Hej. Det verkar som att ställdonen ger upp nu ett efter ett. Golvvärmen är installerad för sju år sedan.
Piggarna är motionerade och verkar funka.Tar jag av ställdon så blir det flöde och golven blir varma. Så nu blir det till att köpa in nya ställdon. Termotechs ställdon går på närmare 500 - 600:- st. Finns det några andra alternativ än Termotechs ställdon och till ett bättre pris?
 
  • Ställdon till golvvärmesystem visat nära en ventil med tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett Thermotech ställdon för golvvärme med specifikationsmärkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jaif skrev:
Jadå, det finns gott om billiga ställdon i Tyskland.

Dessa köpte jag för ett gäng år sedan för att ersätta mina trasiga Thermotech-ställdon:
[länk]

Se till att köpa rätt adapterring också, jag köpte dessa, men kontrollera att det stämmer för din anläggning också.
[länk]
Ok tack för hjälpen.
 
Nu har ett rum blivit svinkallt. Jag tog bort alla ställdon för att få fullt flöde i alla rum, men ett rum vill inte alls. Borde det inte vara fullt flöde nu? Centralvärmesystem med rör, manometer och en cirkulationspump i ett pannrum, med synliga avstängningsventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jopp, känn på rören med händerna, är det kallt på det röret som är kallt, sätt på de andra donen och dra ner termostaterna på dessa rum.Du tvingar nu hela flödet att gå igenom den kalla slingan. Då ska du kunna känna på det kalla röret att värmen kommer igång. Prova sedan att sätta på de andra, ibland har man fått igång flödet och allt bara fortsätter fungera.
 
Ok det får jag prova..tack för hjälpen.(y)
 
Jag har också ett ställdon som gett upp. Det är Thermotec, men jag kan inte avgöra om det är NO eller NC, men jag förutsätter NC eftersom jag får flöde när jag tar bort ställdonet. Det är varmare än de andra donen. Jag förutsätter att det är 24V (det är väl standard) men jag är osäker på hur jag ska veta. Underligt nog finns det inga data på donen. Jag hade ju förväntat mig att det skulle vara som på bilderna, där man tydligt ser att det är 24V.

Några tankar eller tips?
 
Titta efter en trafo, vet inte om den är separat eller under skalet på just din central.
 
  • Gilla
AxelAxa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.