalt är huset och hur gammalt är taket? Det är svårt att hitta en blötare årstid än den vi har just nu, om taket läcker borde träet vara blött.
 
L Lottath skrev:
Ju usch, ibland är det inte kul att bo i gammalt hus :(
Det är mest skadorna på själva träet i taket jag är orolig för, att täta taket känns som en ganska liten åtgärd jämfört med om träet måste bytas.
Tycker du att det ser ut som svartmögel? Får ge mig upp på vinden igen och kolla hur djupt inne i träet. Har varit i kontakt med försäkringsbolaget men tycker de ger så luddiga svar på vad de ersätter, eftersom det troligen är gammalt så avsäger de väl sig allt..
Tack så mycket för svaret!
Tror ej det är mögel. Men jag skrubbade mitt med Jape Mögelfritt för att vara helt säker, det ger även ett skydd mot mögel.
 
G Ganescha skrev:
Tror ej det är mögel. Men jag skrubbade mitt med Jape Mögelfritt för att vara helt säker, det ger även ett skydd mot mögel.
Hoppas inte det och att träet inte bli it alltför dåligt, ska upp o kolla igen när jag kan få lite hjälp,
 
P PatrikJo skrev:
Är det ens ett aktivt läckage? Hur gammalt är huset och hur gammalt är taket? Det är svårt att hitta en blötare årstid än den vi har just nu, om taket läcker borde träet vara blött.
Var kanske lite otydligt, det här droppat in vatten genom undertak så det är nytt men när jag var uppe på vinden och kollade så såg jag detta skadade trå vilket inte kändes blött så det är nog gammalt. Första gången det läckte in var för någon månad sen o det var storm ute då så jag tänkte att det var en engångsföreteelse men nu har det hänt igen, byggår på huset står 1930 men är betydligt äldre än så. Taket är bytt 2009
 
Det där kan ju ha hänt i mellankrigstiden och tätat när Mussolini var vid makten....(y)
 
I InsidersUnited skrev:
Det där kan ju ha hänt i mellankrigstiden och tätat när Mussolini var vid makten....(y)
Haha, ja jag hoppas på det, då kanske jag inte behöver ha sån panik, såg framför mig att hela huset rasar samman nästa storm,, typ då börjar jag med att ta hit någon som kan täta vi skorstenen så får jag se sen
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.